איך לגייס עובדים איכותיים לעסק שלך?

"אני העובד הכי טוב בעסק שלי", כך פותח את שיחת הייעוץ העסקי בעל עסק קמעונאי שאני מלווה, "הם לא עושים את העבודה טוב כמוני. עזוב אותי, ניסיתי להביא עובדים, אכזבו אותי, רק רוצים העלאה במשכורת, אבל ראש קטן, כל היום אני רודף אחריהם וצריך לוודא שהם עושים מה שביקשתי".  באמת נכון, נדירים המקרים שבהם העובדים נותנים את הנשמה ועושים את העבודה כמעט כמו בעל העסק עצמו. אבל האם זה אומר שבעל העסק צריך להיות ה"חמור הראשי" בעסק שלו?  אם הגעתם לשלב שבו אתם מחפשים עובדים, גם אם אתם אומרים זאת לעצמכם בלב ולא בקול רם, הגיע הזמן לעשות את המהלך ולחשוב ברצינות על גיוס עובדים לעסק.

למה כדאי לעסוק בנושא של גיוס עובדים לעסק?

העסק עובד, העסק בצמיחה, מצוין. העסק מכניס כסף, מעולה. אבל מה אתכם? מה עם הבריאות? הרי למה פתחתם את העסק? כדי לעשות מה שאתם באמת אוהבים.

לחץ, בלבול, אי יכולת לעמוד בכל המשימות, אחרי הכל אתם רק בנאדם אחד ומשימות יש אלף. מעבר ל"היתקעות" בתקרת הזכוכית, המחיר העסקי והנפשי גבוה, מועקה, חוסר חשק לקום בבוקר לעוד יום עמוס.

זה נכון, קשה באמת למצוא את העובדים האיכותיים לעסק, אלו שיעשו את הדברים כמעט כמוכם. אני הייתי שם, גדלתי לתוך עסק משפחתי, ראיתי במו עיניי את אבי שיחיה, אינו מסכים להביא עובדים כי הם לא ידעו לעשות את העבודה טוב כמוהו.

ראיתי אותו קורס תחת הנטל, מתרוצץ כל היום הלוך ושוב, להביא לקוחות, להביא עבודה, לתחזק את המכונות, להביא חומרי גלם, לטפל בחשבונות, בגבייה, בספקים ועוד מיליון משימות. הוא עשה את הכל לבד.

ראיתי איך אבא מגיע לתקרת הזכוכית ונעצר. כי מה לעשות יש רק 24 שעות ביממה ואחרי הכל מדובר בבנאדם ולא במכונה. גם מכונה לפעמים מתקלקלת.

סוד ההצלחה (כמעט) של כל בעל עסק הוא בגיוס עובדים, בהבנה שהעבודה לא מתחילה ונגמרת בו ושאם ברצונו להצליח הוא חייב לבזר את המשימות ולהיעזר באנשי מקצוע נוספים.

איך לגייס עובדים איכותיים לעסק
איך לגייס עובדים איכותיים לעסק

קראו עוד על ניהול עסק:

מה הן השגיאות שבעלי עסקים עושים בגיוס עובדים לעסק? 

ישנם בעלי עסקים שבוחרים את העובדים שלהם לפי השכר שהם מבקשים, מבחינתם זה המדד המכריע, אבל אתם יודעים איך זה, הכסף לא משקר ומה שעולה זול, בסוף עולה ביוקר.
לכן, בחרו את העובדים שלכם לפי היכולות שלהם, לפי רמת המקצועיות והניסיון שיש להם להעניק לעסק.

ברור שאם נגייס עובד שמבקש שכר של 8,000 ש"ח, רוב הסיכויים שהוא לא יעשה עבודה ברמה של עובד ב- 13,000 ש"ח.

אז יצא שהעסק יפסיד כסף על אותו העובד ולא די בזאת, בעל העסק לא יוכל לפנות למשימות כמו: ניהול העסק, פיתוח עסקי, פגישות מכירה, תהליכי חשיבה על ייעול העסק, איסוף מידע וביצוע בקרה אחר הנעשה בעסק. בשורה התחתונה המטרה שלשמה גויס בעל העסק עלולה שלא להיות מיושמת.

לעומת זאת, אם בעל העסק ישקיע באיתור העובד המתאים ולא "יתפשר" על איכות העובד, על זמן האיתור ועל המאמץ הנדרש לבחירתו, ישנם סיכויים גבוהים יותר שיהיה זה עובד מתאים לעסק ולבעליו.

שגיאה נוספת שקיימת לעתים בעסקים, היא שהם משאירים עובדים נוכחיים בעסק שלהם ולא מחליפים אותם בעובדים אחרים.

ראיתי לא פעם בעלי עסקים שאינם מרוצים מעובדים קיימים, אבל בגלל סיבות כמו חוסר חשק, זמן או סבלנות להתחיל בתהליך גיוס עובדים, פשוט מתפשרים על הקיים.

שווה לעשות מהלכים, לחשוב קדימה על הכסף שהעסק לא מרוויח בשעה שהעובד הזה ישנו, לקום ולעשות מאמץ, לרענן את העובדים ולבחור את אלו המתאימים, אלו שיעזרו לך להגדיל את ההכנסות של העסק, ולא להישאר "תקוע" עם העובדים שמעכבים אותכם מלהצליח, להתקדם ולפתח את העסק.

איך מתמודדים בהצלחה עם גיוס עובדים? 

גיוס עובדים היא אחת המשימות המורכבות שמתמודדים איתה בעלי עסקים לא מעטים. ישנם מקרים בהם דרוש ניסיון וידע בתחומים מסוימים.

