איך פותרים בעיה בתזרים המזומנים?

ניתן לראות בבעיית תזרים מזומנים, אחד מסימני האזהרה המוקדמים והמובהקים ביותר לאתגר עסקי שמלווה הרבה מהעסקים בישראל. בעיית תזרים מזומנים נוצרת כאשר הכסף הנכנס לעסק, נמוך מהכסף היוצא, אז יש תזרים שלילי שחייבים לטפל בו באופן מידי. כמו כן, בעיית תזרים מזומנים נוצרת לרוב, כאשר לחברה אין מספיק כסף כדי לשלם את ההתחייבויות השוטפות שלה. זה יכול להיות בגלל שיש יותר מדי הוצאות, וההכנסות לא מספיקות או בגלל שהנכסים שלה לא מספיק נזילים. מומלץ כמובן להימנע מבעיות תזרים ולטפל בהן מבעוד מועד, באמצעות פעולות המאפשרות חיזוי ולהיחלץ מהן מראש.

לכן, אם אתם חווים קשיים בתזרים המזומנים באופן קבוע, עליכם לבחון היטב את ניהול כספי העסק. ניהול דוח תזרים מזומנים בהחלט יכול להוות פתרון לבעיה ולהשיג עבורכם שליטה יומית בהוצאות למול ההכנסות של העסק. זה יאפשר לכם לדעת בכל זמן נתון מה מצב התזרים העסקי, האם ומתי לקחת הלוואה? האם לבדוק אפשרות של דחיית תשלומים? לבקש אשראי ספקים? ונתונים נוספים שיעזרו לכם להיערך מבחינה פיננסית ולהימנע ממצב של מינוס בבנק. במאמר זה נסביר איך נוצרות בעיות בתזרים המזומנים של העסק? כיצד ניתן לזהות שמתקרבת בעיית תזרים? ואסטרטגיות אפשריות לפתור את אותן הבעיות.

מהי בעיית תזרים מזומנים?

כאשר סכום הכסף הזורם לעסק שלכם, אינו עומד בדרישות של החשבונות לתשלום, נוצר “בור תזרימי”. אז העסק נתקל בקשיים לעמוד בתשלומים השוטפים ש”זורמים” מחוץ לחשבון הבנק. תזרים מזומנים הוא נשמת אפו של כל עסק, וכאשר התזרים אינו מספיק, העסק עלול להיות במדרון חלקלק לחדלות פירעון. יועץ עסקי מומחה ומקצועי יכול לסייע לפתור את כל בעיות תזרים המזומנים בצורה נכונה ויעילה. אנחנו באייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי עוזרים לבעלי עסקים בפתרון מגוון של בעיות אסטרטגיות, פיננסיות וארגוניות, באמצעות מגוון כלים מתקדמים וחדשניים. אלו יעזרו לכם לנהל את כספי העסק בצורה נכונה ויעילה, שתעזור לכם להימנע ממצב של מחסור בתקציב נזיל.

איך פותרים בעיה בתזרים המזומנים של העסק
איך פותרים בעיה בתזרים המזומנים של העסק

מהן הסיבות העיקריות לבעיות תזרים מזומנים?

ישנם גורמים שונים שיכולים להוביל לבעיות תזרימיות, הסיבות המרכזיות כוללות:

  1. תנודות עונתיות במכירות – כאשר לעסק יש הרבה “פיקים” ואין לו יציבות.
  2. בעיות בגבייה – חוסר גביית תשלומי לקוחות בזמן או “שוטף פלוס” שמחייב את העסק לייצר הוצאה בזמן הווה ולקבל את התשלום בעתיד.
  3. הסתמכות יתר על מספר קטן של לקוחות – אם החברה מסתמכת יותר מדי על ענף אחד או על בסיס לקוחות אחד להכנסותיה, היא הופכת פגיעה יותר לסיכון.
  4. שולי רווח נמוכים – כאשר העסק נאלץ למכור סחורה או שירותים בהיקפים גדולים, על מנת לייצר רווח.
  5. צמיחה מהירה מדי – אם העסק בצמיחה פתאומית, שדורשת מימון מאסיבי, ונוצר מצב בו התשלומים מהלקוחות יכנסו לחשבון העסקי, במועד מאוחר יותר.
  6. מימון לטווח קצר – כמעט כל עסק צריך מימון מגוף בנקאי או חוץ בנקאי בכדי שיוכל למנף את עצמו. עסק שידאג למימון, עוד לפני שמתגלה הבעיה, פשוט יציל את עצמו.
  7. תכנון פיננסי לקוי – אם אין לכם מעקב אחר הכספים שנכנסים ויוצאים מהעסק, כולל הלוואות וחובות לספקים, אז העסק שלכם יכול להיכנס לבעיה תזרימית. כמו כן, אם אתם "נשענים" על נתוני דוח רווח והפסד, אינכם יכולים לדעת מה מצבו הפיננסי האמתי של העסק: קראו את המאמר – מה ההבדל בין דוח רווח והפסד לתזרים מזומנים.

