לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו

דו"ח רווח והפסד

דו"ח רווח והפסד – מה זה? ומה חשוב לדעת?

הדו"ח שהכי מעניין כל בעל עסק הוא דו"ח רווח והפסד, שכן הוא מציג את ההכנסות וההוצאות בתקופה נתונה, בדרך כלל רבעון או שנה ומציג האם העסק רווחי או הפסדי. למה חשוב שאנחנו, כבעלי עסקים נהיה "ערניים" לנתונים המוצגים בדו"ח? כי הרבה פעמים רואה החשבון מציג דו"ח רווח והפסד ובו רואים לכאורה שהעסק רווחי ושהכל טוב ויפה, אבל בפועל, המציאות קצת שונה. אתם בקשיי תזרים, לוקחים הלוואה ועוד אחת כדי לכסות את ההוצאות של העסק, אתם לא מושכים משכורת כבר כמה חודשים ואז מתגלה הפער בין מה שרואה החשבון שלכם מציג בדו"ח רווח והפסד, לבין המצב האמתי שבו נמצא העסק. במאמר תוכלו לקרוא למה זה קורה? ולאילו פרמטרים חשוב לשים לב כאשר קוראים דו"ח רווח והפסד? 

תוכן עניינים

דו"ח רווח והפסד משקף את תמונת המצב האמתית של העסק?

אחת מהשגיאות שבעלי עסקים נוטים לעשות – שהם מסתמכים על הנתונים של רואה החשבון ועל בסיסם הם מקבלים החלטות עסקיות, הם חושבים שהדו"חות שמפיק רואה החשבון מספיקים כדי לקבל תובנות שיסייעו להם לנהל את העסק בצורה טובה יותר. מדוע זו שגיאה? כי רואה החשבון הוא "נציגו" של מס הכנסה ולכן הדו"חות שהוא מכין מבוססים על צורכי מס הכנסה וממש אינם מעידים על מצבו של העסק.

בנוסף, רואה החשבון תמיד מסתכל על הנתונים בדיעבד, תמיד הדוחות הם לתקופה קודמת. דמיינו לעצמכם רכב שבו מראה, רואה החשבון מסתכל במראה ורואה את כל מה שמאחורי הרכב, לעומתו יועץ עסקי מביט קדימה, הוא מתכנן את העתיד ומשול לפנסים של הרכב, יועץ עסקי הוא הגורם המרכזי שיכול להסתכל באופן נקי על הנתונים ולעזור לך לשפר את המצב העסקי והפיננסי של העסק. לפיכך, בעל עסק שיתבסס רק על הדו"חות של רואה החשבון שלו טועה. (כדי להמחיש את העניין, צפו בסרטון שבסוף העמוד).

מה הוא דו"ח רווח והפסד?

דו"ח רווח והפסד זהו דו"ח שמכין רואה החשבון שלך, זהו כלי שנועד עבור רשויות המס לצורכי דיווח על תקופה שהסתיימה. לכן תמונת המצב שמוצגת בדו"ח רווח והפסד היא איננה עדכנית ואינה משקפת את המציאות העסקית בה העסק נמצא מבחינת רווחיו והפסדיו.

כיצד יועץ עסקי יכול לסייע בהבנת מצבו האמתי של העסק?

כאשר יועץ עסקי מלווה את העסק ואתם עובדים יחד על שיפור הרווחיות, הוא בונה יחד אתכם דו"ח רווח והפסד כלכלי המתכלל את התמונה המלאה. זהו כלי ניהולי שבכל חודש מאפשר לכם לדעת מה הם ביצועי העסק ומכך להבין מה מצבו האמתי של העסק, זהו מעין "סמן ימני" שבעזרתו מבינים מה עושים נכון בתהליכים העסקיים ומה כדאי לשפר.

מדוע דו"ח רווח והפסד אינו כלי לניהול שוטף של העסק?

כבעלי עסקים עלינו כל הזמן להיות עם "היד על הדופק", זה אומר שבכדי לשלוט בנתונים כדאי שנדע מה מצבו הכלכלי של העסק על פני כל חודש בחודשו. דו"ח רווח והפסד מוגש למס הכנסה כדו"ח שנתי או רבעוני רק לאחר שכל החשבוניות הוזנו ולאחר שהמע"מ שולם. כאמור, הדו"ח מתייחס לחודשים הקודמים ולכן אינו רלוונטי ככלי ניהולי המסייע לקבל החלטות לטווח הזמן הקרוב.

