8 סימנים שהעסק עומד להיסגר וכיצד להימנע מכך?

איך למנוע מהעסק להיסגר ומהן שיטות הפעולה המומלצות למניעת סגירת העסק? לפני שעסק דועך, יש סימנים מעידים שצריכים להדליק נורות אדומות. כך שאם תטפלו בהם בזמן הנכון, רוב הסיכויים שתוכלו להציל את העסק מסגירה. חלק מהסממנים הם: רווחיות נמוכה מאד, בעיות בגביית תשלום מלקוחות, בעיות תזרים מזומנים וחוסר נזילות, חובות והלוואות בתנאים שמכבידים מאד על התזרים החודשי, ניהול עסק שגוי, ירידה במכירות, מודל תמחור שגוי, בעיות עם העובדים בעסק וחוסר מחויבות. אלו רוב הסממנים שמעידים על כך שהעסק בסכנת סגירה, כפי שאפרט במאמר.

יחד עם זאת, אם העסק בסכנת סגירה, זו עדין לא סוף הדרך, ואפשר להציל אותו. אני רוצה לשתף אתכם שמגיעים אלי לייעוץ עסקי, לא מעט בעלי עסקים כאשר הם מפוחדים וחוששים, אבל יוצאים עם המון מוטיבציה וכלים ברורים, פשוטים ומיידים להצלת העסק. באמצעות הדרך שאנחנו עושים יחד, הקערה מתהפכת על פיה והעסק שלהם הופך מעסק בחובות, לעסק רווחי ויציב. כל זאת בזכות הסיסטמה שאנחנו בונים יחד, בשילוב התמדה ומחויבות של בעל העסק, שבוחר בי להיות היועץ העסקי שלו. ההצלחה היא מטרתנו המשותפת ואנחנו עושים יחד כל מה שצריך כדי להשיג אותה. וחוץ מזה, תגידו, יום אחרי, לא תרגישו החמצה מכך שלא ניסיתם הכל כדי להציל את העסק שלכם? המחיר על הניסיון לנקוט בפעולות שיצילו את העסק, תמיד יהיה נמוך, ממחיר החרטה על אי ביצוע מהלכים אלו.

המאמר נכתב על-ידי אייל פז, יועץ עסקי ופיננסי בעל ניסיון עשיר, בייעוץ למאות עסקים מצליחים, אבל גם לכאלו שהיו צריכים גלגל הצלה, בכדי לצאת מהבוץ ולהיחלץ מהמכשולים. מהם הסימנים לכך שהעסק עומד להיסגר? ומהן שיטות הפעולה המומלצות למניעת סגירה של העסק? כל זאת במאמר שלפניכם.

מהם הסימנים לכך שהעסק עומד להיסגר?

אם עברת ליד עסק וראית שתלוי עליו שלט: “אזהרה חמורה: הכניסה לכוהנים אסורה!” אפשר להבין שהעסק מת… ואז הקול הפנימי שמדבר מתוכך אומר: “איך? אין מצב… הוא היה עובד טוב פעם, היו לו מלא לקוחות, היה תור ארוך מחוץ לחנות, מחזורים יפים, מה קרה?”

“מה קרה?” אתם שואלים? לכם לא עבר במחשבה פעם, שזה עלול לקרות גם בעסק שלכם? חברים, עסק יכול להתרסק בקלות, אם הוא לא מנוהל בצורה נכונה. יש לכל עסק סיכונים רבים: האינפלציה שפוקדת אותנו בתקופה האחרונה, עליית הריבית, התייקרות מחירי חומרי הגלם, עליית שכר העבודה, דרישות רגולציה מחמירות, פחות מדי אשראי מהבנק, תזרים חונק, לילות ללא שינה ועוד סימפטומים שמעידים על כך שהעסק בסכנה. אבל, החדשות הטובות הן, שאפשר להימנע מסגירה של העסק. במאמר זה אפרט מהם הסימנים שמעידים על כך שהעסק שלך בסכנה וכיצד להימנע מכך.

