איך משפרים תזרים מזומנים

תזרים מזומנים הוא אולי המונח הנפוץ ביותר בתחום הנהלת החשבונות, תזרים המזומנים מתייחס לסך כל הוצאות והכנסות של העסק במהלך תקופה, ייעול תזרים המזומנים של בית העסק הוא ככל הנראה החלק המשמעותי ביותר בשיפור וקידום העסק מבחינה פיננסית.

אחת המטרות החשובות ביותר בכל עסק, היא שיפור תזרים המזומנים ובכך לייצר רווחיות ושרידות גם בשעת אתגרים פיננסים. סוגיית תזרים המזומנים נכונה כלפי כל עסק, אך חשובה פי כמה לעסקים בהקמה, עסקים חדשים בהם התהליך דורש הרבה ניהול של תזרים המזומנים ודיוק קפדני. אם תהיתם כיצד אתם יכולים לשפר את תזרים המזומנים של העסק שלכם – המדריך הזה נכתב במיוחד לצורך כך. במדריך זה נמנה עצות ודרכים לשיפור תזרים המזומנים של העסק.

תוכן עניינים

שיפור תזרים המזומנים באמצעות עבודה מול הבנק

דרך ראשונה לשיפור תזרים המזומנים היא בניהול העבודה בצורה נכונה מול הבנק, בנק יכול להעניק לנו כלים רבים למינוף העסק, לדוגמה: הלוואות. הלוואה למרות היתרונות שלה, יכולה לשמש כנטל כבד על תזרים המזומנים בשל ההחזר החודשי הגבוה שלה, כך שבדוגמה זו למשל עבודה נכונה עם הבנק בנושא מחזור הלוואות והקטנת ההחזר החודשי יכולה לשפר את תזרים המזומנים של העסק.

איך משפרים תזרים מזומנים
איך משפרים תזרים מזומנים

חשוב לציין, שהלוואות יכולות גם לשפר את תזרים המזומנים שלנו, אם השימוש של ההלוואה היה נחוץ ושימש להתפתחות העסק ובזכותה הרווחים גדלו יותר מההחזר החודשי, היא תרמה.

אולם לא פעם נשמע סיפור על הלוואות לא אופטימליות, שנלקחו בפזיזות תוך כדי קבלת תנאי ריבית גרועים והחזר חודשי כבד על העסק. במקרים אלו חשוב ורצוי מאוד לנהל את העבודה מול הבנק, ולנסות להשיג תנאים טובים יותר. בשביל השגת תנאים טובים יותר תצטרכו להראות לבנק שאתם לקוחות טובים, ששווה להם "להחזיק" אתכם, גם עם פחות רווח בשבילם.

עבודה מול הבנקים היא מורכבת מאוד, לבנק יש סוג התנהלות שהרבה לא מכירים ועלולים לעשות שגיאות בזמן ההתנהלות. שגיאות אלו עלולות לגרום לנזק בתנאים ובעזרה שתקבלו מהבנק.

לכן מומלץ לפנות ליועץ פיננסי מקצועי ומיומן לקבלת סיוע מרכזי, שיבנה תוכנית עסקית מסודרת וינהל את כל ההתנהלות מול הבנק צמוד אליכם, סיוע מקצועי יכול לעזור לכם מאוד בקבלת הלוואות בתנאים נוחים, וכן גם בקבלת תנאים נוחים יותר על הלוואות קיימות.

העלאת מחירים תזרים יותר תקציב לעסק 

תזרים מזומנים בנוי מסך ההוצאות ומסך ההכנסות, כך שעליית מחירים ללא ספק תעלה את סך ההכנסות (בהנחה ששיעור האינפלציה לא חורג מיעד האינפלציה שהמדינה הגדירה). במרבית המקרים עליית מחירים יוצרת חשש אצל בעלי עסקים, בשל הפחד שאנשים יקנו פחות כשהמוצר יהיה יקר יותר, וכך עליית המחירים תביא הפסדים מאשר רווחים.

במקרים אלו חשוב לעשות בדיקה ולהבין מהי הסיבה שהם קונים דווקא אצלכם. במקרה שהלקוחות שלכם קונים דווקא אצלכם בשל המחיר הנמוך שאפשר להשיג אצלכם, כנראה שעליית מחירים עלולה להוות בעיה בסך המכירות. אך במקרים בהם התגלה שסיבות הקנייה של הלקוחות שלכם, הן: השירות הייחודי שמעניקים, הכרות עם המוכרים בעסק וכו', ניתן להעלות את המחיר. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם יועץ עסקי מקצועי מומחה לתמחור.

את עליית המחירים אנו ממליצים לעשות באופן הדרגתי, כדי לא לעלות דברים חריגים בנוף בית העסק שלכם. ניתן לעלות עד 5%  את מחיר המוצר, בהנחה שללקוחות שלכם באמת פחות אכפת מעניין המחיר בעת הקנייה אצלכם והם ישמרו על אותו מספר רכישות, תזרים המזומנים של בית העסק יכול לעלות ב- 5% בפעולה אחת, זה שיפור משמעותי בתזרים המזומנים בפעולה יחסית פשוטה.