בתהליך ייעוץ עסקי, אנו מעניקים ללקוחותינו דו"ח רווח והפסד כלכלי, ככלי לניהול ובקרה אחר הפעולות המבוצעות בעסק. דו"ח זה נותן תמונת מצב יומית וחודשית, לפי דו"ח זה, בעל העסק יודע בדיוק איפה הוא עומד ומה מצבו. השליטה והבקרה שלו על הנתונים במן אמת, מסייעת לו לקבל החלטות חשובות מאד לטווח הזמן הקרוב, לעתיד (ולא בדיעבד, כפי שעושה דו"ח הרווח והפסד שרואה החשבון מפיק). 

הדו"ח הכלכלי שאנו בונים עבורכם, מהווה אבן דרך חשובה מאד בדרך לשיפור תהליכים בעסק, שכן רואים את הנתונים הכלכליים בזמן רלוונטי וניתן להשפיע דרכם על העתיד לבוא: אפשר לקבל החלטות מבוססים על נתונים רלוונטיים בזמן אמת, אפשר לשפר תוך כדי תנועה, ולא בדיעבד. 

לפני שאנחנו צוללים למידע ולנתונים, חשוב להבין מה ההבדל בין רווח תפעולי לרווח גולמי. 

דו"ח רווח והפסד מגלם תשלומים שנתיים בחודש ספציפי

ישנן הוצאות שאותן משלמים פעם בשנה, כמו: ביטוח או טסט או אפילו ארנונה שאותה משלמים אחת לחודשיים. דו"ח רווח והפסד מציג הוצאות אלו רק בחודש בו הן שולמו או במועד שהכי כדאי לקזז אותן. אולם מבחינת הניהול התזרימי של העסק, נכון להציג הוצאות אלו על פני החודשים, לפי חלקן היחסי. יועץ עסקי אינו מחפש לקזז הוצאות, אלא להבין מה מצבו של העסק בכל חודש נתון ולכן הדו"ח הכלכלי שהיועץ העסקי מעניק לעסק, מגלם בכל חודש על פני השנה, את החלק היחסי של אותו החודש וכך נוצרת תמונת המצב המלאה והאמתית.

דו"ח רווח והפסד לא 'מראה' "פיקים" שקשורים לפחת

הוצאות גדולות כמו "פיקים" של שיפוץ העסק, רכישת ציוד ומכונות גם אם במאות אלפי שקלים, זוהי הוצאה שמאד משפיעה על מצבו הפיננסי של העסק. אולם דו"ח הרווח והפסד לא יראו שהעסק "ספג" הוצאה רצינית. 

זאת מכיוון שרשות המיסים מגדירה סוג זה של הוצאות, שנחשבות לירידה בשווי הנכס כתוצאה מבלאי, שינויים טכנולוגיים והתיישנות כפחת ולכן אחוז הגילום של הוצאה זו בדו"ח מתבטאת האחוזים נמוכים. זוהי דוגמה של הוצאה שמאד מכבידה על התזרים ועל הניהול השוטף של העסק, אבל בדו"ח רווח והפסד כמעט לא יראו אותה.

בדו"ח הרווח והפסד שתקבלו מאתנו, ההוצאה מחולקת על פני תקופה, כך שאפשר לראות בוודאות מה היו ההשלכות של הפעולה שבוצעה והאם זה היה משתלם לאורך זמן.

דו"ח רווח והפסד לא 'מראה' מלאי

דבר נוסף שכדאי לדעת בקשר של דו"ח רווח והפסד הוא שהמלאי אינו נספר כהוצאה לצרכי מס, אבל להגדלת המלאי יש השלכות עסקיות ותזרימיות רבות. בדו"ח הכלכלי שאנחנו עורכים עבורכם תוכלו לגלם את עלויות המלאי על פני החודשים הרלוונטיים ולהתייחס לעלויות אלו בבואנו לנתי את מצבו הפיננסי של העסק.

דו"ח רווח והפסד לא 'מראה' הלוואות ואשראי במלואם

ומה עם הלוואות? לבעלי עסקים רבים יש הלוואות שלקחו כדי לגמור את החודש או כדי למנף את העסק. 