איך פותרים בעיות תזרים מזומנים?

הצעד הראשון בפתרון בעיית תזרים מזומנים הוא להבין מה מקור הבעיה. אם היא נובעת בגלל יותר מדי הוצאות, אז החברה צריכה לצמצם את העלויות האלה ולנסות לייצר יותר הכנסות במקביל. אם זה בגלל שהיא לא ייצרה מספיק הכנסות, אז החברה צריכה למצוא דרכים להגדיל את המכירות ולנסות למכור יותר מוצרים או שירותים. עם זאת, פתרון בעיית תזרים צריך להגיע מזוויות שונות, על מנת לבצע אותו בצורה הנכונה ביותר.

הגדלת מסגרת האשראי

פתרון מידי שאפשר להשתמש בו לפתרון בעיית תזרים, הוא הגדלת מסגרת האשראי שיש לעסק בבנק. מסגרת אשראי גדולה, יכולה להיות דרך פשוטה לטפל בבעיית תזרים מזומנים. הלוואות עסקיות, וניכיון צ'קים, גם יכולים לספק גישה מהירה למזומן. יחד עם זאת, המפתח הוא למצוא את מקור המימון המתאים לעסק שלכם ולהבטיח שאתם יכולים להרשות לעצמכם בקלות יחסית, לממש את תשלומי החובות שיש לעסק.

נהלו דוח תזרים מזומנים

אין דרך טובה יותר לפתור בעיית תזרים מזומנים מאשר מלכתחילה למנוע מחסור. ניהול דוח תזרים מזומנים באופן קבוע יתריע בפניכם, כמה מזומן העסק יצטרך בחודשים הקרובים. האם צפויה ירידה עונתית במכירות או דרישה חד פעמית למזומן? כך תוכלו לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים, כגון הגדלת מסגרת האשראי, כך שלא יהיה לעסק שלכם תזרים שלילי והעסק יכנס לחובות שיכולתם למנוע מראש. כמו כן, תחזיות תזרים מזומנים הן כלי חשבונאי פשוט מאוד, שיכול לעזור למנהל העסק להימנע מבעיות קדימה. עם זאת, מומלץ לעדכן את דוח התזרים באופן קבוע בנתונים בפועל ובתחזיות, שיגדילו את הדיוק וכך יהיה לכם ביד כלי פיננסי שעליו ניתן לסמוך.

בדיקת ההוצאות למול ההכנסות

בעבודה משותפת עם יועץ עסקי, עליכם לבצע סקירה של כל ההכנסות וההוצאות של העסק כדי לראות היכן ניתן לבצע חיסכון או שיפורים. יש לתכנן זאת בקפידה. אם אתם מתכוונים להפחית את ההוצאות, עליכם להבחין בין העלויות החיוניות לעסק לבין אלו שאינן. לדוגמה, הגבלת מכסה על שעות נוספות של העובדים עשויה להפחית את עלויות העסק, אך כיצד היא תשפיע על ההכנסות? באופן דומה, מעבר למיקום זול יותר עשוי להפחית את הכסף שאתם מוציאים על שכירות, אך העסק שלכם עלול להיפגע מ”אובדן” לקוחות או תעבורה נמוכה יותר שלהם. באופן דומה, יתכנו שיפורים פשוטים שתוכלו לבצע כדי להגדיל את הכנסותיכם. הצגת קו מוצרים משלים או שירות עשויה להיות דרך קלה להגדיל את ההכנסות שלכם, אך אילו עלויות נוספות יגרור ייצור נוסף? לפיכך, כל בעל עסק שישקיע זמן בבדיקת ההוצאות למול ההכנסות, יכול לעזור לעסק שלו לעמוד בתזרים המזומנים.

