לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו

תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים – מידע חשוב לבעלי עסקים

תזרים מזומנים הוא כלי חיוני לכל בעל עסק ולא משנה מה היא דרגת בשלותו, בין אם מדובר בעסק וותיק או בעסק חדש, אם מדובר בעסק רווחי או לא. זהו כלי הכרחי לכל בעל עסק באשר הוא, דוח תזרים מזומנים עוזר להתמצא בתוך 'הערפל' של העסק. מה זה תזרים מזומנים? מה היא חשיבותו? וכיצד הוא יכול לסייע לכם? 

לעתים בעלי עסקים נוטים שלא לעסוק בנושא של ניהול תזרים מזומנים ומשאירים את ה"כאב ראש" הזה לרואה החשבון שלהם. אבל, הם לא לוקחים בחשבון שהוא מסתכל רק על המספרים, על ההתנהלות מול הרשויות מבחינת מס הכנסה ומע"מ ואינו רואה את התמונה הכלכלית השלמה, למעשה אין לו יד ורגל בעסק והוא אינו מעורה בפעילות העסקית, כך שהוא כלל אינו רואה את תמונת המצב הפיננסית של העסק. 

תוכן עניינים

תזרים מזומנים מה זה?

רגע לפני שנענה מה זה תזרים מזומנים, אתם בוודאי מכירים את ההרגשה העילאית של פתיחת העסק, הקמתם את העסק, חלום חייכם, אך במקום להשקיע בהגדלתו ובמתן שירות איכותי ללקוחות אתם מוצאים את עצמכם במרדף הכרוך בניהול פיננסי: חריגות בחשבון, צ'קים שעלולים לחזור, ספקים שמחכים לקבל מכם תשלום.. ואיפה הלקוחות? שמשלמים לכם שוטף + 30, שוטף + 60 ושוטף נשטף? הלחץ הולך וגובר ואתם נמצאים בסחרור שאינכם יודעים איך לצאת ממנו…
 

בחיי פגשתי מאות עסקים, חייב לשתף אתכם ולומר שבתהליך של בדיקת רווחיות עסק, רוב העסקים היו רווחיים, עסקים מעולים, מוצרים טובים, מכירות בשמיים, לקוחות נאמנים… אבל מה? העסקים היו רגע אחד לפני התרסקות! ולמה? בגלל ניהול שגוי של תזרים המזומנים. ללמדנו שניהול שגוי של תזרים מזומנים יכול להפיל עסק בקלות ולמעשה רוב העסקים הרווחיים נופלים בגלל ניהול תזרים לקוי או חוסר בניהולו. 

תזרים מזומנים זהו דו"ח שמתייחס לכל התנועות של הכסף בעסק, ומשקף את כל ההכנסות וההוצאות של העסק באופן יומי לתקופה של יום, חודש, חצי שנה – שנה קדימה. הדו"ח למעשה מאפשר לקבל תמונה תקציבית יומית של המצב הפיננסי של העסק. 

זהו כלי מאד חשוב שכדאי שכל בעל עסק יעבוד לפיו מאחר והוא מאפשר לבעל העסק שליטה על כל התקציב בעסק ומשמש לתכנון תקציבי יומי נוכחי ועתידי, תכנון מהלכים עתידיים, ניהוליים, כלי לחישובי רווחיות או גרעון צפוי. לכן זהו כלי מצוין לכל עסק על מנת לדעת אם יש בעיית תזרים מזומנים.

כדאי לדעת שככל שעסק גדל הוא צורך יותר אשראי. כי העסקים עושים עכשיו את העבודה ללקוחותיהם, אבל את הכסף הם יראו רק בעוד מספר חודשים (שוטף +). הפרדוקס הוא שככל שהעסקים צומחים ומוכיחים רווחיות, כך תזרים המזומנים חונק אותם, כי הם צריכים לממן עכשיו את ההוצאות, אבל ההכנסות עתידיות. 

מה החשיבות של ניהול תזרים המזומנים?

תזרים מזומנים מאפשר לחזות את תמונת המצב התקציבית בעסק לתקופת זמן של חצי השנה הקרובה (לעתים גם שנה קדימה). ניהול לא נכון או שגוי שלו יוצר מחסור בכסף נזיל ויכול לגרום לעסק רווחי להגיע לפשיטת רגל, ממש כמו בקריסה של מגדל קלפים. 

ניהול נכון של תזרים מזומנים כולל גם תחזית לתקופה הקרובה – בדרך כלל בין חצי שנה לשנה קדימה ומאפשר לבעל העסק לתכנן את תנועותיו הכספיות ולהימנע ממצב שבו, למרות שהעסק רווחי, אין בעסק מספיק כסף בכדי לאפשר את קיומו.

