לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו

ניהול תקציב עסקי

חישוב התקציב העסקי הוא למעשה תכנון פיננסי המאפשר לצפות את ההוצאות וההכנסות החזויות לעסק בשנה העוקבת. תכנון התקציב העסקי מבוצע בסוף כל שנה, כדי לאפשר היערכות כלכלית נכונה המבוססת על: הנחות עבודה לשנה הבאה, תחזית הגידול של העסק והדו"חות הכספיים.

תוכן עניינים

איך לתכנן תקציב לעסק?

כל בעל עסק ששואף להתנהלות כלכלית נכונה, מחייב היערכות מבחינת התקציב העסקי. הוא מאפשר לבצע שינויים אסטרטגיים, תפעוליים ומאפשר ליישם תוכנית צמיחה ופיתוח עסקי בכדי לשפר את ביצועי העסק לקראת השנה הבאה.

ניהול תקציב העסק: הכנסות

תכנון התקציב העסקי מתחיל בחיזוי ההכנסות לשנה הבאה, כדי להעריך כמה כסף העסק צפוי להכניס מהלקוחות. מאחר ומדובר בתחזית, מנהל המכירות והיועץ השיווקי מבצעים הערכה, עוברים על הלקוחות ובוחנים מה הסיכוי שכל אחד מהם ימשיך לקבל שירות מהעסק גם בשנה הבאה. במידה והסיכוי הוא חמישים אחוז, נחשב בתקציב העסקי המתוכנן, חצי מההכנסה הצפויה מאותו לקוח. בעת ביצוע תכנון ההכנסות הצפויות, צריך לקחת בחשבון לקוחות "מתנדנדים", כאלו שאין וודאות לגבי הישארותם כמקבלי שירות. כמו כן, יש להחשיב גם את הלקוחות שככל הנראה יעזבו.

מה חשוב לקחת בחשבון בתכנון סעיף ההכנסות?

  1. עזיבת לקוחות – למרות שקשה להיות אובייקטיביים, כאשר מדובר בעסק שלנו, עלינו לשמור על אובייקטיביות ולנסות להעריך מה עתידה להיות עזיבת הלקוחות על פני השנה. לעומת זאת, עלינו גם להעריך מהו צפי הצמיחה בעקבות הפיתוח העסקי.
  2. עונתיות ו"פיקים" – חשוב להתייחס לעונתיות, ולקחת בחשבון את התקופה ואת השפעתה על העסק שלכם.
  3. התנהגות הצרכנים – לחקור את התנהגות הלקוחות בשנה קודמת ולנבא מה תהיה התנהגותם הצרכנית בשנה הבאה. לצורך כך, יש להכיר היטב את מצב השוק, המתחרים והמפה העסקית.
  4. אסטרטגיה עסקית – נוסף לאלו, יש לבדוק האם לבצע שינויים באסטרטגיה העסקית ולתכנן גם "לאן פנינו?", להתאים את העסק, למגמה של השוק. לדוגמה: ייבוא מארצות אחרות על פני ייצור עצמי.
  5. שינויים בתמחור – כל שנה מחדש יש לבחון את מודל התמחור, למשל: האם הייתה עליית מחירים או אינפלציה? (כמו התייקרות של חומרי הגלם, האם הייתה התייקרות של הדלק בקווי האספקה? שינוי בעלויות אחסון וכו') אלו ישפיעו על מודל התמחור.

ניהול תקציב העסק: הוצאות

על מנת שסעיף ההוצאות יהיה מדויק עד כמה שאפשר, כדאי שדו"ח הוצאות והכנסות יהיה ברזולוציה גבוהה יותר, כלומר ירד לפרטי פרטים:

הוצאות על תקורות: ארנונה, חשמל, שכירות, ביטוח משכורות וכו'. מנגד, העלויות המשתנות, גמו עלות חומרי הגלם ותהליכי הייצור גם הם נלקחים בחשבון. גם הוצאות שנראות לכאורה "זניחות" כדאי שיוכנסו לתקציב, כמו חומרי ניקוי. חישוב ההוצאות מורכב כי צריך להבין את השפעתו על העלויות, כל צמיחה והתפתחות של העסק, גידול במספר הלקוחות וכו', גורר עליה בהוצאות, אבל גם משקף עלייה בהכנסות. יועץ עסקי מיומן בעל ידע בפיננסים ידע להעריך זאת נכון.

ניהול חובות: הלוואות ומיסים

כל יציאה וכניסה של כספים צריכה להופיע בדו"ח ההכנסות וההוצאות. חשוב להכניס לדו"ח את המיסים והחזרי ההלוואות הצפויים, למרות שרואה החשבון מתעלם מהם בדו"ח השנתי לפי תפישתנו, כל תקציב שיוצא או נכנס לעסק כדאי שיופיע בדו"ח.

