מהי נקודת האיזון של העסק ואיך מוצאים אותה?

נקודת האיזון היא הנקודה ממנה העסק מתחיל להרוויח. זו הנקודה שבה העסק מצליח לכסות את ההוצאות הקבועות והמשתנות ומתחיל להיות רווחי. מתי נגיע לנקודת האיזון? זו אחת השאלות הגדולות ביותר שעליכם לענות עליה כשאתם פותחים עסק. ובגלל זה כל כך קריטי לערוך חישוב של נקודת האיזון, שיעזור לכם להחליט מהו שיעור העלויות קבועות (כמו שכר דירה) והעלויות משתנות (כמו ציוד) כדי שתוכלו לקבוע את המחירים שלכם כראוי ולחזות מתי העסק שלכם יהפוך לרווחי. במאמר אסביר מהי נקודת האיזון? מהם החישובים שיש לבצע בכדי למצוא את נקודת האיזון של העסק? וכיצד להשתמש בה על מנת להפוך את העסק לרווחי? המשיכו לקרוא

מה זה נקודת איזון?

נקודת האיזון של העסק זה השלב בו ההכנסות שוות להוצאות. לאחר שתקבעו את המספר הזה, עליכם לבחון היטב את כל ההוצאות שלכם – משכר דירה, למשכורות ועד לציוד – כמו גם את מבנה התמחור של העסק שלכם.

ואז שאלו את עצמכם את השאלות הבאות: האם המחירים נמוכים מדי או ההוצאות גבוהות מכדי להגיע לנקודת האיזון שלכם בזמן סביר? האם העסק שלכם הפסדי או רווחי? האם העסק שלכם שורד או בדרך לאיבוד שליטה?

מהי נקודת האיזון של העסק ואיך מוצאים אותה
מהי נקודת האיזון של העסק ואיך מוצאים אותה

חישובים שיש לבצע לפני מציאת נקודת האיזון של העסק

לפני ביצוע החישובים השונים, עליכם לערוך מחקר רציני, כולל ניתוח השוק שלכם על מנת לקבוע את היקף המכירות הצפוי ואת ההוצאות הצפויות. יהיה עליכם לבצע את האומדנים והחישובים הבאים:

הוצאות תקורה

הוצאות קבועות שלא משתנות יותר מדי מחודש לחודש. הן כוללות שכר דירה, ביטוח, שירותים והוצאות קבועות אחרות. מומלץ גם להוסיף כ-10% עליהן, על מנת שהחישוב יכסה הוצאות בלתי מתוכננות, שאינכם יכולים לחזות מבעוד מועד.

הכנסות ממכירות

זהו סך התקציב שאתם מכניסים לעסק ממכירות בכל חודש או שנה. כדי לבצע חישוב נקודת איזון נכון, עליכם לבסס את התחזית על היקף המכירות הצפויות.

רווח גולמי ממוצע מכל מכירה

הרווח הגולמי הממוצע הוא הכסף שנותר מכל מכירה לאחר תשלום העלויות הישירות של המכירה, כלומר מה שאתם משלמים כדי לספק את המוצר. לדוגמה, אם נועה משלמת 300 שקל בממוצע עבור ציוד לייצור שמלות שהיא מוכרת במחיר של 900 שקל בממוצע, הרווח הגולמי הממוצע שלה הוא 600 שקל.

אחוז רווח גולמי ממוצע

אחוז רווח גולמי ממוצע אומר כמה מכל ההכנסות ממכירות הוא רווח גולמי. כדי לחשב את אחוז הרווח הגולמי הממוצע, חלקו את נתון הרווח הגולמי הממוצע במחיר המכירה הממוצע. לדוגמה, אם נועה מרוויחה רווח גולמי ממוצע של 600 שקל על שמלות שהיא מוכרת תמורת 900 שקל בממוצע, אחוז הרווח הגולמי שלה הוא 66.7%.

חישוב נקודת האיזון

לאחר שחישבתם את המספרים לעיל, קל להבין את נקודת האיזון שלכם. כל שעליכם לעשות הוא לחלק את הוצאות התקורה השנתיות המשוערות שלכם באחוז הרווח הגולמי, כדי לקבוע את כמות ההכנסות ממכירות שתצטרכו להביא כדי להגיע לנקודת האיזון.

לדוגמה, אם העלויות הקבועות של נועה הן 18,000 ש"ח לחודש, ושולי הרווח הצפויים שלה הם 66.7%, נקודת האיזון שלה היא 27,000 ש"ח בהכנסות ממכירות לחודש (18,000 ₪ חלקי 0.667). במילים אחרות, נועה חייבת להרוויח 18,000 ש"ח בכל חודש רק כדי לשלם את העלויות הקבועות שלה ואת העלויות הישירות שלה. שימו לב שמספר זה אינו כולל רווח כלשהו או אפילו משכורת עבור נועה.

כיצד להשתמש בנקודת האיזון?

ניתוח נקודת האיזון מאפשר לכם לקבוע את נקודת האיזון של העסק. אבל זה לא סוף החישובים. ברגע שאתם מבינים את המספרים, אתם עלולים לגלות שאתם צריכים למכור הרבה יותר מוצרים ממה שהבנתם כדי להגיע לאיזון.

בשלב זה עליכם לשאול את עצמכם האם התוכנית הנוכחית שלכם היא ריאלית או האם עליכם להעלות מחירים, למצוא דרך להוזיל עלויות או שניהם. כמו כן, עליכם לשקול גם האם המוצרים שלכם יצליחו בשוק. רק מכיוון שניתוח האיזון קובע את מספר המוצרים שאתם צריכים למכור, אין שום ערובה שהם ימכרו.

באופן אידיאלי, עליכם לבצע ניתוח פיננסי לפני פתיחת עסק, כך שיהיה לכם מושג ושליטה לגבי הסיכון הכרוך בכך. במילים אחרות, עליכם להבין האם העסק שווה את זה. עסקים קיימים צריכים לבצע ניתוח זה לפני שהם משיקים מוצר או שירות חדש, על מנת לקבוע אם הרווח הפוטנציאלי שווה את עלויות ההפעלה.

ניתוח נקודת האיזון אינו שימושי רק לתכנון ההפעלה. להלן כמה דרכים שבהן עסקים יכולים להשתמש בו בתפעול היומיומי:

  • מחירים: אם הניתוח מראה שהמחיר הנוכחי שלכם נמוך מדי מכדי להגיע לאיזון, ייתכן שתרצו לשנות את התמחור ולהעלות את עלות הפריט.
  • ציוד: חקרו כיצד תוכלו לשמור על רמת האיכות הרצויה תוך הפחתת העלויות.
  • מוצרים חדשים: לפני שתשיקו מוצר חדש, קחו בחשבון גם את העלויות המשתנות החדשות וגם את העלויות הקבועות, כמו קידום מכירות, שיווק ופרסום המוצר.
  • תכנון: כאשר אתם יודעים בדיוק כמה אתם צריכים להרוויח, קל יותר להגדיר יעדים לטווח ארוך יותר.
  • הוצאות: צמצום הוצאות קבועות ומעבר להוצאות משתנות שתלויות בהכנסה.

רוצה למצוא את נקודת האיזון של העסק?

כל בעל עסק צריך לדעת ולשלוט בנקודת האיזון, בין אם ברשותו עסק וותיק או בעת פתיחת עסק. אייל פז יעזור לך למצוא את נקודת איזון ולהוביל אותך בהצלחה אל מעבר לנקודה זו על מנת שהעסק שלך יהיה רווחי הרבה יותר.

לקביעת פגישה בנושא ייעוץ פיננסי, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.