איך אינפלציה משפיעה על העסק?

אינפלציה משפיעה על הכלכלה העולמית, עליית הריבית, עלייה במדד המחירים לצרכן וגם על העסק שלנו. אינפלציה זו שחיקה של מחיר הכסף, מצב בו הכול מתייקר והכסף שלנו “שווה” פחות לאורך זמן. לכן כל בעל עסק צריך להכיר את עלויות הייצור המעודכנות ולתמחר בהתאם את המוצרים או השירותים שהוא מוכר לצרכנים על מנת לא לשחוק את הרווחיות. איך להגן על העסק מפני אינפלציה? ראשית, יש לעדכן את מודל התמחור של העסק ולהתאימו למצב הקיים. שנית, כדאי להיפגש עם הספקים או היבואנים שלנו ולברר לגבי ההתייקרויות הצפויות. בהתאם לכך, כדאי להיערך עם מלאי מתאים, עוד לפני עליית המחירים. כמו כן, מומלץ לתת תוקף לכל הצעת מחיר שאנחנו מוציאים, כדי שאם תהיה עליית מחירים, העסק שלנו לא יצטרך לספוג אותה. מומלץ גם להיערך למצב שבו העובדים שלנו יבואו לבקש העלאה בשכר. לפניכם המדריך המלא כיצד משפיעה האינפלציה על העסק ואיך אפשר להגן עליו? אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי עוזר לכם להיערך בהתאם למצב האינפלציוני שבו אנו נמצאים.

מה זה אינפלציה

מהי אינפלציה? שחיקת מחיר הכסף. זה אומר שכדי להשיג את אותו מוצר, צריך לשלם יותר. אינפלציה היא תהליך של עלייה ברמת המחירים של סחורות ושירותים לאורך זמן. אינפלציה נמדדת בדרך כלל על ידי חישוב אחוז השינוי במדד המחירים (כמו מדד המחירים לצרכן, מדד יוקר המחיה). לאינפלציה יש השפעות רבות על עסקים. זה יכול להשפיע על העלויות ועל ההכנסות. אינפלציה יכולה גם להשפיע על שיעור הריבית, יתרות המזומנים והלוואות של העסק לגופים פיננסיים. מבלי להיכנס יותר מדי לפן הכלכלי, אינפלציה נגרמת בין היתר, בגלל עודף ביקוש והיא מייקרת עלויות. לפיכך, האינפלציה מתרחשת כאשר יש עלייה פתאומית בביקוש המצרפי לסחורות או שירותים, מה שמוביל לעליית מחירים. זאת מכיוון שהספקים אינם יכולים לעמוד בקצב הביקוש המוגבר לסחורות או שירותים שהם מוכרים ולכן מייקרים עלויות.

איך אינפלציה משפיעה על העסק
איך אינפלציה משפיעה על העסק

יעד אינפלציה

מדינות רבות בעולם מגדירות לעצמן יעד אינפלציה, כך גם בישראל, וזאת על מנת לשמור על יציבות מחירים. הטווח המקובל הוא בין 1% ל- 3%, מאחר ובמצב זה ישנה עליית מחירים מתונה ונורמלית. אולם בשנה האחרונה, נרשמות סטיות משמעותיות מטווחים אלו וזה משפיע על הכלכלה העולמית וגם על העסק שלנו. נכון לכתיבת שורות אלו האינפלציה עברה את רף ה-4% וקצב עליות המחירים רק מתגבר, מדד המחירים לצרכן עולה, הריבית עולה, מחירי הדירות בעליה וכל המשק וגם הכיס שלנו, מרגיש היטב באינפלציה המתפתחת ובחצייה של יעד האינפלציה. 

אינפלציה מול יציבות פיננסית

אינפלציה גורמת לאי יציבות פיננסית ולמעשה מגבירה את האתגרים של העסק. לפיכך, בעל עסק שלא ישנה את התמחור בהתאם להתייקרויות, ישחק לעצמו את הרווחיות וירוויח פחות. את בשל העלייה בגורמי הייצור, שגוררת פגיעה ישירה בעסק. לחילופין, כאשר בעל העסק מייקר את עלויות המוצרים או השירותים שהוא מוכר, אפילו כדי להישאר באותה רמת רווחיות, אולי חלק מהלקוחות לא ירצו לקנות, כי עכשיו הם צריכים לשלם יותר. מה שקורה זה שבלית ברירה, ”מגלגלים” את ההתייקרויות הלאה ללקוח, כדי שנוכל לממן את עלויות העסק ובמקרה הטוב להישאר באותה רמת רווחיות, כפי שהייתה לפני האינפלציה.

