איך מנהלים תזרים מזומנים בעסק

מה שמפיל את רוב העסקים, זה חוסר ניהול תזרים מזומנים. אין בהכרח מדובר בכך שהעסק אינו רווחי, ההיפך הוא הנכון, במקרים רבים מדובר בעסק שהוא רווחי או לכל הפחות יש לו פוטנציאל רווח. תזרים מזומנים של עסק הוא גורם משמעותי שלעתים בעלי עסקים נוטים שלא להשקיע בו ו"לזרום" עם המצב. במקרים אלו כדי להיעזר ביועץ כלכלי שיסייע לבצע ניהול נכון של תזרים המזומנים. מאמר זה יעסוק בנושאים הבאים: מהו תזרים מזומנים ומה חשיבותו, מה כולל דו"ח תזרים מזומנים ומה צריך לעשות לצורך ניהול נכון של תזרים המזומנים בעסק.

תוכן עניינים

מה זה תזרים מזומנים ומה חשיבותו?

לפני שנפרט איך מנהלים תזרים מזומנים בעסק, נזכיר שתזרים מזומנים מתייחס לכלל ההוצאות וההכנסות של העסק בחתך יומי, שבועי, חודשי ושנתי. תזרים מזומנים מכיל את כל הסכומים שהתקבלו בעסק בתמורה לפעילותו העסקית, להשקעותיו וכסף שנכנס לעסק בגין הלוואות שקיבל. בנוסף לתקבולים אלו, דוח תזרים מזומנים משקף את ההוצאות העסקיות, את הכספים ששולמו מהעסק לגופים אחרים בתמורה לפעילותו העסקית בגין פעולות שוטפות, כגון: תשלום לספקים, תשלומי חשמל וארנונה, תשלום לספקים, שכירות, שכר עבודה ופעולות שאינן שוטפות, כגון: רכש ציוד וכו' ובנוסף, התשלומים מתייחסים לכל מה ששילם העסק בגין פירעון הלוואות שלקח.

למה חשוב לנהל את תזרים המזומנים? 

כמו בחיים, גם בעסק, ישנה מסגרת תקציב שמולה צריך העסק להתנהל. כאשר ישנה אי התאמה או חוסר איזון בין הכספים הנכנסים לעומת הכספים היוצאים, אז עלולה להיווצר בעיית תזרים מזומנים. יש הכנסות ויש הוצאות והחוכמה היא לאזן ביניהן באופן כזה שההכנסות יעלו על ההוצאות. אם למשל העסק מוכר מוצר / שירות והוא מרוויח עליו המון, אבל בסוף, רמת ההוצאות של העסק גדולה מסיבות שונות, למשל בגלל הלוואות, כוח אדם, מלאי, הוצאות שיווק, פרסום וכו'. אם העסק מוציא הרבה מאד כסף ומרוויח פחות, יש לו יותר הוצאות מהכנסות אז תזרים המזומנים של העסק שלילי ואז העסק בהפסד.

במקרים בהם תזרים המזומנים שלילי, העסק יכול לקרוס. מתי אפשר להתמודד עם תזרים שלילי? כאשר מכניסים לעסק כסף נוסף. רוב בעלי העסקים, אין להם באמת אויר לכל כך הרבה זמן, אנחנו רואים את זה עכשיו, בתקופת הקורונה: ראינו שאם בשנה רגילה נסגרים משהו כמו 40-45 אלף עסקים בשנה אז בשנת הקורונה, נסגרו קרוב ל-100 אלף עסקים.

100 אלף עסקים! עכשיו ברור שהקורונה תרמה לעניין הזה וגרמה לחלק לא קטן מהעסקים להסגר, אבל בעצם מה שהקורונה עשתה מהצד הכלכלי חשפה את זה שלרוב בעלי העסקים (גם לרוב האנשים בארץ) אין בעצם עורף כלכלי שיכול לאפשר להם לחיות לתקופה ארוכה, גם בלי מספיק הכנסות ואז נכנסים ל"לופ" של עוד הלוואות ועוד הלוואות עד שהם קורסים.

מבירור שנעשה מול מספר רואי חשבון, נמצא כי ישנם מקרים בהם בעלי עסקים מקבלים את הדו"חות מרואי החשבון שלהם ואינם קוראים אותם לעומק. בקיום פעולה זו, הם מזניחים את עתיד העסק שלהם ונמנעת מהם האפשרות לקדם את העסק מבחינה פיננסית.

איך מנהלים תזרים מזומנים ושולטים בו?

לצורך ניהול פשוט ועקבי של ניהול התזרים, בניתי כלי פשוט לניהול תזרים מזומנים. זהו הכלי הפשוט ביותר שאני עובד אתו שנים ונתתי אותו למאות בעלי עסקים שממשיכים לעבוד איתו והוא עוזר להם מאד. מדובר בטבלת אקסל פשוטה שמכילה את השדות הבאים:

  1. הוצאות – צ'קים, הורדות, העברות, כרטיסי אשראי. לכל סעיף מאלו יש לבנות שורה חדשה ובסופן להוסיף שורה לסיכום כלל ההוצאות.
  2. הכנסות – צ'קים, מזומן, העברות, הכנסה מאשראי. לכל אחד מהם לבנות שורה (אם למשל יש 10 צ'קים, יש לבנות עבורם 10 שורות וכן הלאה) ובסופן להוסיף שורה שסוכמת את כל ההכנסות.
  3. יתרת עו"ש – יש לרשום מה יתרת העו"ש שיש בחשבון העסקי או בחשבון הבנק שאיתו מתנהל העסק.
  4. סך הכל – שורה שמסכמת את סך ההכנסות ועוד יתרת עו"ש בהפחתת סך ההוצאות.