באמצעות ניהול נכון של התקציב העסקי, ניתן להיערך מראש למצבים שבהם ישנו גרעון צפוי וניתן לגשר על הפערים הללו באמצעות היערכות פיננסי, כגון: הגדלת מסגרת האשראי, דחיית תשלומים, גיוס הלוואות עסקיות וכדומה. אפשר למשל להודיע לבנק מראש על חריגה צפויה, ואז גם המענה הוא הרבה יותר מאיר פנים. כלומר, הרבה יותר קל לגייס כסף כאשר ישנו תזרים מזומנים חזוי וגם תוכנית עסקית, מאשר לגייס כסף שכבר מתעורר המחסור והגירעון בעיצומו. הבנקים, איך לומר, לא כל כך נדיבים לעסקים בקשיים.

כיצד דו"ח תזרים מזומנים מסייע לניהול העסק?

כאמור, תזרים המזומנים מאפשר לנו להיערך מראש למצבים שבהם צפוי גירעון בעוד מספר חודשים ולכן הוא מהווה כלי חשוב להיערכות. אם ידוע שהולך להיות גרעון צפוי, אפשר למשל לנקוט במהלכים שיווקיים מסוימים שבעזרתם ניתן יהיה לגייס לקוחות נוספים לעסק ובכך להגדיל את תזרים המזומנים של העסק או לחלופין ניתן להגדיל את המכירות ולתת להם דחיפה, בכל מיני דרכים, שמטרתן להגדיל את ההכנסות. אפשר גם להקל על התזרים באמצעות אשראי ספקים

מכאן ישנה חשיבות עליונה לתהליך של ליווי פיננסי. חשוב שהליווי יינתן על-ידי יועץ פיננסי שיש לו ניסיון רב גם בתחום של ייעוץ עסקי עם מומחיות בשיווק ובמכירות. כך ניתן להוביל למהלכים פיננסיים ועסקיים משולבים, השילוב של השניים יגרמו להיחלצות מהמצב הגרעוני הצפוי.

נוסף לכך, כאשר בתזרים רואים שצפוי גרעון עתידי, ניתן לדחות את ההוצאות, אם למשל מתוכננת השקעה לעוד שלושה חודשים ורואים בניתוח הדו"ח שהולך להיות גרעון, אז דוחים את ההשקעה או את ההוצאה עד למועד שבו התזרים מאפשר ביצוע ההוצאה, מבלי לחרוג ממסגרת התקציב. כך בעצם משפרים את ניהול תזרים המזומנים

דגשים לבניית תזרים מזומנים לעסק

דו"ח תזרים המזומנים צריך להיבנות בצורה מקצועית, כזו שגם תוכלו להבין את המצב התקציבי העתידי של העסק שלכם וגם לאפשר לעצמכם מרווח נשימה. יחד עם זאת, תזרים המזומנים יכול להיות מנוהל באמצעות תוכנה ייעודית לנושא או באמצעות דו"ח אקסל פשוט שכל אחד יכול למלא בפשטות ובקלות. כמו כן, יועץ עסקי מיומן עוזר לפתור בעיה בתזרים המזומנים. כי לא כל בעל עסק יודע לנהל את התזרים בעצמו, בכל זאת מדובר בתחום פיננסי ומקצועי. 

חשוב לציין שישנו הבדל בין דו"ח תזרים מזומנים לדו"ח רווח והפסד, למשל: בניגוד לדו"ח רווח והפסד, בדו"ח תזרים המזומנים כל המחירים כוללים מע"מ וזאת כדי לייצר עבורנו את תמונת המצב הנכונה והמציאותית לעסק שלנו. הדו"ח מורכב מצידו האחר מהוצאות קבועות ומשתנות, הוצאות בכרטיס אשראי, צ'קים עתידיים, תשלומים לרשויות (ביטוח לאומי, מע"מ, מס הכנסה) ותשלומים נוספים שעתידים להינתן מתקציבו של העסק ומצידו השני של הדו"ח מופיע הכסף שנכנס לעסק, על צורותיו השונות: מזומן, צ'קים, כרטיס אשראי וכו'.  

התחזיות הן החלק הקשה, אך גם החשוב ביותר, קשה לביצוע ונתון לשינויים עקב האילוצים הרבים. בהמשך לכך חשוב לעדכן את הדו"ח באופן יומי. רוב העסקים, גם אלו שמתבססים על דו"ח התזרים אינם מעדכנים אותו באופן יומ-יומי ולכן הם נתונים למצבי בלבול, חוסר ידיעה וחוסר אונים מהבחינה הזו של ניהול תקציב העסק

בניית תזרים מזומנים לעסק עושים עם אייל פז

אצלנו בחברה של אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי, עוסקים בבניית דוח תזרים מזומנים לעסק קטן ולחברות. ניהול התזרים מאפשר שליטה ובקרה אחר הכספים שנכנסים ויוצאים ומונע מהעסק ליפול לבור תקציבי שקשה מאד לקום ממנו. דוח התזרים הוא פשוט ויעיל ובעזרת מילוי של 5 דקות ביום, אפשר להשיג שליטה על הכספים של העסק. 

למידע נוסף על ייעוץ פיננסי ולקביעת פגישה לשיפור תזרים המזומנים של העסק חייגו למספר המופיע בראש העמוד.

תחומי העיסוק שלנו

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
הדברים החמים באמת עולים קודם לרשתות החברתיות
ייעוץ עסקי לפי תחום

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
גלילה לראש העמוד