ניהול עסק במלחמה

ניהול עסק במלחמה – כיצד עלינו להיערך למצב של לחימה? מה הן פעולות המנע שעלינו לבצע כדי לצאת בכמה שפחות נזק כלכלי לעסק ולמשפחה? המלצות וטיפים לניהול העסק לפני ותוך כדי אירוע בטחוני מתמשך. מדינת ישראל נתונה לאירועים בטחונים שמשפיעים על המדינה כולה וגם על העסק שלנו. תמיד מדברים אתנו על ההשלכות של האירועים הביטחוניים הללו, על המצב המידי ועל המצב המתמשך, אבל אף אחד לא מדבר אתנו על מה שאנחנו אמורים לעשות בעסק שלנו. כיצד לנהל את העסק בזמן מלחמה? כיצד להתכונן למצב של לחימה מתמשכת כאשר המשק בבלימה? לפניכם המלצות וטיפים להתנהלות לפני ואחרי אירועי ביטחוני. הטיפים מתאימים לכל סוג עסק, תפקידם לעזור לכם להיערך ולהכין את העסק למצב של אירוע בלתי מתוכנן ולהימנע ממצבים של קריסת העסק.

ניהול עסק במלחמה – רקע

כל מצב של לחימה מלווה בחוסר וודאות, לאף אחד אין באמת מושג כמה זמן המצב יימשך, מה יהיו ההשלכות שלו? והאם העסק שלנו ישרוד את המצב? ובכל זאת נדרש מאתנו להמשיך ולנהל את העסק.

בארה"ב עשו מחקר וגילו שמעל 60% מהאוכלוסייה נמצאת במרחק של שני קליקים ממרחק של פשיטת רגל, זאת אומרת שמספיק ששתי משכורות לא יכנסו והמשפחה כולה נכנסת לתהליך של קריסה.

בישראל רוב בעלי העסקים עומדים בפני בעיה חמורה, מכיוון שאדם שכיר במקרה שהוא מפוטר, הוא זכאי לקבל חצי שנה של דמי אבטלה. אדם עצמאי, למרות השינוי בחוק, נכון לשעה זו אינו יכול לקבל דמי אבטלה במקרה שיש בעיה בעסק.

ולכן עצמאי חייב להיערך למציאות הכלכלית, לא רק בשוטף, אלא גם למקרה של אירוע בטחוני, דבר שמשפיע על מספר ימים, שבועות או אפילו יותר למקרה של אי כניסת לקוחות חדשים/וותיקים וירידה משמעותית במכירות ובנוסף ירידה בהכנסות עקב בעיות בגביה או גביה חלקית.

ניהול עסק במלחמה
ניהול עסק במלחמה

קראו עוד על ניהול עסק:

איך להתכונן למצב של ניהול העסק לפני, בזמן ולאחר מלחמה?

איך אפשר לנהל את העסק לפני, בזמן ולאחר מלחמה ולצמצם את הפגיעה הכלכלית? וגם לאחר שהאירוע חלף, ישנה ירידה משמעותית בהכנסות, יש "אפטר-אפקט" מאד ארוך ומי שחווה את זה כשהיה בעל עסק במבצעים הקודמים או במלחמה האחרונה, יודע בדיוק במה מדובר.

טיפ 1: עברו כל כל ההוצאות הקבועות והמשתנות של העסק

חלק חשוב מאד בניהול תקציב העסק הוא צמצום ההוצאות הקבועות ומעבר לכמה שיותר הוצאות משתנות.
מכיוון שההוצאות המשתנות מושפעות באופן ישיר מכמות הייצור – נייצר הרבה, נמכור הרבה, ההכנסה תגדל, נרכוש תקורות נוספות שישרתו את צמיחת העסק. לעומת זאת, הוצאות קבועות – אנחנו בכל מקרה צריכים לשלם, ללא תלות ברמת ההכנסה שלנו.

בלחימה, מצד אחד נדרש מבעל העסק להחזיק את העסק "חי", זאת אומרת להמשיך לשלם את עלות ההוצאות הקבועות – משכורות לעובדים, שכירות וכו'. בשעה שישנה, בדרך כלל ירידה משמעותית בהכנסות.

לכן, כדי לנהל נכון את תקציב העסק במצב של אירוע בלתי מתוכנן, נתחו את כל ההוצאות של העסק ותקטינו ככל שניתן את ההוצאות הקבועות. הישענו עד כמה שניתן על הוצאות משתנות שאותן אפשר להקטין ולעצור בדרך כלל באופן מיידי. ואם כבר המציאות טפחה על פנינו ואנחנו נמצאים עכשיו במצב של לחימה, עשו זאת באופן מיידי.

