לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו

ייעוץ לעסקים משפחתיים

עסק משפחתי בהגדרה, זו חברה שנמצאת בבעלות ובשליטה של בני משפחה יחידה. עסקים משפחתיים לעתים מועברים לדורות הבאים, דבר שנעשה נדיר יותר בימינו. למרות זאת, עסקים בבעלות משפחתית מהווים כ- 75% מהכלכלה העולמית. כמו כן, לעסקים משפחתיים יש אתגרים ייחודים, דבר שיכול להוביל לעימותים ולחילוקי דעות. על מנת להבטיח שהעסק המשפחתי יצליח, כדאי לשקול ליווי של יועץ עסקי לעסק משפחתי, שיוכל לקחת על עצמו את הובלת העסק באמצעות ייעוץ אובייקטיבי. לכן, כדאי לחפש יועץ עם ניסיון בתחום הייעוץ למשפחות, שיהיה לו ניסיון בעבודה עם עסקים משפחתיים ולא פחות חשוב ניסיון בייעוץ פיננסי לחברות המנוהלות בידי אותה משפחה. במאמר שלפניכם, אייל פז העוסק בייעוץ עסקי ופיננסי למשפחות, מפרט מהם האתגרים בעסק משפחתי? מה היתרונות ומה החסרונות וכיצד אפשר לנהל את העסק המשפחתי בצורה טובה, יעילה ורגועה יותר. המשיכו לקרוא

ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ לעסקים משפחתיים

מהם האתגרים בעסק משפחתי?

ניהול עסק משפחתי מאתגר מאד, לכן כמעט כל עסק משפחתי צריך ייעוץ. אפשר לראות שעסקים גדולים ויציבים, כמו גם חברות שנסחרות בבורסה, מנוהלות על-ידי אותה המשפחה. כלומר, עסק משפחתי יכול גם לשגשג, כך שיש יתרון לקשר הדם. כמו כן, לעסקים משפחתיים יש מאפיינים דומים, אך לצד זה ישנם אתגרים לא מעטים, כמו חילוקי דעות, התנגדות לשינויים, השפעות רגשיות, סדרי עדיפויות סובייקטיביים, חוסר נעימות במצבים מסוימים, הצבת בעלי תפקידים שאינם מתאימים בתפקידי מפתח בחברה, קשרים אישיים חמים יותר או פחות וקבלת החלטות יחידנית.

מהם מאפייני העסק המשפחתי?

לעסקים משפחתיים ישנם מאפיינים ייחודיים הדורשים מומחיות ייחודית. לפיכך, ישנם שני סוגים עיקריים של חברות משפחתיות:

ניתן לסווג את העסק המשפחתי לשני סוגים

  1. בבעלות משפחתית ובניהול: כאשר החברה נמצאת בבעלות אחד או יותר מבני אותה משפחה.
  2. בשליטה משפחתית: כאשר לאחד או יותר מבני אותה משפחה יש גרעין שליטה בחברה, שבה הם לא בהכרח בעלים.

יתרונות וחסרונות העסק המשפחתי

היתרונות בלהיות חלק מעסק משפחתי הם שבדרך כלל יש יותר גמישות והבנה בכל הנוגע לקבלת החלטות, כמו גם תקשורת טובה יותר, במידה והיחסים טובים בין בני המשפחה. כמו כן, לכל העסקים המשפחתיים ישנה מורשת משפחתית וגאווה, מטרה זהה, ברמה מסוימת גם נוחות וגמישות, לעתים תהליכי קבלת ההחלטות זריזים יותר. החסרונות שהם מתמודדים לא פעם עם קונפליקטים בתוך החברה ולפעמים יכול להיות קשה לגורמים מבחוץ להבין מי אחראי על מה. יש עסקים שהאבא, ראש המשפחה מחליט הכל, וזה נוגד את דעותיהם של בניו שמנהלים את העסק בפועל. ישנם גם מקרים שבהם אין המשכיות לעסק ודור ההמשך לא רוצה לקחת את המושכות של ניהול העסק המשפחתי ואז נאלצים לשלם את החובות ולסגור את העסק.

אייל פז יועץ לעסקים משפחתיים

החברה שלי מספקת שירותי ייעוץ לעסקים משפחתיים, גם כתבתי, לכם הקוראים, את המאמר: איך לאזן בין היחסים במשפחה לצמיחת העסק? אסטרטגיות מרכזיות.שירותי הייעוץ לעסקים משפחתיים כולל:

העברה בין דורית

העברת עסקים מדור לדור, ניהול תהליך העברה בין דורית, שילוב בני המשפחה וכניסתם לניהול העסק המשפחתי. כמי שגדל לתוך עסק משפחתי (להורי היה בית דפוס) וכמי שבחר לא להמשיך את העסק, ברורה לי הבעייתיות בכך שאין דור ממשיך. הורי מכרו בסופו של דבר את המכונות בנזיד עדשים, אולם יש דרכים למנף עסק ללא דור ממשיך ואני יודע מהן הדרכים לעשות את זה.

