מה ההבדל בין יועץ עסקי לרואה חשבון?

למרות ששניהם עוסקים במספרים, המקצוע של יועץ עסקי נבדל באופן מהותי מזה של רואה חשבון. בעלי עסקים רבים נוטים לבלבל בין השניים ולטשטש את הגבולות המקצועיים, כאשר הם מזמינים את רואה החשבון שלהם להעניק להם גם ייעוץ עסקי.

הבחנות חשובות: יועץ עסקי לעומת רואה חשבון

נכון שכל עסק צריך מעורבות וסיוע של רואה חשבון או יועץ מס וברור שכל עסק חייב את הפונקציה הזאת. אבל, פעמים רבות בעלי עסקים סבורים שרואה החשבון מסייע להם גם במתן כלים לקידום ופיתוח העסק, אולם בין יועץ עסקי לרואה חשבון ישנו הבדל מהותי שכדאי לעמוד עליו בכדי להימנע מפגיעה בעסק.

ההבדל בין יועץ עסקי לרואה חשבון
ההבדל בין יועץ עסקי לרואה חשבון

קראו עוד על יועץ עסקי:

מה תפקידו של רואה חשבון או יועץ מס?

ראשית, חשוב לומר שיועץ מס מספיק לעסקים מסוג עוסק מורשה, לחברה בע"מ חובה רואה חשבון.
תפקידם לנהל את המערך החשבונאי של העסק מבחינת הגשתו למס הכנסה. הוא הגורם שעובד מול רשויות המדינה בכל הקשור לענייני מסים ולפיכך רואה החשבון כפוף לחוקי מס הכנסה. בנוסף, הוא דואג לכך שההתנהלות הפיננסית מול הרשויות תהיה תקנית וחוקית, מבלי שבעל העסק יצטרך לשאת בקנסות ובמעשים לא כשרים. כמו כן, הוא מדריך את בעל העסק כיצד לפעול בעסק בהיבט המאזן השנתי ותשלומי המיסים למדינה, בכללם: מע"מ, תשלומי רשויות, משכורות, פנסיה, ניכויים ועוד. מעבר לכך, רואה החשבון מוציא לעסק דוחות כלכליים אחת לתקופה, למשל: דו"ח רווח והפסד המפרט את הרווח הגולמי, התפעולי והנקי לאותה תקופה, מאזן שנתי המשקף את היתרות, ההתחייבויות ואת ההון. בהמשך לאמור, אין קשר עסקי בין רואה החשבון לבעל העסק בכל הקשור לניהול השוטף של העסק, אין לו קשר לכל מה שקורה בעסק, להתנהלות השוטפת, לתזרים המזומנים ולשאלה האם העסק מרוויח או מפסיד. יש הבדל גדול בין המאזן החשבונאי למצב התזרימי וכך רואה החשבון בכלל לא רואה, לא יודע וגם לא מעורב בכל מה שקורה בחיי היומ-יום של העסק. אחרי שהבנו מה תפקידו של רואה החשבון, תוכלו להעמיק ביתרונות של היועץ העסקי, במאמר: כיצד לייעל את העסק עם היועץ הנכון.

מה תפקידו של יועץ עסקי? 

לעומת רואה החשבון, תפקידו של יועץ עסקי המלווה את העסק הוא שונה בתכלית ונועד להוביל את בעל העסק להגדלת רווחים מהפעילות הקיימת ולהרחבת הפעילות העסקית וכתוצאה מכך לשמור על עסק יציב ורווחי. כחלק משירותיו של יועץ עסקי המלווה את העסק נקשרים באופן הדוק גם פיננסי, אולם מדובר על הבדל מהותי משירותיו של רואה חשבון. גיוס מקורות מימון לעסק, סיוע בבניית תוכנית עסקית ומימוש הפוטנציאל העסקי. תוכלו גם לקרוא את המאמר: מדוע כל יזם צריך יועץ עסקי וכך תבינו לעומק מה תפקידו של היועץ עסקי. באופן כללי, תפקידיו של יועץ עסקי לקדם את העסק מבחינת מהלכים עסקיים, פעולות שיווקיות, תהליכי מכירה שמגדילים את ההכנסות של העסק ומהלכים ניהוליים שישפרו את העסק. כמובן, שכדאי שכל בעל עסק יבחר לעצמו יועץ עסקי מתאים עבורו, כזה שהוא סומך עליו ושיש לו את הכישורים המתאימים להוביל את העסק.

איך יועץ עסקי יכול להביא להצלחת העסק שלכם? 

כאמור, תפקידו של יועץ עסקי ללוות את בעל העסק ולהוביל אותו להצלחה כלכלית באמצעות הגדלת המחזור והרווחיות. כך, בעלי עסקים רבים יכולים להציל את העסק מקריסה וממצבים מאתגרים שעשויים להוביל אותם למצב של משבר. יועץ עסקי יכול לסייע במגוון מצבים שבהם העסק נמצא, הוא יכול להעניק סיוע פיננסי על-ידי גיוס משקיעים וקבלת הלוואות, דרך הרחבת הפעילות העסקית ושיפור ההתנהלות של העסק ועד לעסקים בצמיחה שמעוניינים לנצל את ההזדמנות, למקסם אותה ולהרחיב באופן משמעותי את הפעילות העסקית. בכל מקרה מדובר בתהליך של ליווי למשך תקופה מסוימת, במסגרתה היועץ העסקי בוחן יחד עם בעל העסק את מצב הרווחיות, מודל התמחור של העסק, אסטרטגיה שיווקית, קידום מכירות, מהלכים ניהוליים וכן את היעילות והכדאיות של העסק, במטרה למקסם את הפוטנציאל העסקי ולהגדיל את הרווחים בתקופה המינימלית האפשרית. תוכלו גם לקרוא את המאמר: למה לקבל ייעוץ עסקי מיועץ עסקי בכיר.

מהו ההבדל המהותי בין יועץ עסקי לרואה חשבון?

כפי שראינו, ישהו הבדל מהותי בין השניים. יועץ עסקי מביא לעסק ערך רב מתוך הידע והניסיון שלו ומנחיל מנגנוני שיפור והתייעלות בעסק, כמו למשל: אסטרטגיה עסקית, שיווק, מכירות, שיפור כישורי ניהול, הגדרות תפקידים וגבולות גזרה, פיתוח העסק, גיוס כוח אדם איכותי, סיוע במכירה או בהכנסת שותף לעסק וכיו"ב. הוא בוחן את מצב העסק, את רמת הרווחיות ואת התהליכים שכדאי לשפר בעסק מנקודת מבט מקצועית ואובייקטיבית ומציע שינויים שמכוונים את העסק לפיתוח וצמיחה. לעומתו, מידת המעורבות של רואה החשבון בעסק היא נמוכה באופן משמעותי מזו של יועץ עסקי שממש נכנס לקרביים של העסק ומסדר את הדברים בצורה יעילה המסייעת בהגדלת הרווחיות, בייצוב העסק ובהעלאתו על דרך המלך במסלול ההצלחה המהיר. ואם כבר אנחנו עוסקים בהבדלים, תוכלו גם לקרוא את המאמר: מה ההבדל בין יועץ עסקי למאמן עסקי.

לקביעת פגישה עם אייל פז יועץ עסקי עם ניסיון שטח, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info