העברת עסק בין-דורית: איך להעביר עסק משפחתי?

יזמים רבים שבונים ומצמיחים עסק מקווים שמתישהו משפחתם – ובמיוחד ילדיהם – ישתלטו על ניהול העסק. ויעשו זאת אפילו יותר טוב, כך שהעסק ימשיך לעבור מדור לדור בעתיד. זו מורשת שמושכת רבים מאיתנו, אך ביצוע המעבר מהדור הראשון לדור הבא יכול להיות יותר מסובך ממה שזה נראה.

למרבה המזל, אייל פז יועץ עסקי בכיר כאן כדי ללוות אתכם בתהליך ועל הדרך קבלו כמה טיפים שיש לקחת בחשבון אם אתם מוצאים את עצמכם מתכוננים להעברת עסק בין-דורית.

מדוע עסק משפחתי זקוק להעברה בין-דורית?

עסקים רבים בבעלות משפחתית מעבירות את העסק לדור הבא, אך אלו שעושים זאת ללא תוכנית העברה מסודרת משאירים את העסק שלהם בתוהו ובוהו ללא אף יורש ברור או יורש שהוכשר, מסוגל ומוכן להשתלט עליו.

תוכנית העברת עסק בין-דורית מספקת מעבר חלק של כוח וניהול במקרה של מחלה בלתי צפויה, אי כושר או חלילה מוות של המנהל הנוכחי. תוכנית סדורה להעברת עסק בין דורית, מגינה על מוניטין החברה ומשרתת את האינטרסים של כל בני המשפחה, בין אם הם רוצים לקחת על עצמם את הובלת העסק או לא.

כאשר מתכננים העברת עסק בין דורית, ישנן מספר שאלות חשובות שכדאי שבעל העסק ישאל את עצמו ואת משפחתו או יורשיו מטעם המשפחה. אלו יסייעו למנהל העסק להחליט האם כדאי להעביר את העסק בתוך המשפחה, האם כדאי לפנות למכירת העסק או האם כדי לסגור את העסק ולהודות לו על תקופה קשה ונפלאה.

העברת עסק בין דורית - איך להעביר עסק משפחתי לדור הבא
העברת עסק בין דורית – איך להעביר עסק משפחתי לדור הבא


קראו עוד על עסק משפחתי: 

האם אחד הילדים מעוניין לקבל את העסק המשפחתי? 

השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם מישהו מילדיכם אכן מעוניין לרשת את העסק, ללמוד על העסק ולנהל אותו בעתיד הקרוב ו/או הרחוק. לא חסרים מקרים של אנשים שוויתרו על החלומות שלהם לעסוק בתחום מסוים על מנת להמשיך ולנהל את העסק המשפחתי במקום הוריהם. חשוב לבדוק האם הילד באמת רוצה להיות מנהל העסק בעתיד, ואולי יש לו שאיפות מקצועיות אחרות. אז במקום להכריח את הילדים לעשות דבר שהם לא רוצים, כדאי להבין מה החלומות שלהם לפני שתפתחו ציפיות שווא ותכריזו עליהם כיורשים של העסק שלכם.

הכנת הדור הבא לקבלת בעלות על העסק

אם יש לכם בן או בת המעוניינים להמשיך לנהל את העסק, עזרו להם והפנו אותם לרכוש את הידע וההשכלה המתאימה למשימה. אם יש לכם חברת ייצור, אולי הם יוכלו ללכת ללמוד הנדסה. אם אתם מוכרים שירותים פיננסיים, אולי הם יכולים לעשות תואר שני במנהל עסקים או לעסוק בלמידת מגוון קורסים מקצועיים בתחומי הייעוץ והליווי הפיננסי. הרעיון הוא לתת להם השכלה שתגרום להם להיות מקצועיים ולרכוש את הידע המתאים לניהול העסק המשפחתי.

כדאי לדעת שכדי להתמקצע בתחום, כאשר הם יסיימו את לימודיהם, לעתים עדיף לחפש עבודה בחברה דומה, ולעבוד מחוץ לעסק המשפחתי לתקופה מסוימת וזאת כדרך ללמוד את התחום לפני הכניסה לעסק המשפחתי. הרחבת הידע ורכישת הניסיון בחברה דומה הרבה פעמים מוכיח את עצמו כיעיל ומקדם את העסק המשפחתי.