רווחיות נמוכה מאד

רווחיות נמוכה היא גורם מרכזי לסגירה של עסקים. הרווחיות הנמוכה, נגרמת לרוב מהסיבות הבאות: אסטרטגיית תמחור שגויה, ניהול עסק שגוי, תהליכים לא יעילים, קבלת החלטות שמזיקות לעסק (דרך אגב, הרבה פעמים בתום לב). תוסיפו לזה אסטרטגיית שיווק לא מתאימה, עלויות תפעול גבוהות, ירידה במכירות ועוד. בנוסף לכך, עסקים עלולים לסבול מרווחיות נמוכה עקב כוחות חיצוניים כמו מיתון כלכלי או תחרות. כאשר גורמים אלו אינם מטופלים כראוי, עסקים אינם יכולים להגיע לרמת הרווחיות הרצויה. יתר על כן, עסקים עשויים לסבול גם מביקוש נמוך למוצרים או שירותים, עקב תחרות או תנאי שוק משתנים.

בעיות בגביית כספים מלקוחות

אם העסק מתמודד עם בעיות בגביית כספים מלקוחות או ספקים, זה עשוי להיות סימן שהוא עומד להיסגר. במידה והעסק שלכם, סיפק סחורה ללקוח, עליו לגבות את התשלום בסמוך למועד הניפוק. אין דבר כזה שלקוח קיבל מכם סחורה ולא שילם על זה. העסק שלכם הוא לא בנק. אין לכם יכולת לספוג את העלויות הללו. בעסקים שליוויתי ראיתי במו עיניי, איך לקוחות קיבלו סחורה במאות אלפי שקלים והעסק לא ראה מזה אגורה. יותר חמור מזה, לא היה רישום מדויק של החובות שיש ללקוחות לעסק.

הסימנים לכך שהעסק שלך עומד להיסגר וכיצד להימנע מכך
הסימנים לכך שהעסק שלך עומד להיסגר וכיצד להימנע מכך

תזרים מזומנים שלילי וחוסר נזילות

תזרים מזומנים ונזילות הם שניים מהמרכיבים החשובים ביותר בניהול עסק מצליח. כאשר תזרים המזומנים נמוך והנזילות מוגבלת, יכול להיות לעסקים קשה לעמוד בהתחייבויות הכספיות, כגון: תשלומי שכר לעובדים, רכישת אספקה וחומרי גלם ועוד. כמו כן, בעיות תזרים מזומנים וחוסר נזילות, עלולים להוביל לבעיות חמורות כמו פשיטת רגל או אפילו סגירה. נוסף על כך, זה יכול לפגוע בשירות הלקוחות, כמו גם לחוסר יכולת לשלם לעובדים או לספקים בזמן. על מנת לטפל בסוגיה זו, עסקים חייבים למצוא דרכים להגדיל את תזרים המזומנים והנזילות שלהם, תוך ניהול יעיל של ההוצאות.

חובות והלוואות

חובות והלוואות הם חלק בלתי נפרד מהפעילות העסקית. למעשה, כמעט כל העסקים בישראל, לוקחים הלוואות עסקיות המשמשות לצמיחה, רכישת נכסים וניהול תזרים מזומנים. יחד עם זאת, אם הם לא מנוהלים נכון, חובות והלוואות יכולים להפוך במהירות לנטל על כל בעל עסק. זה נכון במיוחד בתקופות של חוסר ודאות כלכלית, כאשר לעסקים אולי אין את המשאבים להחזיר את חובותיהם או לקחת הלוואות חדשות. כתוצאה מכך, עסקים עלולים למצוא את עצמם במצב קשה, אם הם לא מצליחים לנהל את ההחזר החודשי בצורה יעילה.

ירידה במכירות

האם ירידה במכירות אומרת בהכרח שעסק עומד להיסגר? זה תלוי. ירידה במכירות יכולה להעיד על מספר דברים, כגון מיתון כלכלי, שינויים בענף או אפילו ניהול כושל. חשוב לעסקים לבחון מקרוב את הפעילות שלהם ולזהות את הסיבה העיקרית לירידה במכירות, לפני שהם מחליטים אם עליהם לסגור את העסק או לא. מאד יכול להיות שבעזרת טיפול נקודתי וקורס מכירות לעובדים, אפשר לשפר את המצב.

