מהן הסיבות לתזרים מזומנים שלילי?

המאמר הקודם שלי עסק בשאלה: איך יודעים האם יש בעיית תזרים מזומנים בעסק. בהמשך לכך, נעסוק בהיכרות עם הסיבות לתזרים מזומנים שלילי. תזרים מזומנים הוא מרכיב חיוני בכל עסק, לפיכך לתזרים שלילי עלולות להיות השלכות חמורות על חברות. תזרים מזומנים שלילי נובע לרוב מחוסר הכנסה שנכנסת לכיסוי הוצאות או כאשר ההוצאות עולות על ההכנסה. גורמים אחרים לתזרים מזומנים שלילי יכולים לכלול ניהול לא נכון של חשבונות חייבים, עלויות תקורה גבוהות וגבייה איטית של תשלומים.

מהו תזרים מזומנים שלילי?

במאמרים קודמים דיברנו על מה זה תזרים מזומנים. מאמר זה מתמקד בשאלה: מהו תזרים מזומנים שלילי? תזרים שלילי מתייחס למצב פיננסי שבו תזרים מזומנים או הוצאות של חברה עולים על תזרימי המזומנים או ההכנסות שלה בתוך פרק זמן מסוים. במילים פשוטות יותר, זה אומר שהחברה מוציאה יותר כסף ממה שהיא מייצרת. לעתים קרובות התזרים נמדד על פני תקופה מסוימת, כגון חודש, רבעון או שנה. תזרים מזומנים שלילי יכול לנבוע מגורמים שונים, לרבות הפסדים תפעוליים, עלויות תקורה גבוהות, קושי במכירות, גביית תשלומים לקויה מלקוחות, חובות גדולים, הוצאות הון גדולות ואתגרים פיננסיים או תפעוליים אחרים. זוהי אינדיקציה לכך שהחברה מדלדלת את הכסף הנזיל שלה ועלולה להיתקל בקשיים בעמידה בהתחייבויותיה הכספיות או בהשקעה בהזדמנויות צמיחה.

תזרים מזומנים שלילי יכול להיות מצב זמני או החלטה אסטרטגית, במיוחד אם חברה משקיעה בהתרחבות או יוזמות שעשויות להניב תשואות עתידיות. חברה שיש לה מינוף, לצורך הדוגמה, עשויה למצוא את עצמה עם תזרים שלילי, אם היא לא תערך למימון ביניים. עם זאת, אם תזרים מזומנים שלילי נמשך לאורך תקופה ממושכת, זה יכול להוות סיבה לדאגה שכן זה יכול להוביל לאי יציבות פיננסית, קושי בתשלום חשבונות וחובות, ואפילו פשיטת רגל פוטנציאלית אם לא נערכים בהתאם ומטפלים ביעילות.

מהצד השני, ניטור וניהול תזרים המזומנים הוא חיוני לבריאותה הפיננסית של חברה. תזרים מזומנים חיובי, שבו תזרים המזומנים עולה על ההכנסות, מאפשר לעסק לכסות הוצאות, להשקיע בצמיחה, להחזיר חובות ולשמור על עתודת מזומנים בריאה לאירועים או הזדמנויות בלתי צפויות. מאמר טוב שעוסק בנושא: כיצד להגדיל את תזרים המזומנים שלך.

מהן הסיבות לתזרים מזומנים שלילי
מהן הסיבות לתזרים מזומנים שלילי

מהם הגורמים הנפוצים לתזרים מזומנים שלילי?

לפני שנדבר על הגורמים לתזרים מזומנים שלילי, כדאי שכל בעל עסק ישאל את עצמו: האם אני מנהל דוח תזרים מזומנים? אם לא קבלו כלי פשוט ושימושי לניהול תזרים המזומנים של העסק.

לעסק יש הפסדים תפעוליים

העסק באמת מפסיד. כאשר הוצאות התפעול של העסק עולות על הכנסותיו, זה מוביל להפסדים תפעוליים. ההפסדים יכולים להיגרם מסיבות שונות, כגון ירידה במכירות, תמחור שגוי או סביבה תחרותית אשר מקשה על העסק להשיג לקוחות. יחד עם זאת, יש לציין כי כאשר אתם יושבים עם רואה החשבון שלכם, הוא יציג לכם את דוח הרווח והפסד, אולם זה אינו משקף את מצבו הפיננסי האמתי של העסק. קראו כאן: מה ההבדל בין דוח רווח והפסד לתזרים מזומנים

הכנסות נמוכות

הכנסות לא מספקות ממכירות או עיכובים בתשלומי לקוחות עלולים להוביל לתזרים מזומנים שלילי. הכנסה נמוכה יכולה להיות מצב קשה לניהול, במיוחד עבור עסקים קטנים המסתמכים על הכנסות ממכירות של לקוחות. כאשר אין מספיק הכנסות ממכירות או עיכובים בתשלומי לקוחות, זה יכול לגרום לתזרים מזומנים שלילי ולהוביל למצוקה כלכלית. חשוב לעסקים להבין את הסיכונים הכרוכים בהכנסה נמוכה ולנקוט צעדים כדי להפחית אותם. זה כולל בחינת אפשרויות מימון שונות, כגון מענקים או הלוואות, ומציאת דרכים להגדיל מכירות ולהפחית הוצאות, כמו אשראי ספקים – מומלץ לקרוא את המאמר: מה זה אשראי ספקים ואיך הוא עוזר לנהל את התזרים.