הלוואות ואשראי אינם מופיעים בדו"ח רווח והפסד במלואן ולכן יכול להיווצר מצב שבו דו"ח רווח והפסד מציג רווח, בעוד המצב הפוך לחלוטין ולמעשה בעל העסק בקושי שורד. בדו"ח הכלכלי שתקבלו מאתנו, ההלוואות מגולמות בהוצאות החודשיות, בדיוק כמו ההוצאות הקבועות והמשתנות שלו. 

מצב זה עוזר לבעל העסק לדעת בדיוק היכן הוא נמצא בכל רגע נתון בחתך יומי ולדעת בדיוק מה היא רמת הרווחיות של העסק.

דו"ח רווח והפסד מראה תמונה מעוותת

עד כה הראינו מדוע דו"ח רווח והפסד מציג את תמונת המצב של משלם המיסים ולא את תמונת המצב של העסק בפועל. הרצון להפחית את תשלומי המס גורמים למצב בו הנתונים "מאורגנים" בדו"ח רווח והפסד מתוך הראייה של הקטנת תשלומי המס ואינה משקפת את הכספים שיוצאים לבעל העסק מהכיס כמעט כל יום. 

במסגרת תהליך הליווי העסקי אנו מכינים עבורכם דו"ח שיקל עליכם (מאד) לראות ולהבין את תמונת המצב המלאה בפועל. בתחילה אנו מפרידים בין החשבון הפרטי לעסקי, לאחר מכן יורדים לפרטים באופן יסודי ומוודאים שכל ההוצאות שלך נרשמות בדו"ח המנתח את השנה בחתך יומי וחודשי. 

מעצם כך הרבה יותר קל לשלוט בתזרים של העסק, לא "נתקעים" ואפשר בהחלט לתכנן קדימה. כמו כן, אפשר לדעת מתי ישנם צווארי בקבוק ולהיערך בהתאם ולא להיות "מופתעים" בכל פעם מחדש. 

לפעמים "מתפספסים" נתונים שצריך להעביר לרואה החשבון

כל בעל מקצוע רואה רק מה שהוא בוחר לראות או מה שמראים לו. רוב רואי החשבון עמוסים עד מעל הראש, שקועים במספרים ואינם באמת מוודאים שהגשתם להם את כל ההוצאות של העסק. יכול להיות שתהיינה חשבוניות ש"התפספסו" ולא הוגשו או לא הגיעו לידיו של רואה החשבון, ואם כך הם בדרך כלל לא יגולמו בדו"ח רווח והפסד. 

הדו"ח הכלכלי שנעניק לך ככלי לניהול העסק מגלם בתוכו את כל ההוצאות שקיימות לעסק כמו שלך. לפי הניסיון והמיומנות שברשותנו, בנינו דו"ח כלכלי לפי פורמט יסודי שבנינו ואיתו עזרנו למאות עסקים להצליח ולשפר את התזרים ואת מצבם הפיננסי לאורך זמן. 

כיצד דו"ח רווח והפסד יכול לעזור?

לסיכום, ההתבססות על הדו"חות השונים בהחלט יכולה לסייע לכל בעל עסק או בעל חברה להבין מה מצבו של העסק, רק כדאי לדעת מה החשיבות של כל דו"ח וכיצד המידע המוצג בו בא לטובת בעל העסק. דו"ח רווח והפסד, יחד עם דו"ח תזרים מזומנים ועם דו"ח השליטה הנגזר מהתכנית העסקית "מתורגם" לדו"ח כלכלי המהווה כלי לניהול העסק ולשיקוף תמונת המצב של ביצועי העסק. 

דו"ח רווח והפסד שמעניק לכם נתונים מדויקים בזמן אמת יכול לעזור לכם רבות בשיפור תהליכים ובביצוע ההתאמות הנדרשות, הוא מהווה את המצפן של העסק ובהחלט יכול לשנות את פני הדברים ולעזור לכוון את העסק לצמיחה בכיוון הנכון ולהגדלת הרווחים.

תחומי העיסוק שלנו

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
הדברים החמים באמת עולים קודם לרשתות החברתיות
ייעוץ עסקי לפי תחום

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
גלילה לראש העמוד