ניהול עסק שגוי

לבעיות ניהול יכולות להיות השפעה רצינית על הצלחתו של העסק. כבעל עסק, חשוב להיות מודע לסימנים המעידים על בעיות ניהול פוטנציאליות. האינדיקטורים הנפוצים ביותר כוללים: ירידה בתפוקה, מורל עובדים נמוך וקושי לתפעל את העסק. כמו כן, חשוב לשים לב למשוב ולתלונות של לקוחות, שכן הם עשויים לספק תובנות לגבי בעיות ניהול. על ידי מודעות לסימנים אלו ונקיטת צעדים יזומים כדי לטפל בהם, תוכלו להבטיח שהעסק שלכם פועל בצורה חלקה ויעילה.

מחירי מכירה נמוכים ממחירי הקנייה

המצב של מחירי מכירה נמוכים ממחירי הקנייה, עלול להוות בעיה עצומה לעסקים, הדבר נובע מתמחור שגוי. זה לא אומר רק שהעסק לא מרוויח מזה, אלא הוא אפילו מפסיד כסף על כל מכירה. הדבר עלול להוביל למשבר תזרימי ואף לפשיטת רגל אם המצב לא יטופל במהירות. לכן, חשוב לעסקים להבין מדוע זה קורה ולנקוט בצעדים לתיקון הבעיה על מנת להבטיח את שרידותם לאורך זמן.

חוסר מחויבות של העובדים

במידה והעובדים שלכם מרגישים שאין להם מחויבות כלפי העסק, אם אתם נתקלים במצב של חוסר פרודוקטיביות בעבודה או חוסר מעורבות של העובדים, תבינו שהעסק בבעיה. העובדים חיוניים מאד לעסק ובלעדיהם, יהיה קשה מאד לנהל את העסק ולרצות את הלקוחות. כל הנטל לא יכול ליפול על גבו של בעל העסק בלבד. אני רואה בעסקים שאני מלווה איך בעל העסק הוא העובד הראשי ולפעמים הנטייה היא לוותר על העובדים. אולם, זוהי שגיאה נפוצה בעסקים רבים.

מה כדאי לעשות כדי למנוע מהעסק להיסגר?

כשזה מגיע להצלחת העסק, הבייבי שלכם, מניעה היא המפתח. הצלחתו של כל עסק תלויה במידה רבה ביכולת להגיב במהירות לשינויים בשוק ולהקדים את המתחרים. למרבה הצער, עסקים רבים אינם מוכנים לשינויים המהירים שעלולים להתרחש ויכולים למצוא את עצמם, במצב פגיע כאשר הם מתמודדים עם אירועים בלתי צפויים. כדי למנוע את סגירת העסק, חשוב לנקוט בצעדים פרו-אקטיביים, כגון: התעדכנות במגמות בתעשייה, השקעה בטכנולוגיה ותהליכים חדשים ופיתוח תוכנית מקיפה לניהול סיכונים. פעולה זו תעזור לכם, להישאר תחרותיים בשוק ולהבטיח הצלחה לטווח הארוך. מהן הפעולות היזומות שכדאי לעשות כדי למנוע מהעסק להיסגר?

מרווח ארביטראז'

מרווח ארביטראז' הוא מושג חשוב בתחום הפיננסים שיכול לעזור ליזמים, למקסם את הרווחים. המושג מתייחס להפרש בין מחירי הקנייה והמכירה של מוצר מסוים. במילים אחרות, מרווח הארביטראז' הוא פוטנציאל הרווח הנובע מקנייה ומכירה של מוצרים במחירים שונים בשווקים שונים. ניתן להשתמש באסטרטגיה זו כדי לנצל את פערי המחירים, על מנת לייצר רווחים מבלי לקחת סיכון נוסף. לפיכך, מניעת הפסדי קנייה, עשויים לעזור בשיפור רווחיות העסק. עוד באותו עניין, נסו לנהל את המלאי בקפידה כדי למנוע ממנו להיות מוגזם. עוד דבר שיכול להגדיל את הרווחיות זה באמצעות הגדלת הביקוש למוצרים – אם המוצרים נרכשים בקצב איטי, אפשר לנסות לשפר את הביקוש על ידי פרסום ושיווק מאסיביים יותר. אפשר גם ליצור מבצעים יזומים, כדי להגדיל את המכירות ולהביא להגברת התנועה של לקוחות לעסק.