קביעת נהלים והגדרות תפקידים בעסק המשפחתי

קביעת מערכת נהלים והגדרות תפקידים לכל בני המשפחה המעורבים. הגדרות תפקידים בעסק המשפחתי, היא חשובה מאד והרבה פעמים פותרת בעיות במערכות היחסים, במיוחד בין בני זוג שמנהלים ביחד את העסק המשפחתי.

הקמת דירקטוריון משפחתי

כמו בכל חברה, גם בחברה משפחתית שבה עובדים רבים מבני המשפחה, יש צורך בדירקטוריון שעל כתפיו מוטלת האחריות לקבלת החלטות אסטרטגיות. זוהי נבחרת שמייצגת את כל בני המשפחה ויש לה אינטרסים מובהקים להצלחת החברה. את הדריקטוריון כדאי להרכיב מבני משפחה וותיקים ומנוסים מבחינה עסקית ופיננסית.

השבחת עסקים משפחתיים לפני מכירה

תהליך נוסף שאני פועל בו במסגרת העסק שלי, הוא השבחת עסקים לפני מכירה. אם חברה משפחתית מעוניינת למכור את העסק, אנו מבצעים תהליך של השבחה לפני מכירה, בכדי למקסם את פוטנציאל הרווח של העסק הנמכר.

איך יודעים מתי לשכור יועץ לעסק המשפחתי?

אחת הבעיות הנפוצות ביותר עימן מתמודדים עסקים משפחתיים, היא כאשר הם לא יודעים מתי לשכור יועץ. כאשר מתקשים להחליט אם יש צורך בעזרה חיצונית או שמסתדרים לבד. הדרך הטובה ביותר לקבל החלטה מושכלת, היא לשאול את שלוש השאלות הבאות:

  1. האם לעסק יש חזון מוגדר ברור שהוא פועל לאורו?
  2. האם יש בעיה / חסמים שניתן לזהות בעסק וצריך לתת להם פתרון?
  3. האם יש שליטה בפיננסים והאם קיימת בעיית תזרים מזומנים?

אם עניתם בחיוב על כל שלוש השאלות או אחת מהן, אז כדאי לשקול לשכור יועצים חיצוניים לעסק שלכם. חשוב שיהיה יועץ עסקי בעסק המשפחתי, הוא יעזור לכם לקבל החלטות וייתן עצות, כיצד לנהל את החברה המשפחתית טוב יותר.

ייעוץ לעסק משפחתי – סיכום והמלצות

עסק משפחתי הוא סוג של עסק שבו הבעלות, השליטה והניהול של העסק מחולקים בין בני המשפחה. לעסק משפחתי יש יתרונות וחסרונות, כך שמצד אחד הוא יכול להיות מאד יציב וחזק ומהצד השני, מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים המערבים רגש וקשרים בתוך המשפחה. לכן, מומלץ לקחת ייעוץ לעסקים משפחתיים, לליווי העסק או החברה שלכם. יועץ חיצוני אובייקטיבי ובעל מיומנות בניהול עסקים משפחתיים, בהחלט יכול לעזור לכם להפחית את המתח בין בני המשפחה ולהגדיל את שורת הרווח.

לשיחת היכרות עם אייל פז בנושא ייעוץ לעסקים משפחתיים, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

יתרונות וחסרונות בניהול עסק משפחתי

בעולם העסקים, עסקים משפחתיים מהווים חלק גדול וחשוב. הם מציעים הזדמנויות רבות, אך גם מצביעים על אתגרים מסוימים. כולנו יודעים שלכל מטבע יש שני צדדים.

אסטרטגיות לאיזון בין היחסים במשפחה לצמיחת העסק

בעולם העסקים, עסקי המשפחה נמצאים במקום ייחודי. הם מונעים על ידי ערכי משפחה וגם על ידי הצורך בהצלחה כלכלית. כאשר מדובר בייעוץ לעסקי משפחה, חשוב

העברת עסק בין דורית - איך להעביר עסק משפחתי לדור הבא

יזמים רבים שבונים ומצמיחים עסק מקווים שמתישהו משפחתם – ובמיוחד ילדיהם – ישתלטו על ניהול העסק. ויעשו זאת אפילו יותר טוב, כך שהעסק ימשיך לעבור

עסק משפחתי: זוגיות ואהבה בעסק המשפחתי

עסק משפחתי המנוהל ע"י שני בני הזוג זה 'עסק' לא פשוט בכלל. קיימים לא מעט עסקים משפחתיים המנוהלים על ידי בני זוג, בין אם הם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
גלילה לראש העמוד