העובדים נחוצים בכדי להגדיל את הקיבולת ואת נפחי העבודה של העסק, הגדלת התפוקות ולמעשה סיוע לבעל העסק.

השלב הראשון בתהליך הוא להבין את הצורך בעובדים. חשוב לציין שלא תמיד קיים הצורך לגייס עובדים שכירים לעסק, הרבה פעמים דווקא כדאי להעסיק בעלי מקצוע אחרים ולשכור את שירותיהם.

לדוגמה, משרד אדריכלים מצליח, שכר את שירותיי בתור יועץ עסקי. כאשר שוחחתי עם הבעלים הבנתי למעשה שכל נטל העבודה מוטלת על הכתפיים שלו ושיש צורך בקבלת עזרה מאדריכלים נוספים.

נכון, הם בוודאי לא יעשו את העבודה טוב כמוהו, אבל כשחקרנו את המשימות שנדרש ממנו לבצע במהלך היום גילינו שיש משימות שהוא יכול להטיל על אדריכלים חיצוניים, אפילו להעסיק אותם לפי שעה כפרילנסרים שמספקים את שירותיהם בעסק שלו.

מה הן הפעולות הנחוצות בגיוס עובדים לעסק? 

לעתים, יש פעולות רבות שבעל העסק עושה בעצמו ואין בכך הכרח, אין ערך מוסף בכך שהוא עצמו יבצע אותן, בדיוק במקרים אלו כדאי שיהיו עובדים שיעשו זאת במקומו ו"יפנו" אותו לעסוק במה שכדאי שהוא יעשה בעצמו, בפעולות החיוניות שיש לו יתרון בביצוען.

כדי ליעל את העסק ולשבור את תקרת הזכוכית, כדאי להיעזר בעובדים נוספים.
איך עושים זאת? ומה הן הפעולות הנחוצות?

הגדרת המשרה באופן מדויק וביצוע סינון קפדני

לפני שניגשים לאיתור העובדים המתאימים לעסק, כדאי קודם כל להבין איפה צריך אותם.

אילו עמדות כדאי שהם יאיישו? האם צריך עובד אחד או יותר? מה היכולות הנדרשות ממנו? מה השכר שאתם מתכוונים לתת לו? האם כדאי שיהיה דואלי? שיעסוק במספר נושאים במקביל?

בהתאם ליכולות הנדרשות ממנו, כדאי לבנות "סקיצה" של מאפייני התפקיד. לאחר שיש לנו את המאפיינים המדויקים ואנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו מחפשים לעסק שלנו, כדאי לעבור לשלב פרסום המשרה.

גיוס עובדים באמצעות הרשתות החברתיות

כיום, כאשר הכל נגיש והאינטרנט הוא מנוע החיפוש הכי יעיל, כדאי לפנות לאתרים המתמחים בגיוס כוח אדם ולפרסם בהם את המשרה המבוקשת.

בנוסף, כדאי לפרסם ברשתות החברתיות ולבקש לתייג אנשים מתאימים. ההירתמות והרצון לעזור לבעלי העסקים וגם לעמיתים הרבה פעמים חזק ולכן יתכן שתופתעו לראות עד כמה אפשר למצוא בעלי מקצוע טובים דרך הרשתות החברתיות.

מהו התהליך הנכון לגיוס עובדים? 

במסגרת הייעוץ העסקי לעסקים ולחברות, הרבה פעמים כאשר עולה הצורך בעובדים מסוימים, אנו מרכזים יחד את דרישות התפקיד והחברה מעניקה סיוע בגיוס העובדים והצבתם בעמדות המפתח בעסק.

כחלק מהתהליך מתבצע "סינון" של קורות החיים, תהליך מיון ובחירה ראשונית, ראיון עבודה מסודר בנוכחות המנהל האחראי או/ו בעל העסק וכל זאת בכדי לסייע לגייס מועמדים בעלי אופי פרטני ומותאם לאופי המשרה.

לאחר בחירת העובד המתאים, חשוב לבצע לו תהליך של הכשרה בעסק, ללמד אותו את כל מה שנדרש בכדי שהוא יוכל לעבוד בצורה כמה שיותר עצמאית שאינה תלויה בבעל העסק.

אומנם תהליך ההכשרה יכול לקחת זמן, אבל ההשקעה תשתלם במעלה הדרך. כי כשיהיה לנו עובד שנוכל לסמוך עליו, זה בהחלט יהיה אחד מעמודי התווך של ההצלחה שלנו.

כן, יהיו גם מקרים שנגלה תוך כדי שהעובד שנראה לנו בעבר, לא מביא את התפוקות ששאפנו אליהן, עובד כזה כדאי "לשחרר" כמה שיותר מהר ומיד להמשיך הלאה באיתור העובד הבא שיתאים לאופי העסק ולדרישות התפקיד.

בכל מקרה, בכל תהליך של ייעוץ עסקי תמונת המצב של כוח האדם גם היא נמדדת ומשוקללת כחלק מיעילותו של העסק וכחלק ממדידת רווחיותו.

קרה כבר לא פעם שרווחי עסקים שעברו איתי תהליך של ליווי וגייסנו עבורם בעלי תפקידים לעמדות נחוצות הזניקו את העסק והבעלים סוף סוף הרגיש את העזרה והצליח להתפנות ולעסוק בדברים החשובים באמת בניהול העסק.

רוצה לגייס עובדים איכותיים לעסק, להימנע משגיאות ומבזבוז זמן, אנרגיה וכסף? נשמח להעניק לך ליווי עסקי ולהיות אתך יד ביד בתהליך גיוס העובדים, כך נוכל יחדיו להוביל את העסק בדיוק למקום שבו הוא צריך להיות.

לתיאום פגישת ייעוץ עסקי, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info