האם כדאי למשוך עכשיו את הכסף מקרן הפנסיה?

חלק מהפתרונות שהאוצר מציג בכדי להתמודד עם המשבר שאליו נקלעו בעלי העסקים, הוא משיכת כספים מקרן הפנסיה. האוצר הודיע שהוא יאפשר לעצמאים למשוך מקרן הפנסיה חלק מהחיסכון, כנראה שליש מהחיסכון, ללא מס. מה משמעות הפתרון שהאוצר מציג? ומהי ההמלצה הגורפת בעניין משיכת כספים עתידיים? 

למה לא כדאי לבעלי עסקים למשוך כסף מקרן הפנסיה
למה לא כדאי לבעלי עסקים למשוך כסף מקרן הפנסיה

מה האוצר מציע לבעלי העסקים?

כדי להתמודד עם משבר הקורונה שהשפיע ומוטט לא מעט עסקים, מציע האוצר משיכת כספים עתידיים מקרן הפנסיה בכדי שהיה לאותם עצמאים כספים לחיות מהם היום. 

בעצם מה מציעים פה לאנשים? כדי להציל את החיים שלכם עכשיו, מתוך המשבר שנקלעתם אליו, מתוך המצוקה בעקבות סגירת העסק, שהעסק לא מתרומם, בהפסדים. בואו תחתכו את הכספים העתידיים שלכם. 

מה משמעות משיכת כספי הפנסיה? 

המציאות היום היא שחלק גדול מהעצמאים כמעט ולא מפקידים לפנסיה. 

מאז שהתחיל חוק פנסיה חובה מדובר על הפקדות יחסית נמוכות שמחויבים להפקיד ובסופו של דבר לרוב העצמאים אין הרבה מאד כסף בקרן הפנסיה או בהפקדות אחרות. 

אם ממה שכבר יש אומרים שאפשר למשוך חלק כדי לשרוד כלכלית עכשיו.  לשרוד כלכלית עכשיו, אבל מה עם העתיד? מה יהיה לו בגיל הפרישה? ממה הוא בדיוק יחיה? 

אדם שמושך כספים מהפנסיה העתידית, כספים שהיו אמורים לשרת אותו עם יציאתו לגמלאות, 

שמזה הוא היה צריך לחיות כל החיים מגיל הפרישה – פוגע בעצמו ובמשפחתו בעתיד. 

מה יחס התחלופה ומה ההשפעה שלו על הפנסיה? 

יחס התחלופה מודד את היחס בין השכר של אדם עם יציאתו לפנסיה ביחס למה שהשתכר בתקופה שעבד. לדוגמה: אם היום ההכנסה של אדם היא 10,000 ש"ח אז גם בגיל הפרישה אותו אדם יצטרך לפחות 10,000 ש"ח. 

ומה בעצם האוצר אומר לאותו עצמאי שכנראה שם לעצמו בצד קצת כסף לעתיד? בוא תיקח חלק מהכספים שצברת לפנסיה ומזה תחייה עכשיו. הפתרון שהאוצר מציע מעלה שתי בעיות. 

מהן הבעיות שעולות מהפתרונות שהאוצר מציע? 

הבעיה החמורה הראשונה היא פגיעה בפנסיה, כך שיהיה פחות כסף בגיל הפרישה באופן מהותי ואז לא תהיה דרך לתקן את המצב, כי האדם כבר בפנסיה ואז לא יהיה לו ממה לחיות או להגדיל את ההכנסות. 

הבעיה השנייה, חמורה לא פחות, היא שהמדינה בעצם אומרת לאנשים, אתם אחראים לעצמכם. המדינה לא מוסיפה כספים כדי לסייע, אלא אומרת למעשה, תעזרו לעצמכם מתוך מה ששמתם  וחשבתם שיספיק לכם לטובת העתיד שלכם. 

ההקלה היחידה שהמדינה נותנת היא בכך שהיא מוכנה להקל על הקנס בצורה של מס שהייתם אמורים לשלם אם הייתם מושכים מוקדם במצב עניינים רגיל. רק הקלה במס? נו באמת? 

מהי ההמלצה הגורפת לכל בעל העסקים שמתלבטים מה לעשות עם הפנסיה? 

ההמלצה הגורפת, החד משמעית ואפילו הקיצונית בעניין הזה היא לעשות הכל בכדי לא למשוך מהכספים הפנסיוניים.

למה? כי המשמעות הישירה היא נזק עצום לאותו אדם ולעתיד המשפחה שלו. 

אם היום קשה כלכלית, כאשר אותו אדם עדין עובד, אז בעתיד כשתהיה לו פנסיה עם הכנסה מאד נמוכה – הוא יהיה במצב חמור ביותר ואז כנראה שאף אחד לא יעזור לו. 

במצב של היום, אולי הממשלה תחליט אחרת, ארגוני העצמאים אולי יפעלו לשנות את רוע הגזירה ולתת יותר הטבות לעסקים קטנים או לעצמאים. 

אולי המדינה סוף סוף תחליט שאולי העזרה הנדרשת היא לא רק לעסקים הגדולים, אלא גם לעסקים הקטנים, אולי היא תיתן תעדוף במכרזים לעסקים הקטנים. היום עוד יש אפשרויות לסייע.

המלצתי אליכם היא עשו הכל בכדי לייצר ערוצים נוספים של הכנסות מבלי לפגוע בקרן הפנסיה, אני והצוות שלי כמו תמיד, נשמח לעזור.  

לקביעת פגישה בנושא ייעוץ פנסיוני לבעלי עסקים, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.