אילו משימות ניהול כדאי שבעל העסק יעשה בעצמו

כבעלים של עסק, אנחנו המנהלים.  עם זאת, להיות בעל עסק קטן גם מעניק אחריות רבה יותר עם המון משימות "לג'נגל" ביניהן. לרוב העסקים הקטנים יש משאבים מוגבלים, מה שאומר שכבעלים עלינו לחבוש כובעים רבים, תלוי באופי העסק. אילו משימות ניהול עסק כדאי שכל בעל עסק יבצע בעצמו ולא "יאציל" על עובדיו?

מה התפקיד של בעל העסק כמנהל עסקי?

בעלי עסקים מתכננים ומארגנים את הפעילות השוטפת של העסק. יש להם תיאור תפקיד מוגדר היטב (רבים פשוט עוסקים בכל) אך זה יכול להשתנות במידה רבה בהתאם לענף ולגודל העסק. בעוד שחשוב שלבעל העסק לא יהיה משקל רב מדי על הכתפיים, התפקיד עדיין דורש הקרבה ומסירות במידה רבה מאד. חלק מהמשימות העיקריות של ניהול עסק כוללות הגדרה של התוכנית העסקית והפיננסית, הדרכת צוות העובדים, ניהול זמן, שיווק, מיתוג העסק ועוד.

בתוך משימות אלו, הנוגעות כולן לעסק, ישנן משימות מכריעות, חיוניות שתשפענה במידה רבה על עתידו של העסק. ניהול עסק נכון מבוסס על מודל פעילות לפיו הבעלים של העסק צריך לעסוק רק בדברים הכי חשובים שהם אבני הדרך של העסק, ייעוץ עסקי מסייע רבות לניהול אפקטיבי.

אילו משימות ניהול כדאי שבעל העסק יעשה בעצמו
אילו משימות ניהול כדאי שבעל העסק יעשה בעצמו

קראו עוד על ניהול עסק:

ניהול העסק: תכנון ואסטרטגיה 

ראשית, בעל עסק קטן חייב להיות האסטרטג הראשי והמתכנן. כדי להבין את העסק, כמו גם את המשאבים והאסטרטגיות הדרושות, הגיוני ורצוי להתחיל עם תוכנית עסקית ותוכנית שיווקית. יהיה עליכם לבצע מחקר, תכנון וכתיבה כדי לפתח תוכנית שתתווה את מדיניות העסק שלכם, לבחון אותה מחדש ולשנות/לעדכן אותה לפי הצורך.

יש ליצור תוכנית עסקית הכוללת תיאור של המוצר או השירות, אופן מימון העסק ופתרון בעיות תזרים מזומנים (הלוואות, משקיעים), נקודות ציון עתידיות לעסק והיעד הכללי שסימנתם לעצמכם. תוכנית עסקית היא בדרך כלל המשימה הראשונה בעת פתיחת עסק קטן, ולאחריה תוכניות שיווק, תוכניות ייצור, תחזיות מכירה ותוכניות תקצוב. חלק מבעלי העסקים יוצרים תוכניות מכירה מדי חודש, תוכניות שיווק בכל רבעון ותוכניות עסקיות מדי שנה.

ניהול כספים בעסק: מימון וחשבונאות 

רוב העסקים הקטנים זקוקים להון התחלתי כדי להתבסס ולהגדיל את המוצרים והשירותים שלהם. תלוי באופי העסק, יש בעלים שיכולים לעשות מאמץ ולהתחיל עם תקציב קטן יותר. מיזמים אחרים דורשים הלוואה לעסקים קטנים למימון הוצאות עבור שטחי מסחר, ציוד משרדי ותשלום לעובדים. יהיה עליכם גם להגדיר ולתחזק חשבונות בנק עסקיים, עיבוד תשלומים, חשבונות חייבים ומיסים.

כספים הם נשמת אפו של עסק, ולכן בעת ניהול עסק, חייבים להכיר את דו"חות הרווח וההפסד ודו"חות כספיים אחרים. קביעת תקציב והשוואת הכנסות והוצאות בפועל, הוא היבט חיוני בחובותיו של בעל העסק. אחריות נוספת כוללת בדיקת דו"חות כלכליים והתאמת פעילויות מכירה או הוצאות בכדי לעמוד טוב יותר בתקציבים.

ציות ואחריות משפטית באחריות מנהל העסק? 