מהן השפעות האינפלציה על העסק?

בעל עסק הוא צרכן של שירותים, מוצרים, חומרי גלם, ציוד, מכונות וכוח אדם. כמעט כל אחד מהם מתייקר כאשר הכלכלה באינפלציה. מחירי ההובלה מתייקרים, עלות המימון מתייקרת, האינפלציה גורמת לזה שמכיוון שיש שחיקה של הכסף, צריך לשלם יותר כדי להשיג את אותו מוצר. כאשר משלמים יותר על אותו מוצר, אז חייבים להעלות את מחיר המכירה שלו לצרכן, על מנת שלא לשחוק את הרווחיות.

כיצד להגן על העסק משיעורי אינפלציה גבוהים?

ישנן מספר פעולות מידיות שכל בעל עסק צריך לעשות, על מנת להתמודד עם שיעורי אינפלציה גבוהים וכמו שזה נראה נכון לכתיבת שורות אלו, האינפלציה תמשיך לעלות. להלן מספר עצות חשובות שכל בעל עסק צריך ליישם במידי, על מנת להגן על העסק:

הכרת עלויות הייצור העדכניות

בשלב הראשון, כל בעל עסק חייב להכיר את עלויות הייצור העדכניות, במצב של אינפלציה מתפתחת. סביר להניח שכמעט כל בעלי העסקים מושפעים מהאינפלציה ולכן צריך להכיר את עלויות הייצור החדשות.

התאמת מודל התמחור לאינפלציה

בשלב השני, צריך לתמחר אחרת את המוצרים או השירותים ולא להישאר באותה רמת תמחור, על מנת שהרווחיות לא תשחק. איך אנחנו מתמחרים את המוצרים? האם להעלות את המחירים באופן גורף? באילו אחוזים להעלות את המחירים? איזה מוצרים לא כדאי לייקר? ולעומתם, באילו מוצרים נוכל להעלות יותר את המחיר? מומלץ לעשות את התמחור באופן דיפרנציאלי, הדרגתי, מתוכנן ומחושב. וגם להתייעץ עם יועץ עסקי מומחה לתמחור.

מה הבעייתיות שבהעלאת מחירים לצרכן?

נכון שצריך לתמחר באופן שונה, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה. כל בעל עסק מצריך לחשוב טוב טוב איך לתמחר, כי יכול להיות שעל-ידי תמחור גס מדי הוא יפסיד חלק מהלקוחות שלא יוכלו לממן או יקנו פחות. ככל שהמחיר עולה, באופן טבעי רמת הביקוש תקטן, תלוי כמובן באופי המוצר והאם יש לו ביקוש קשיח או גמיש. לכן כאשר ניגשים לשנות את מודל התמחור של העסק יש להכיר את הבעייתיות שבהעלאת מחירים לצרכן.

איך להתמודד עם עליית המחירים?

כך לדוגמה פנה אלי בעל עסק שאני מעניק לו ייעוץ עסקי ושאל אותי איך להתמודד עם עליית המחירים? בשיחתנו הוא אמר לי: “המחירים כל הזמן עולים, מה כדאי לעשות? להעלות את כל המחירים ב- 7%? אני לא רוצה להעלות יותר מ-10% כדי שלא תהיה נטישה של לקוחות. מה כדאי לעשות?”. עניתי לו מי אמר שצריך להעלות את כל המחירים באופן גורף? אולי יש מוצרים שאפשר להעלות ב-20% ויש מוצרים שנעלה את המחיר שלהם רק ב-5% ויש גם מוצרים שבשלב זה לא נשנה את המחיר שלהם. כמובן שכל מקרה לגופו, מומלץ להתייעץ עם יועץ פיננסי מקצועי.