גביית תשלום מלקוחות

אם הלקוחות לא ישלמו את החשבונות שלהם בזמן או שהחברה חווה ירידה במכירות, זה יכול להלחיץ ​​את תזרים המזומנים. גביית תשלום מלקוחות שלא נעשה בצורה יסודית או תשלומי לקוחות שלא שולמו, על אף שהחברה סיפקה להם את הפתרון שהיו צריכים, עלול להכניס את החברה לחוב.

עלויות תקורה גבוהות

הוצאות תקורה מופרזות, כגון שכירת משרדים, שירותים, משכורות עובדים, אחזקת רכב, ארנונה, חשמל, תשלומי ספקים ועלויות אדמיניסטרטיביות, יכולות לעלות על המזומנים הנכנסים של החברה, וכתוצאה מכך לגרום לתזרים מזומנים שלילי. לכן הפחיתו עד כמה שניתן בהוצאות הקבועות והפכו אותן להוצאות משתנות. כמו כן, צמצמו ותייעלו עד כמה שניתן את הוצאות העסק.

מבנה אשראי לא מתאים

אם לחברה יש כמות משמעותית של חוב והיא חייבת לבצע תשלומי ריבית קבועים או להחזיר סכומי קרן, זה יכול להעמיס על תזרים המזומנים. התחייבויות גבוהות לשירות חוב עלולות לרוקן את עתודות המזומנים ולהוביל לתזרים מזומנים שלילי. קראו את המאמר: איך משפרים את ניהול תזרים המזומנים

מינוף גבוה

השקעות גדולות בנכסי הון, כגון ציוד, מכונות או רכוש, דורשות תזרים מזומנים משמעותי מראש. אם תזרימי המזומנים של החברה אינם מספיקים לכיסוי הוצאות אלו, הדבר עלול לגרום לתזרים מזומנים שלילי. הרחבה בלתי מבוקרת של פעילויות עסקיות, אסטרטגיית צמיחה מוגזמת ומינוף שאין לו כיסוי הם בעייתיים. לכן יש לתכנן את התקציב מראש ולהיערך לכך מבעוד מועד באמצעות הלוואה מהבנק או מגוף אשראי חוץ בנקאי.

תנודות עונתיות או מחזוריות

עסקים מסוימים חווים תנודות עונתיות או מחזוריות בתזרים המזומנים שלהם. לדוגמה, לעסקים קמעונאיים עשויים להיות מכירות גבוהות יותר במהלך עונת החגים, אך מכירות נמוכות יותר בתקופות אחרות. אם ההוצאות נשארות קבועות יחסית בזמן שהמכירות יורדות, תזרים מזומנים שלילי יכול להתרחש בתקופות שבהן מחזור המכירות קטן.

ניהול מלאי לא יעיל

בקרת מלאי לקויה עלולה “להשכיב מזומנים” שלא לצורך. זה יכול להוביל לתזרים מזומנים שלילי מכיוון שהחברה מתקשה להמיר מלאי בחזרה למזומן. ללא בקרת מלאי יעילה, עסקים נשארים עם מלאי עודף שהם מתקשים להמיר בחזרה למזומן. זה יכול להוביל לתזרים מזומנים שלילי ולצורך במימון נוסף לכיסוי עלויות המלאי המיותר. ניהול מלאי הוא חלק חיוני בניהול עסק מצליח, חשוב שחברות יבינו את החשיבות של ניהול מלאי נכון, על מנת להבטיח שהכספים שלהן ישמשו למינוף, והתפעול יישאר יעיל.

אירועים או מקרים בלתי צפויים

נסיבות בלתי צפויות כמו אסונות טבע, מגפה, מחלוקות משפטיות או מיתון כלכלי עלולות להשפיע לרעה על תזרים המזומנים של החברה. אירועים בלתי צפויים אלו עלולים לגרום להגדלת ההוצאות או לירידה בהכנסות, ולגרום לתזרים מזומנים שלילי.

אסטרטגיות התרחבות או צמיחה

חברות שמתרחבות או משקיעות באופן פעיל בשווקים, מוצרים או שירותים חדשים עלולות לחוות תזרים מזומנים שלילי בטווח הקצר. העלויות הראשוניות הקשורות להתרחבות הן: שיווק, מחקר, פיתוח ותשתיות, היכולות לעלות באופן זמני על המזומנים הנכנסים.

תזרים שלילי – סיכום והמלצות

חשוב לציין, תזרים מזומנים שלילי אינו תמיד סימן לעסק כושל. במקרים מסוימים, חברות מוציאות יותר מזומנים בכוונה בטווח הקצר כדי לתמוך בצמיחה ארוכת טווח או ביוזמות אסטרטגיות התומכות בפיתוח עסקי. במאמר דיברנו על הגורמים הנפוצים לתזרים שלילי: הפסדים תפעוליים, הכנסות נמוכות, גבייה לקויה של תשלום מלקוחות, עלויות תקורה גבוהות, מבנה אשראי לא מתאים, מינוף גבוה, תנודות עונתיות או מחזוריות, ניהול מלאי לא יעיל, אירועים או מקרים בלתי צפויים (בלת”מים), אסטרטגיות התרחבות או צמיחה. עם זאת, תזרים מזומנים שלילי ממושך ועקבי יכול להוות סיבה לדאגה לכן נדרש ניהול פיננסי או התאמות תפעוליות, אז איך פותרים בעיה בתזרים המזומנים של העסק? זה בהחלט דורש את הניסיון והידע של יועץ עסקי ופיננסי כמו אייל פז.

לפגישת ייעוץ בנושא תזרים מזומנים, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info