בעלי עסקים קטנים חייבים לציית לחוקי רישוי עסקים ממלכתיים. החל מהקמת חברה בערבון מוגבל וכלה ביצירת חוזים משפטיים, עליהם לדעת את יסודות החוק ולשכור שירות של עורך דין אם מתעוררות בעיות משפטיות מול לקוחות או עובדים. יתכן שתצטרכו לכתוב, לבחון ולחתום על חוזים משפטיים והסכמי מכר. כאשר מתרחשות סוגיות משפטיות, יהיה עליכם להתייעץ עם עורך דין.

שיווק ומכירות 

לא משנה כמה טוב המוצר או השירות שלכם, אתם צריכים שיווק ומכירות כדי להניע את העסק. אסטרטגיות מיתוג, שיווק ומכירות משתנות מאוד, תלוי בעסק, ויכולות לכלול שיטות כגון פרסום מודפס, יחסי ציבור, שיווק אינטרנטי, נטוורקינג או טלמרקטינג.

שיווק חכם עוזר לעסק להתבלט בתחום בו הביקוש הולך וגדל. יצירת קמפיינים פרסומיים, קמפיינים ברשתות חברתיות ואירועים פנים אל פנים הם רק חלק מהפעילויות האופייניות שבעלי עסקים מבצעים כדי להעביר את המסר שלהם לקהל הנכון.

מחויבות לשירות לקוחות ככלי לשיפור הניהול?

בהתחלה, בעלי עסקים קטנים רבים אחראים לספק את כל חובות שירות הלקוחות או את רובן. אלה כוללים שיחות טלפון, אימיילים ומעקב בנוגע למסירת מוצרים ולבעיות איכות. ככל שהעסק גדל, נדרש לייצר אוטומציה ולהיעזר ב"בוטים" ולהעסיק אנשי שירות לקוחות במידת האפשר כדי להגדיל את הפעילות והצמיחה.

בשירות לקוחות כדאי מאד להשקיע כדי שאף לקוח לא ילך "לאיבוד". כמנהלי העסק עלינו לדאוג שבעסק שלנו הלקוח יקבל את השירות הטוב ביותר האפשרי ושמשימות לא "יפלו בין הכיסאות".

ניהול עובדים ומשאבי אנוש 

ככל שעסק קטן צומח, כך גדלים הצרכים של כוח האדם, בכדי להכיל יותר הזמנות ולייצר צמיחה מהירה יותר. הבעלים צריך להיות מעורב ולממש את צרכי משאבי האנוש בעסק: לאייש משרות, לכתוב תיאורי תפקיד, לסנן ולראיין מועמדים, להכשיר, לנהל ולשלם לעובדים. עבור עסקים מסוימים, הגיוני להעסיק מנהל משאבי אנוש ייעודי לטיפול במיון, גיוס, הדרכה ותהליכים נוספים הקשורים לעובדים.

בעלי עסקים חייבים להיות מוכנים להעסיק, להכשיר ולהדריך צוות. הם נדרשים להכיר את החוקים והתקנות הממלכתיות הנוגעים לעובדים ולהגיש דו"חות ביטוח לאומי, שכר לכל עובד והפרשות סוציאליות. ישנם בעלי עסקים המעסיקים רואי חשבון או יועצי משאבי אנוש לטיפול בפעילויות אלה, אחרים מנהלים באופן אישי את כל ענייני החשבונאות, המיסים וחובות הדיווח הנדרשות לעסק שלהם.

תפעול העסק 

כאשר דואגים לניהול עסק, יש לטפל כמובן בתפעול השוטף שלו באמצעות כמה מהמשימות הבאות:

  • פגישה עם ספקי שירות או ספקי מוצרים
  • ניהול מלאי
  • הקמת תצוגות מכירה
  • שיפור שירות הלקוחות
  • שיווק העסק
  • שיפור תהליכי מכירה
  • ישיבות צוות
  • הבניית אסטרטגיה

איך תקלו על עצמכם כמנהלי העסק?

לבעל עסק קטן יש משימות ותחומי אחריות רבים ומגוונים החיוניים להקמת וניהול עסק מצליח. תלוי בסוג העסק ובשלב בו הוא נמצא, התפקידים והאחריות משתנים והבעלים צריך כל הזמן להתפתח ולהסתגל למצבים מאתגרים כדי לשגשג.

היעזרות ביועץ עסקי מיומן בעל ניסיון עשיר כמנהל עסקים בשטח יכול לסייע לכל בעל עסק לנהל ולהתנהל בצורה נכונה וטובה יותר. באמצעות התמיכה וההכוונה של אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי, כל אחד יכול לשפר את ההתנהלות האישית והעסקית שלו על מנת להגיע לגבהים חדשים.

לקביעת פגישה בנושא ניהול עסק, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info