מה תפקידו של הכלי לניהול תזרים מזומנים? 

התפקיד של הכלי לניהול תזרים המזומנים עוזר לנו לראות לא רק מה היה אחורה, שזה בסדר. אבל יותר חשוב, לקראת מה אנחנו הולכים מבחינה כלכלית: איזה כספים עומדים להיכנס ואיזה כספים עומדים לצאת הרי זו לא הפתעה, אם נתנו כמה צ'קים קדימה, אז אני יודע באיזה תאריך ירדו הצ'קים. אם אני עומד לקבל צ'קים, אני יודע באיזה תאריך יכנסו הצ'קים, אם יש גביה של אשראי, אני יודע באיזה תאריך נכנס האשראי וכנ"ל אם אני מוציא אשראי. כמובן שיש הוצאות קבועות שאני יודע כמו שכר דירה, ארנונה, דמי ניהול, שכר עובדים וכו.' באמצעות הכלי לניהול תזרים מזומנים, אנו יכולים לנתח את זה בצורה כל כך פשוטה ולדעת מה עומד לקרות ולא להיות מופתעים אם פתאום יש איזו שיחת טלפון מהבנק ומנהל הבנק מצלצל ואומר: "נו מה קורה, אתה כבר בחריגה וצריך לטפל בזה" ו.. שומו שמיים.

אנחנו לא צריכים להגיע לשם כי אם אנחנו מנהלים נכון את התזרים שלנו אז אנחנו יודעים בדיוק מה קורה ואם יש באמת בעיה מבחינה כלכלית ואנחנו הולכים להיכנס לאיזשהו בור אז אחד מהדברים הכי ראשונים שצריך לעשות זה:

  1. לתכנן במדויק איך יוצאים מהבור.
  2. להיערך מבחינת שיווק ופרסום איך מביאים עוד לקוחות משלמים.
  3. היערכות מבחינת הגדלת המכירות, מה צריך לעשות כדי להעלות את אחוז הסגירה.
  4. להיפגש עם הבנק – להציג בפניו את הנתונים ולבדוק ביחד אתו באילו כלים אנחנו יכולים להיעזר בו כדי להתמודד עם המצב.
  5. פריסה מחודשת של ההלוואות – היערכות מחדש לשינוי הפריסה של ההלוואות, באופן שיקל על התזרים (באותו בנק או בבנק אחר או בגופים פיננסיים אחרים).
  6. תכנון תזרים המזומנים מראש, מקל עלינו מאד במה שקשור לניהול עסק.

כלי לניהול תזרים מזומנים – לאיזו תקופה?

הכלי לניהול תזרים המזומנים מנוהל לפי יום, בכל יום יש להזין אליו את הנתונים. לפיכך, ניתן לדעת מה קורה בכל שבוע וגם בכל חודש. מומלץ לפתוח גיליון חדש לכל חודש. כך אפשר לייצר תמונת מצב פיננסית בחתך יומי, שבועי, חודשי ושנתי.

כמה זמן לוקח לעדכן את הכלי לניהול תזרים המזומנים?

הכלי לניהול התזרים עוזר לבעל העסק בהשקעה של 5 דקות ביום לדעת בדיוק מה תמונת המצב הפיננסית של העסק. בתחילה, ביום הראשון, בשבוע הראשון לוקח לעדכן את דוח תזרים המזומנים סדר גודל של שעה, עד שמכניסים את כל הנתונים. אבל, החל מהשבוע השני, זה לוקח 5 דקות ביום. בעל עסק שיקדיש ברצינות זמן לעדכון דוח התזרים, 5 דקות ביום, יקבל כלי מעולה לנתח ולנטר מה קורה בעסק שלו בהסתכלות כלכלית קדימה. ממש כמו שיש לטייס שרואה את הלוחות שאומרים לו מה לחץ האויר ומה הרוח וכמה דלק ואיזה מנוע עובד ומה המשקל וכו' ועוזר לו להבין מה קורה בתא הטיסה ולאן טסים.

ניהול תזרים מזומנים – סיכום והמלצות 

לסיכום, הדגשנו את החשיבות שבניהול תזרים מזומנים בעסק. כולל המלצות מפורטות לאופן הביצוע. הטיפים לניהול תזרים מזומנים מתמקדים ב:

  1. ניהול תזרים מזומנים באמצעות טבלת אקסל מפורטת וייעודית.
  2. ניהול תזרים מזומנים באמצעות ליווי פיננסי לחניכה ובקרה בתחילת התהליך.
  3. ניהול תזרים מזומנים מסייע להתנהלות פיננסית תקינה ויעילה יותר מול הבנק.
  4. ניהול תזרים מזומנים כבסיס ללקיחת הלוואה ולגיוס אשראי.
  5. ניהול תזרים מזומנים כמצפן פיננסי – שתדעו לפיו, בכל נקודת זמן, היכן העסק עומד.
  6. ניהול תזרים מזומנים לצורך פיתוח עסקי.

חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי" עוסקת בשיפור מיומנויות ניהול תזרים המזומנים בעסק. אייל פז יועץ פיננסי מיומן בעל ניסיון שטח של מעל 25 שנה, סייע עד כה למאות בעלי עסקים לנהל את התזרים ולהגדיל את הרווחיות באופן משמעותי.

לקביעת פגישה לצורך ליווי פיננסי לשיפור ניהול תזרים המזומנים בעסק, מוזמנים לחייג אלינו למספר המופיע בראש העמוד.