שיפור שיטת העבודה תגדיל את תזרים המזומנים 

באמצעות ליווי עסקי ניתן לבצע שינויים בשיטת העבודה של העסק ניתן ליצור שיפור משמעותי בתזרים המזומנים, אך בעיקר בשיטה זו חשוב להיעזר בבעל מקצוע המספק ייעוץ פיננסי מסוג זה. לדוגמה: עסק המקבל תשלומים ולא מבצע ניכיון צ'קים או אשראי דוחה את הכנסותיו בכמה חודשים, אך הוצאותיו לרוב ירדו באותו חודש, שיטת עבודה זו מייצרת תזרים מזומנים שלילי בה ההוצאות באותו החודש יהיו גבוהות בהרבה מההכנסות שיכנסו רק בעוד כמה חודשים במלואן.

חשוב לציין, שאין תשובה לשאלה "מהי שיטת העבודה הנכונה לכל סוגי העסקים?", לכל עסק עלולה להיות תשובה אחרת. שיטת העבודה מותאמת אישית לכל עסק תוך התחשבות בכל הפרמטרים המאפיינים אותו.

שיפור תזרים המזומנים על-ידי התייעלות בהוצאות 

אם עד עכשיו דיברנו על שיפור תזרים המזומנים שלנו באמצעות העלאת סך ההכנסות, עכשיו נדבר על כך שגם הורדה בסך ההוצאות שלנו מהווה שיפור בתזרים המזומנים. למשל, אם יש בית עסק הרוכש את סחורתו במזומן לפני שמוציא אותה למכירה, הוא מסתכן בכך שהסחורה עדין לא נמכרה בעוד ההוצאה כבר בוצעה ומכאן יכולה להיפתר בעיית תזרים המזומנים.

לעסק הפועל בשיטה זו מומלץ להגיע להסדרים עם הספק או עם ספקים אחרים המספקים את אותה הסחורה ולהגיע איתם להסדר תשלום לפי מכירת המוצר, רק לאחר שמכרתם את המוצר תצטרכו לשלם עליו.

ככל הנראה הסדר מסוג זה יעלה את מחיר המוצר אצל הספק שלכם, איך יגרום לירידה משמעותית "בספיגת" ההוצאות עד למכירת הסחורה. דרך נוספת הינה פשוטה ולגשת למשא ומתן מחודש עם הספק, להמשיך לעבוד באותו שיטת העבודה שפעלתם לפניכן, אך לפעול להוזלת מחירים מצד הספק.

שיטה נוספת ונפוצה להתייעלות בהוצאות הינה "הוצאת העבודה מהמשרד", מה זה אומר? אם היום אתם מעסיקים מנהלת חשבונות בעסק שמקבלת משכורת קבועה של 12,000 ש"ח בחודש, משמע 144 אלף ש"ח בשנה, בעזרת הוצאת העבודה למיקור חוץ, למשרד הנהלת חשבונות חיצוני אתם יכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנה.

גורמים חיצוניים כמו משרד רואי חשבון, משרדי שיווק, מפעלי תעשייה וכו' עלולים להיות זולים משמעותית מהעסקה קבועה בעסק של אותם בעלי מקצוע. מומלץ לעבור לגורמים חיצוניים במקרה ויכלו להתאים את עצמם לרצונכם כבעלי העסק, כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו.

במי כדאי להיעזר בשיפור ניהול תזרים המזומנים?

תזרים מזומנים הינו ככל הנראה הדבר החשוב ביותר בכל עסק, הוא זה שמכריע האם העסק יצליח, ישרוד או יתרסק. יש לפעול לשיפורו בכל זמן, אין לזלזל בשיפור תזרים המזומנים גם בתקופות פיננסיות טובות יותר, וגם בטובות פחות. אך עם זאת, שיפור תזרים מזומנים עלול להוות משימה מאתגרת, בעיקר לעסקים וותיקים הקיימים תקופה ארוכה, לכן אנו ממליצים לפנות לסיוע של בעלי מקצוע המתמחים בנושאים אלו.

אצלנו בחברת "אייל פז ייעוץ עסקי" מעניקים סיוע בכלל התחומים שיעזרו לשיפור התזרים בעסק שלכם: ייעוץ פיננסי, ייעוץ לפתיחת עסק, בניית תכנית עסקית, שיווק אפקטיבי, בניית מודל תמחור ועוד כלל שירותים שיסייעו לעסק שלכם.

משרדנו מתמחים בנושא שיפור תזרים המזומנים, חייגו אלינו עכשיו ונבחן יחד את כלל הפרמטרים של העסק שלכם, נבנה את הדרך הטובה והמדויקת ביותר בשבילכם לשיפור תזרים המזומנים, תוך התמודדות עם האתגרים והפחתת הסיכון.

למידע נוסף על תזרים מזומנים ולקביעת פגישה, חייגו אלינו למספר המופיע בראש העמוד.