טיפ 2: הכינו לעצמכם בצד תקציב של חצי שנה אוויר

עצמאי חייב להכין לעצמו לפחות חצי שנה של הכנסות, בכדי שיהיה לו אוויר להתמודד עם אירועים בלתי צפויים מסוג זה. ברור שזה נשמע כמו חלום טוב מדי או שאיפה מוגזמת. אבל הטיפ הזה יכול להוות עבורכם ההבדל בין עסק שנשבר ונסגר, לבין עסק ששורד את המצב וחוזר לעמוד על הרגליים כמו גדול.

חשבו כמה העסק "עולה" לכם בחודש, כלומר כמה הוצאות יש לכם עליו, ולאחר שגילמתם את ההכנסות שאתם צריכים מהעסק, תוכלו לדעת כמה כסף אתם צריכים לחודש כדי להחזיק את העסק ואת המשפחה. עכשיו תכפילו את הסכום שיצא לכם ב-6 חודשים. זהו הסכום שאתם צריכים לשים בצד כדי להתכונן למצב בלתי מתוכנן שבו העסק כמעט ולא יתפקד.

סכום הכסף שתשימו בצד, ייתן לכם אוויר לנשימה שיעזור לכם לחצות את התהום, את המשבר ולחזור לעמוד על הרגליים חזקים.  ברור שהלחימה לא תימשך חצי שנה, אבל כפי שאמרנו קודם, לכל לחימה או לכל מבצע רחב היקף יש את "האפטר-אפקט" שמשפיע על המשק כולו גם בחודשים שלאחר מכן, לוקח למשק זמן לחזור לסדרו.

טיפ 3: בזמן מלחמה, תכננו לטווח הזמן הקצר

קבלו החלטות לטווח הזמן המידי והקצר, גלו גמישות מחשבתית ותפעולית. אל תיקחו סיכונים גדולים מדי, כמו: הלוואות גדולות או משיכת יתר מהבנק. גם אם גיבשתם תכנית אסטרטגית ארוכת טווח, המתינו עם זה, אין לדעת מה ילד יום.

במלחמה זה מצב מורכב, מאוד קשוח ומאתגר, יחד עם זאת, תתפלאו עד כמה שהמוח שלכם יחשוב ויחשוב ויחשוב ותפתיעו את עצמכם במיטב הרעיונות ממוחכם הקודח. כי כשיש זמן לחשוב, לא מהסיבות הנכונות במקרה הזה, אז מתגלים גם כל הרעיונות העסקיים הכי טובים. לא סתם ישנן חברות גדולות שמאפשרות לעובדים שלהן זמן חשיבה כחלק אינטגרלי ומובנה בלוחות הזמנים שלהם.

לסיכום, בדרך כלל רוב העסקים מושתתים על היכולות של בעל העסק עצמו, אין יציבות בעסק, העסק מאד תנודתי, יכולים להיות חודשים עם הכנסה מאד גבוהה וחודשים שבהם ההכנסה בקושי מכסה את ההוצאות.

מטרת העל של כל בעל עסק היא ללמוד באופן תהליכי איך יוצרים מצב שבו העסק הופך להיות יותר יציב, איך מייצרים לעצמנו הכנסות שאינן תלויות בכל מיני אירועים בלתי מתוכננים ואיך יוצרים מצב של הכנסות בלתי תלויות. בכל אופן, קיבלתם כמה טיפים שבוודאי יעזרו לכם להתמודד עם הלחימה הבאה.

והכי חשוב לזכור: ניהול עסק דורש הלך רוח מחשבתי חיובי ומנצח (סטייט אוף מיינד) שלמרות הכאבים והרגשות המפעפעים בנו, למרות כל התמונות שרואים ולמרות כל מה ששומעים, אל לנו ליפול לתוך מרה שחורה ולהגיע לחוסר תפקוד או תפקוד ירוד או לקוי. בעל עסק ומנהל עסק, חייבים להיות בגישה מנצחת, חשיבה על פעולות שיש לבצע בעסק. רק בצורה הזו נוכל להימנע מהאסון השני. כי גם אם קרה האסון הראשון שהוא הלחימה הכוללת גם נפגעים בצד שלנו חס וחלילה, אסור לנו לתת לאויב לנצח אותנו, מוראלית וכלכלית ובכך להיות בתוך האסון השני שהוא האסון הכלכלי.

מאחל לכולנו שבורא עולם ישמור ויגן על כל עמו ישראל.
עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ואמרו אמן.

חברת אייל פז ייעוץ עסקי מעניקה ייעוץ לשיפור ניהול העסק, חייגו אלינו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info