לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו

עסק משפחתי

ייעוץ וליווי עסקי לעסק משפחתי

עסק משפחתי הוא עסק הנמצא בשליטתה של משפחה אחת. עסק בו בני המשפחה מבצעים תפקידי מפתח, כגון: ניהול, שיווק, רכש, מכירות ועוד. בדרך כלל הבעלים של העסק הוא גם זה שהקים אותו, השקיע בו, חווה את הצלחותיו ואת משבריו ופרץ את הדרך להצלחה העסקית שבעקבותיה נפלה ההחלטה למנף את העסק ולהעסיק בני משפחה נוספים. 

לעתים עסק משפחתי הוא עסק קטן ולעתים מדובר בחברות ענק שבני המשפחה משובצים בהן בתפקידים בכירים ומשמעותיים. ישנם מקרים בהם העסק המשפחתי מנוהל ע"י שני בני הזוג ולעתים העסק המשפחתי מנוהל ע"י הדור הבא. עסק משפחתי מושתת פעמים רבות על הרצון לרצות את בני המשפחה לקחת נתח מהעוגה, למצוא לבני המשפחה הצעירים תעסוקה או להקמת שותפות עם בן משפחה. כך או כך, מדובר במערכת סבוכה של של יחסים אישיים קרובים השזורה במערכת של יחסים מקצועיים ורציונליים. 

תוכן עניינים

מהם האתגרים שבניהול עסק משפחתי?

בעסק משפחתי ישנם אתגרים רבים, החל מהקרבה המשפחתית וחוסר הנעימות וכלה בהורשת העסק לדור הממשיך. כך או כך, החכמה היא לדעת כיצד למנף את אותם האתגרים לרווחיות העסק המשפחתי. לבעלי עסקים רבים, נראה הכי טבעי בעולם להעסיק את בני משפחתם בעסק שכן יש להם אינטרס משותף, הם מחויבים לעסק, הם נאמנים ויש לכולם את אותה המטרה: שהעסק המשפחתי יצליח, ירוויח וישגשג. אולם, לא הכל וורוד, עסק משפחתי הוא 'עסק' מורכב מאד והתכניות לא תמיד יוצאות אל הפועל על-פי התכנון.  

ייעוץ וליווי עסקי לעסק משפחתי
ייעוץ וליווי עסקי לעסק משפחתי

המורכבות שבהעסקת בני משפחה בעסק

העסקת בני משפחה יכולה להוות יתרון, אך יכולה גם להוות חיסרון, שכן קורים מצבים שבהם מתוך חוסר נעימות, האנשים המוצבים בתפקידים מסוימים, אינם בעלי הכישורים המתאימים ופשוט לא נעים להדיח אותם ובמקום זה ממשיכים 'לבלוע את הגלולה המרה' והנזקים ממשיכים להצטבר. במקרים כאלו עדיף שלא לקלקל את מערכת היחסים המשפחתית ולהיעזר ביועץ עסקי חיצוני, שיהווה גורם אובייקטיבי חיצוני ונאמן והוא יסייע להיפרד בצורה יפה מאותו בן או בת משפחה. בדרך זו היחסים האישיים והמשפחתיים לא נהרסים ואפשר להמשיך הלאה ולחשוב על טובתו של העסק. 

עסק משפחתי ללא דור ממשיך

בעלי עסקים רבים מתמודדים עם עסק ללא דור שרוצה להמשיך, ישנם בעלי עסקים וותיקים שכבר קשה להם להמשיך ולנהל את העסק, כל רצונם של דור המייסדים הוא להעביר את 'מושכות' ניהול העסק לדור הממשיך, אבל בעידן של היום עם התקדמות הטכנולוגיה, הרצונות והשאיפות של הדור הממשיך הן שונות. על כן, חשוב לנקוט בתוכנית פעולה מחושבת היטב בכדי שעסק של עשרות שנים לא יימכר ב'נזיד עדשים' וירד לטמיון. 

הבעייתיות שבעסק משפחתי ללא דור ממשיך?

כמי שגדל בבית להורים עצמאים, חוויתי על בשרי את הקשיים וראיתי כיצד העסק גוזל את מרבית שעות היממה של המשפחה, העסק למעשה ניהל את כולנו וחיינו לפי השיגעונות שלו.
ואתם יודעים איך זה, העבודה מאוד תובענית, התשלומים הם שוטף + 90 , 120 ולפעמים גם לא משלמים לך. קיימת תחרות קשה בתחום, רמת הרווחיות רק הולכת ונשחקת ומלחמת ההישרדות היא יום – יומית.

וכך לאחר שנים רבות בעבודה, הגיעו ההורים לגיל הפרישה מבלי שהילדים ירצו לקחת את מושכות הניהול של העסק, מה שגרם להורים, בצער רב, לסגור את העסק ולמכור את הציוד. הם נאלצו למכור רק מכונות ולא עסק חי, המשמעות היא שעסק של 50 שנה ירד לטמיון.