מתן תוקף להצעות מחיר

אם נותנים הצעת מחיר ללקוח, צריך להגביל אותה בזמן. כי ככל שמדד האינפלציה עולה, אז הצעת המחיר שהייתה לפני חודש כבר לא תהיה תקפה. עם התייקרות עלויות הייבוא או המימון, העסק צריך יותר כסף על מנת לייצר, אז יתכן שההצעה שניתנה לפני חודש, כבר לא רלוונטית. לכן ספקים או יבואנים שאנחנו קונים מהם, יכולים להודיע בהתראה קצרה שהם מעלים מחירים וזה משפיע גם על הצעת המחיר שלנו. לכן דבר נוסף שכדאי לעשות זה פגישות עיתיות עם הספקים כדי להיערך לעליות מחירים.

פגישה עם הספקים או היבואנים של העסק

רצוי להיפגש עם הספקים או היבואנים של העסק ולברר האם צפויה עליית מחירים בזמן הקרוב. כך אפשר להיערך מבחינת תמחור העסק שלנו. אנחנו רוצים להימנע ממצב שבו מודיעים לנו במפתיע שצפויה התייקרות ושהמחירים צפויים לעלות. לכן כדאי להיערך לכך מראש, לגייס מימון ולשנות את המודל של תמחור מוצר בהתאם, על מנת שהעסק שלנו לא יספוג את עליית המחירים הצפויה.

רכישת מלאי לפני ההתייקרות הצפויה

אם יש מוצרים שיש להם חיי מדף ארוכים, אולי שווה להיערך עם מלאי? לרכוש מלאי לפני ההתייקרות הצפויה ובכך לחסוך לעסק שלנו הוצאות. שוב, זה תלוי באופי העסק, בקצב הצריכה, בשטח האחסון ובחיי המדף של המוצרים שהעסק שלנו צריך. רצוי להתייעץ עם יועץ עסקי לתעשייה ולקמעונאות בנושא.

איך האינפלציה משפיעה על העובדים בעסק?

כאשר יש אינפלציה, גם העובדים מרגישים שכוח הקנייה שלהם הולך וקטן. לכן הם לוחצים על המעסיק להגדיל את השכר שלהם, כי המשכורות שלהם כבר לא מספיקות כדי לקנות את מה שקנו לפני תקופה. זו עוד נקודת לחץ. האינפלציה לוחצת גם על השכר של העובדים וגם זה מכביד מאד על בעל העסק. המעסיק, כדי לא להתמודד עם עזיבה של עובדים, צריך להגדיל את השכר שלהם. לכן, אני ממליץ לכל בעל עסק או חברה, שמעסיקה עובדים, להיערך לשיחות עם העובדים, כי סביר להניח שיבקשו העלאה בשכר.

איך להתמודד בהצלחה עם אינפלציה בעסק – סיכום והמלצות

כולנו מרגישים את ההתייקרות, המחירים עלו בעשרות אחוזים. זה מה שעושה אינפלציה, כאשר היא מתחילה לצאת מהיעדים שקבע נגיד בנק ישראל. כדי להתמודד עם זה כעסק, עלינו לדעת את הנתונים והעובדות של עליית מחירי הייצור שלנו. דבר שני, לשנות את מודל התמחור ולחשוב טוב טוב איך אנחנו מתמחרים את המוצרים. כמו כן, חשוב מאד לתת תוקף להצעות המחיר שאנחנו מוציאים, על מנת שהמחירים יהיו רלוונטיים וכדי שהעסק שלנו לא יצטרך לספוג את העלויות. כדאי להיפגש עם הספקים או היבואנים של העסק ולברר מולם אילו מוצרים עתידים להתייקר, כדאי גם להיערך לשיחות עם העובדים, למקרה שיבקשו העלאה.

לסיכום, אנו מרגישים את האינפלציה בעסק ובכיס הפרטי שלנו. הכול התייקר בעשרות אחוזים. אני כותב לכם את המאמר הזה, כי כל בעל עסק צריך לדעת איך האינפלציה משפיעה על העסק שלו ולתמחר מחדש את המוצרים או השירותים, על מנת להמשיך ולשמור על העסק רווחי ויציב, על אף האינפלציה המתפתחת.

לקביעת פגישת ייעוץ פיננסי עם אייל פז, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

מומלץ להאזין לפרק 29 מתוך הפודקאסט שלי "בואו נעשה עסק עם אייל פז" (להאזנה בכל הפלטפורמות – אפל, גוגל וספוטיפיי)