איך להתגבר על רווחיות נמוכה?

על ידי הבנת הסיבות העיקריות לרווחיות נמוכה, עסקים יכולים לנקוט בצעדים לשיפור הביצועים הפיננסיים ולהגדיל את הרווחים. הדבר הראשון שמומלץ לעשות, הוא לזהות את הגורמים לרווחיות הנמוכה. ישנן סיבות רבות לכך שעסק עשוי להיות לא רווחי. אחת הסיבות הנפוצות ביותר היא אסטרטגיית תמחור שגויה. סיבה נוספת לרווחיות נמוכה, יכולה להיות מהסיבה שהעסק שלכם מוציא יותר מדי על תקורות ולא נשאר מספיק כדי לשלם עבור העובדים והוצאות אחרות. אחת הדרכים להתגבר על רווחיות נמוכה בעסק היא קודם כל לזהות ממה היא נובעת. לאחר מכן, יש לנסות להפחית את עלויות התקורה על ידי צמצום הוצאות כמו פרסום, שטחי משרדים וציוד. אסטרטגיה נוספת תהיה הגדלת הכנסות על ידי העלאת מחירים או הורדת מחירי מוצרים על מנת להפוך אותם לאטרקטיביים יותר מול המתחרים.

תעזו להשקיע כסף ולקחת סיכונים

אל תפחדו מהשקעות ולקיחת סיכונים מחושבים, אני מדגיש – מחושבים. לקיחת סיכונים זה חלק מהותי בכל עסק. חשוב להיות מסוגלים לזהות הזדמנויות פוטנציאליות ולהשקיע כסף כדי לנצל אותן. השקעת כסף יכולה לעזור להגדיל את הרווחים ולהרחיב את העסק, אבל היא גם יכולה להעמיד אתכם בסיכון להפסדים, במידה וההשקעה לא תשתלם. לכן חשוב לשקול היטב את הסיכונים, לפני שמחליטים באיזה אפיק להשקיע את הכסף ולחשב את התמורה שהוא אמור לייצר. ההעזה להשקיע כסף ולקחת סיכונים, יכולה לעזור להקדים את המתחרים וליצור עסק משגשג.

נהלו את ההוצאות בקפידה

בחינת ההוצאות והפחתתן, עשויה לשפר את הרווחיות של העסק. נסו לנהל את ההוצאות העסקיות בקפידה, התחילו מניהול דוח הוצאות קבועות ומשתנות. ולאחר מכן, וודאו שאתם צורכים מוצרים ושירותים שמתאימים באופן אופטימלי לצרכי העסק. נסו להעביר כמה שיותר הוצאות קבועות למשתנות, לשלוט בכל הוצאה ולהתאים אותה לצורכי העסק.

שיווק אפקטיבי

שפרו את ערוצי השיווק, כדי לגייס יותר לקוחות. אם אתם משווקים רק ברשת חברתית אחת, כדאי שתתפשטו ותשווקו את העסק שלכם בעוד רשתות חברתיות. הסיבה לכך היא שלכל רשת חברתית יש את היתרון שלה. ככל שתשווקו ביותר רשתות וערוצים, כך החשיפה וההגעה לקהל הלקוחות הפוטנציאלי של העסק תלך ותגבר. בנוסף, מומלץ ליזום שיתופי פעולה, לבנות קשרים חדשים עם בעלי מקצוע שחולקים אתכם את אותו קהל יעד, רק עונים על צורך שונה משלכם.

תבנו תוכנית מטרות ויעדים

מומלץ לעבוד לפי תוכנית פעולה סדורה לטווח הקרוב והרחוק. התעלמו מרעשי רקע וסננו את המסיחים, אומרים ש: “מכשולים אלו הדברים שאתה רואה כשאתה מוריד את העיניים מהמטרה”. לכן, התמקדו בתוכנית הפעולה ובצעו התאמות, לפי קצב ומצב ההתקדמות בשטח.