מה שהיה בעייתי יותר מכל זה שהם לא חסכו לפנסיה. וזה כל ההבדל בין אדם שכיר שהמעסיק מפריש לו לפנסיה לבין העצמאי שתמיד היה בטוח שיש לו כסף, אבל אף פעם לא הבין עד הסוף את ההבדל בין המחזור לבין הרווח.

איך מרוויחים מעסק משפחתי ללא דור ממשיך?

בעלי עסקים רבים מתמודדים עם עסק ללא דור שרוצה להמשיך. מצד שני אם לא ימשיכו לעבוד בעסק, אפילו פנסיה לא תהיה להם. ולכן בעלי עסקים רבים, כבר מבוגרים וקשה להם להמשיך לנהל את העסק ואז ישנו מצב שהם מציעים את העסק למכירה בעלות הפנסיה שהם מעריכים שיהיו צריכים בעתיד. הדבר שגוי מאחר ומחיר מכירה של עסק צריך להיות מחושב לפי ערכו האמתי ולשם כך יש לבצע הערכת שווי.
הבעיה מתחילה מכך שמאד קשה למכור עסק שבו הבעלים שולט בכל והוא מנהל את העסק בעצמו, מאחר ולו יש את הניסיון, הקשרים והידע ולכן כאשר מנסים למכור עסק שאמור להמשיך לעבוד ללא הבעלים שהוא גם מייסד העסק נתקלים בקשיים רבים ולכן יש להיערך היטב למכירה. 
אפשרות 1 בתהליך ההיערכות למכירת העסק המשפחתי ללא דור ממשיך
האפשרות הראשונה בתהליך היא להתמודד עם מצב שבו מצד אחד דור המייסדים רוצה לפרוש לפנסיה בשנים הקרובות ומצד שני רוצה להמשיך ולקבל הכנסות מהעסק. הדרך לייצר את הודאות לפרישה בטוחה עם הכנסה שוטפת מהעסק היא באמצעות מכירת העסק בהדרגה:
בשלב הראשון, הקבוצה שהקמתי תרכוש מניות מיעוט בעסק ותנהל את החלק השיווקי, מכירתי ניהולי מה שיגדיל באופן משמעותי את המחזור והרווח של העסק ויהפוך את העיסוק של הבעלים לעסק שיודע להיות עסק רווחי ויציב גם מבלי שהבעלים יהיה בעסק ויעבוד בעצמו. 
מומלץ לצמצם בהדרגה את עוצמת נוכחות הבעלים בעסק ולאפשר 'הרחקה' מחושבת שלו מניהול העסק, באופן כזה שבעל העסק יטפל בכל התחום המקצועי שזה תחום התמחותו ובהדרגה יבצע חפיפה ו'יעביר את המקל' לעובדים.
בשלב השני, במידה והבעלים ירצה הוא יוכל למכור את החלק הנוסף ולהמשיך לקבל הכנסה שוטפת מהעסק.
באופן זה, כאשר תהליך ההיפרדות הדרגתי, יותר קל למייסדים 'להיפרד' מהעסק שלהם הן מבחינה רגשית והן מבחינה כלכלית. 
אפשרות 2 בתהליך ההיערכות למכירת העסק המשפחתי ללא דור ממשיך
בדרך כלל דור המייסדים של העסקים הוותיקים הם כל יסודותיו של העסק והוא מושתת עליהם, הם אלו שהקימו אותו, להם יש את הניסיון והידע ולכן כאשר ניגשים למכירת עסק וותיק שנמצא בסיטואציה שכזו, יש לתכנן היטב את מכירת העסק ולא לגשת למכירה באופן פתאומי מעמדה של חוסר ברירה, כי כבר אין יכולת פיזית להמשיך ולעמוד על הרגליים. 
ולכן, חייבים לשדר לעולם המשכיות – כדי שהעסק לא יימכר בנזיד עדשים וכדי שהמצב לא יהיה לחיץ, חשוב להציג לעולם שיש דור המשך בתהליך החפיפה בתוך העסק. חשוב לשדר שהעסק מגדיל את המחזור, שנפתחות נישות חדשות ושחודרים לפלחי שוק נוספים. כך גם מבחינת הנראות, מבחינת המסרים הדיגיטליים ומבחינת הפעילות העסקית, חשוב לשדר שמגבירים את הקצב שכלפי חוץ יהיה ברור שהעסק נמצא בשיאו.   
 
לפגישת ייעוץ עסקי לעסק משפחתי, חייגו למספר המופיע בראש העמוד. 
תחומי העיסוק שלנו

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
הדברים החמים באמת עולים קודם לרשתות החברתיות
ייעוץ עסקי לפי תחום

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
גלילה לראש העמוד