עסקים משפחתיים רבים מכניסים את הילדים לעבוד ישירות בעסק ומקדמים אותם לעמדות מפתח, מציבים ילד אחד כסמנכ"ל שיווק, את הילד השני כיועץ אסטרטגי ואת השלישי בכספים. ברור שכהורים אתם רוצים הכי טוב עבור ילדכם, אבל קחו בחשבון שיש למהלך זה גם חסרונות, לעתים מדובר בפער בידע מקצועי, לעתים קשה לכם "להעמיד אותם במקום" ולפעמים זה מעביר את המסר השגוי לשאר העובדים שלכם ומערער את האמינות של ילדיכם מול שאר החברה כי כולם יודעים שהם קיבלו את התפקיד רק בגלל שם המשפחה שלהם. באופן אידיאלי, כדאי להעסיק את בנכם או בתכם לאחר שהם עבדו מחוץ לעסק ואז לתת להם את ההזדמנות להרוויח את דרכם במעלה הסולם.

התאמת התחום בעסק המשפחתי לאופיו של בן המשפחה 

אם יש לכם מספר ילדים המעוניינים לעבוד בעסק, עליכם לתת לכל אחד מהם את התחום שהוא טוב בו,  שהוא יכול לנהל ולהיות אחראי עליו. לכל ילד יש כנראה כישורים ויכולות שונים ובהתאם לכך כדאי לחשוב איזה כיוון יהיה המתאים ביותר עבור כל אחד. לדוגמה, ייתכן שילד אחד בעל יכולת התבטאות טובה וכריזמה, ומתאים לו במיוחד לעבוד כאיש מכירות. לחילופין, ייתכן שילד אחר הוא בעל יכולות אנליטיות וניתן לייעד אותו להיות מנהל הכספים העתידי.

עסק משפחתי עלול להביא איתו הרבה ויכוחים ומריבות וניתן למנוע זאת בקלות על ידי חלוקת התפקידים הללו מראש.

המשיכו בניהול העסק המשפחתי

בבוא העת למסור את מפתחות העסק ליורש שלכם, כלומר לדור הבא שלכם, יש לזכור כמה דברים.

הראשון הוא שאם היו בעלי תפקידים בכירים וותיקים אחרים, שאולי קיוו לקבל את הסיכוי לנהל את החברה בעצמם יום אחד, אתם עלולים לאבד אותם אם תבחרו בילד שלכם כממשיך במקומכם. חשוב להכיר בכך מראש ובמידת הצורך למצוא דרך למנוע זאת.

העברת האחריות על ניהול העסק המשפחתי כרוכה במשך זמן של חניכה וייעוץ עסקי שלכם לילדיכם. צריך לקחת בחשבון שתצטרכו להישאר זמן מה, כאשר אתם מעבירים את העסק לדור הבא. בשלב הראשוני, אל תתכננו לטייל ולנפוש בכל יתר הזמן שלכם, כי ילדכם כנראה יצטרך את הייעוץ הצמוד שלכם, לפחות לזמן מה.

החוכמה והניסיון שצברתם במהלך השנים בבניית העסק היא חשובה מאוד עבור הדור הבא, אז כדאי להיות לרשותו כאשר הוא זקוק או מבקש את עזרתכם. זה גם יכול להוות זמן איכות משמעותי בין הדורות שיחזק את הקשר ביניכם, סביב הרצון להוביל להצלחת העסק.

אל תוותרו על ייעוץ עסקי לעסק המשפחתי

אם יש לכם תהייה כלשהי לגבי העברת עסק בין-דורית, במיוחד אשר ישנם כמה בני משפחה שעשויים להתמודד על התפקיד – פעמים רבות כדאי להביא מומחים חיצוניים מיומנים לעזור לעסק המשפחתי להתמודד עם דילמות. הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה לסכן את קשרי המשפחה שלכם בשאלות על חלוקת דברים בצורה שוויונית.

כמובן, אתם יכולים לשקול פשוט למכור את העסק, כי לפצל מזומנים בין כמה בני משפחה זה דבר שתמיד קל לעשות זאת. אבל אם אתם רוצים לשמור על העסק במשפחה לאורך זמן, זכרו את חמשת הטיפים האלה מבעוד מועד כדי להבטיח מעבר חלק לדור הבא ומעבר לו.

ייעוץ עסקי נחוץ לגישור והובלת התהליך בצורה מדויקת יותר בין הדורות בהעברת העסק המשפחתי היא מומלצת וכדאי מאד להיעזר ביועץ עסקי מקצועי בתהליך העברת העסק הבין דורית.

לקבלת ייעוץ עסקי לעסק משפחתי, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש עמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info