קבלו עצות מיועץ עסקי בעל ניסיון שטח

השוק רווי בכל אותם יועצים עסקיים שיודעים לתת עצות, אבל הם לא היו שם אף פעם. מומחים בללמד שחייה אבל אף פעם לא נכנסו למים. מומלץ להתייעץ עם יועץ עסקי מיומן בעל ניסיון שטח בייעוץ למאות בעלי עסקים, על מנת להימנע משגיאות מיותרות שעולות הון.

תשלטו במספרים של העסק

שליטה פיננסית היא אחד הדברים החשובים ביותר. חשוב לדעת בכל זמן נתון: מה המחזור, מה ההכנסות, מה רווח, כמה לידים נכנסים, מה אחוז ההמרה ללקוחות משלמים ועוד ועוד. כמו כן, נהלו דוח תזרים מזומנים כדי לדעת בכל עת, היכן העסק שלכם עומד ומה הנזילות. אילו כספים עומדים להיכנס ואילו עומדים לצאת. אל תוותרו על ניהול פיננסי, הוא קריטי.

זמן לא שווה כסף

תשווקו ללקוחות שלכם את הערך בתמורה לכסף טוב. אל תמכרו את הזמן שלכם תמורת הכסף. כל עוד יש קשר הדוק בין שעת עבודה לכסף שהעסק שלכם מרוויח ממנה, אז אתם בבעיה. נסו לשבור את המשוואה “זמן = כסף” ונסו לעשות כמה שיותר כסף, בפחות זמן ולא כתלות בשעת העבודה שלכם.

איך להימנע מסגירת העסק? – סיכום והמלצות

במאמר זה דנו על הסימנים המעידים שאפשר לזהות מבעוד מועד ומהווים את האינדיקטורים, לכך שהעסק בסכנת סגירה. דיברנו על רווחיות נמוכה מאד, קושי בגביית תשלום מלקוחות, תזרים מזומנים שלילי וחוסר נזילות. דיברנו גם על חובות והלוואות שמביאים למצב של הפסדים הולכים וגדלים, מחירי מכירה יותר נמוכים ממחירי הקנייה, אסטרטגיית תמחור שגויה. וגם על ירידה במכירות, ניהול עסק שגוי וחוסר מחויבות של העובדים. שימו לב, אם מופיע אצלכם בעסק סממן אחד או יותר, כדאי שזה ידליק לכם נורה אדומה שחייבים לטפל בה באופן מידי.

לפי המצב הכלכלי שפוקד אותנו בתקופה זו, המלווה באינפלציה וריביות גבוהות, החזר חודשי גבוה ותזרים מזומנים שלילי, עסקים יכולים למצוא את עצמם במצב כלכלי קשה אם לא ינקטו את הצעדים הנכונים. כך גם, חשוב לעסקים להבין את הסיכונים הכרוכים בנטילת חובות והלוואות כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות לגבי ניהול התקציב העסקי.

אולם, בסביבה העסקית התחרותית של היום, חשוב לעסקים להבין את המשחק, כדי להישאר מצליחים. על מנת למנוע את סגירת העסק, יש כמה צעדים שכדאי לנקוט, אלה כוללים פיתוח תוכניות אסטרטגיות, הערכת מצב השוק הנוכחי והתאמת העסק אליו. בנוסף, השקעה באסטרטגיות שיווקיות לבניית מודעות למותג וניצול טכנולוגיה להגברת היעילות.

שמירה על עסק יציב, זו יכולה להיות משימה קשה, במיוחד בתקופות של אי ודאות כלכלית. כדי להבטיח את הצלחת העסק לטווח הארוך, חשוב לנקוט בצעדי מניעה יזומים. זכרו, על ידי נקיטת הצעדים הנכונים כעת, אפשר להבטיח שהעסק שלכם יישאר בר קיימא לשנים הבאות.

לקבלת ייעוץ עסקי, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info