החזרי הלוואות ומיסים נחשבים כהוצאה של העסק ולכן יש לכלול גם אותם במסגרת סעיף ההוצאות. אם לא מחשבים הוצאות אלו בבניית תקציב העסק, זה עלול להציג תכנון שגוי והעסק עלול לסיים את החודש בגירעון וללא תזרים של מזומנים. לכן חשוב שהתכנון הפיננסי יציג רווח, גם לאחר ביצוע תשלומי ההלוואות והמיסים.

במידה ולאחר הכנסת כל הנתונים, התוכנית מראה גירעון, חוזרים אל סעיפי ההוצאות ובוחנים כיצד אפשר להקטין אותם. לאחר אישור התוכנית הרווחית ע"י בעל העסק, אפשר לצאת לדרך ולהתבסס על מודל הפעילות לשנה הבאה.

ניהול כלכלי נכון של עסק באמצעות תקציב

תוכנית העבודה הפיננסית שבנינו לעסק מבוססת על דו"ח ההוצאות והכנסות שבנינו, ביחס אליה מקבלים את ההחלטות ובודקים את המצב למול ההתנהלות בפועל.

נתקלתי לא פעם בעסקים שאינם מנהלים את התקציב, בתחילה "מתגלגלים", אבל אז הבעיות גדלות לממדים עצומים. אולם, כאשר מנתחים בכל חודש את הביצוע בפועל למול התכנון, ניתן לאתר את הבעיות ולפתור אותן באופן מידי כל עוד הן קטנות.

באמצעות השוואת דו"ח הרווח וההפסד הכלכלי שבנינו לכל חודש, נוכל לבדוק האם ישנו פער, לבדוק לעומק מדוע הוא נוצר ולהסיק מסקנות: שינויים בחיזוי הלקוחות שתכננו שיישארו והם עזבו גורר אחריו הקטנת תקציב ההכנסות, ללא תיקון השנה הייתה מסתיימת ללא רווחים.

דוגמה נוספת לסטייה של התכנון למול הביצוע, כאשר ישנה עלייה משמעותית בהוצאות. אם התבססנו על מודל תקציבי מסוים לעלויות והוא פתאום היה גבוה מאד מכפי ששיערנו נחקור מדוע זה קרה ומה ניתן לעשות כדי להקטין את ההוצאה.

פעולה מתוך "תחושת בטן" ואינסטינקטיביות אינה מדודה ולכן לא מאפשרת ביטחון בתהליך ובתוצאה. ניהול התקציב העסקי מסייע לפעול באופן שקול, מדוד ומתוכנן. למשל: אם העסק צריך לגייס עוד לקוחות, בעל העסק יפנה לערוצים פרסומיים, כגון שיווק דיגיטלי באמצעות קמפיין ממומן ויבדוק כמה לקוחות הקמפיין יכול לגייס עבורו ומה העלות. איך ידע האם יש לו תקציב לממן פעילות זו? הוא יפנה לתוכנית העבודה ויבדוק כמה תקציב פנוי נשאר.

כל בחינה של נתונים מאפשרת הקטנת הסיכון. שכן מסגרת התקציב מאלצת התכנסות למספרים ובחינה מדוקדקת יותר של כל עסקה.

ניהול התקציב העסקי כמכפיל כוח בעסק

בעלי עסקים רבים, לעתים אינם מנהלים את תקציב העסק, אינם שולטים בנתונים ולא ממש יודעים כמה העסק מכניס או מוציא כל חודש. ניהול תקציב העסק הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר. הוא מאפשר להעריך נכון, לתמרן ולפתור בעיות בעודן קטנות, לקבל החלטות אסטרטגיות עם מינימום סיכונים.

כבעלי עסקים שעוסקים במיליון משימות, קשה מאד לנצח על התזמורת ולתפעל הכל בצורה נכונה. לכן בניית תקציב עסקי חשובה וכל כך עוזרת.

בכל חודש יודעים בדיוק איפה העסק עומד, כמה אמור להיכנס, כמה עתיד לצאת ולכן ההתנהלות נכונה. הכלי החשוב הזה מאפשר ביטחון, שקט נפשי וודאות לתוצאה. 

לקביעת פגישת ייעוץ לשיפור ניהול התקציב העסקי, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

תחומי העיסוק שלנו

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
הדברים החמים באמת עולים קודם לרשתות החברתיות
ייעוץ עסקי לפי תחום

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
גלילה לראש העמוד