ניהול משא ומתן על תנאי אשראי נוחים עם ספקים

צעד נוסף שתוכלו לנקוט הוא לנהל משא ומתן על תנאי תשלום משופרים עם שותפי הסחר או הספקים שלכם. אם הלקוחות שלכם משלמים תוך 60 יום ממסירת המוצר או השירות, אך אתם משלמים לספקים שלכם בתוך 30 יום, תהיה לכם תקופה של 30 יום שבה שילמתם יותר כסף ממה שהכנסתם. אם לא בוצע תכנון ראוי, זה יכול ליצור מחסור בתזרים מזומנים בקלות. אם יש לכם היסטוריית תשלומים טובה עם הספקים שלכם, הם עשויים להיות פתוחים להארכת תנאי התשלום שלכם. זה יאפשר לעסק להחזיק במזומן זמן רב יותר ולהפחית את הסיכון לבעיית תזרים מזומנים.

הקפדה על גבייה מלקוחות

חלק מהגורמים השכיחים לבעיות תזרים מזומנים נובעת ממצב שבו העסק מספק את הסחורה ללקוחות, אולם התשלום אינו מתקבל בפועל. בעסקים רבים שליוויתי ראיתי איך לא מנהלים את גביית התשלום מהלקוחות ואיך נוצר פער תזרימי בקלות, בגלל מצבים כאלו. אולם, אם תנהלו רישום ומעקב ותקפידו על קבלת כל תשלום שמגיע לכם בגין מתן סחורה או שירותים, תגלו כספים רבים שיכולים לעזור לתזרים.

הפקת חשבון עסקה אם התשלום לא התקבל בפועל

דרך נוספת להקטין את התשלומי השוטפים ובכך להקטין את הפגיעה בתזרים היא באמצעות הפקת חשבונית עסקה, אם התשלום לא התקבל בפועל. חשבונית עסקה איננה מסמך חשבונאי שמחייב תשלום מיסים, בעוד חשבונית מס, תחייב את העסק שלכם לשלם מס. לכן, חד משמעית אל תפיקו חשבונית מס, אם התשלום לא התקבל בפועל.

ניהול נכון של בעיות תזרים מזומנים עושים עם יועץ עסקי

בעיית תזרים מזומנים היא סוג של בעיה פיננסית שמניסיוני הרב בתור יועץ עסקי, ראיתי שחוזרת על עצמה במאות עסקים שהענקתי להם ייעוץ עסקי. היא מתרחשת כאשר המזומנים המתקבלים מלקוחות אינם מספיקים כדי לעמוד בתשלומים השוטפים של העסק. זה יכול לקרות עקב עיכובים בגביית התשלום או כתוצאה מהוצאות בלתי צפויות. הסיבה השכיחה ביותר לבעיית תזרים מזומנים היא גידול בהוצאות העסק, העולה על הגידול בהכנסות. מומלץ לקרוא את המאמר: כיצד להגדיל את תזרים המזומנים שלך

במאמר זה גם סיפקנו פתרונות לחלק מהאתגרים שבניהול התזרים: הגדלת מסגרת האשראי, ניהול דוח תזרים מזומנים, בדיקת ההוצאות למול ההכנסות ואיתור מרכזי הרווח, ניהול משא ומתן על תנאי אשראי נוחים עם ספקים, הקפדה על גבייה מלקוחות והפקת חשבון עסקה אם התשלום לא התקבל בפועל. אצלנו באייל פז ייעוץ עסקי תוכלו לקבל מגוון פתרונות לבעיות תזרים מזומנים וגם כלים פיננסיים שאייל פז היועץ העסקי יבנה במיוחד עבורכם, כך שתוכלו לנהל את כספי העסק בצורה מבוקרת ושקולה ולהימנע מבעיות תזרים.

לקביעת פגישה בנושא ניהול תזרים מזומנים, חייגו אלינו עכשיו.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info