איך עושים בדיקת כדאיות כלכלית לעסק?

ביצוע בדיקת כדאיות כלכלית כרוכה במספר שלבים. שלב ראשון הוא למצוא את המודל העסקי הנכון שמתאים לשוק היעד. שלב שני הוא לברר מהם הגורמים החיצוניים שיכולים להשפיע על העסק שלכם, (כמו: המחירים של המתחרה, שיעורי הריבית ושולי הרווח). שלב שלישי הוא להעריך מהן כל העלויות הקבועות. שלב רביעי הוא להעריך את העלויות המשתנות שלך עבור כל מוצר או שירות שנמכר. ולבסוף, שלב חמישי הוא לחשב מה הם שולי הרווח המשתנה לכל מכירה או מוצר או שירות שנמכרו.

כמו כן, בכדי להבין אם מהלך מסוים משתלם, יש לבצע בחינת כדאיות כלכלית, בוודאי אם מדובר בעסק. בחינת כדאיות רעיון עסקי מבחינה כלכלית עלולה להיות כרוכה בעשייה רבה. זו הסיבה שישנם בעלי עסקים שעלולים לומר לעצמם שזה לא הכרחי. יחד עם זאת, אם אתם מבצעים את המחקר הכלכלי בצורה נכונה, תוכלו לגלות מה השוק באמת רוצה, ולקבל מושג עבור מה לקוחות מוכנים לשלם.

אייל פז ייעוץ עסקי מסייע בבדיקה כלכלית, האם Go No Go: פתיחת עסק, לפני קנייה של עסק קיים ולפני כניסה לתחום חדש. בדיקת כדאיות כלכלית לעסק, נשמעת פעולה מסובכת, אבל זה יכול להיות פשוט אם היא מלווה על ידי יועץ עסקי מנוסה ומיומן. המשיכו לקרוא ותבינו איך עושים בדיקת כדאיות כלכלית לעסק.

תוכן עניינים

בדיקת כדאיות כלכלית לפני פתיחת עסק

לפני פתיחת עסק, חשוב ללמוד את כדאיות העסק. יש לקחת בחשבון מגוון גורמים לפני שמתחילים, כמו האם יש מספיק ביקוש למוצר או לשירות. יש לחשב גם את עלות הייצור כדי שבעל העסק יוכל לקבוע מחירים. בדיקת היתכנות כלכלית יכולה לעזור להקל על אי הוודאות לגבי פתיחת עסק חדש. בנוסף, בדיקת היתכנות כלכלית יכולה לעזור לחברה לחקור את השוק, המוצר והעלות שלה.

בבדיקת היתכנות כלכלית, החברה בוחנת את היתרונות הפוטנציאליים של פרויקט מוצע ומשווה את היתרונות הללו לעלויות. הם בוחנים אם יש צורך במוצר מסוג זה בשוק, אם יש תחרות בתחום הזה, ואם האסטרטגיה העסקית שלהם תהיה רווחית. שלב נוסף בתהליך הוא בניית תוכנית עסקית שמתארת לא רק מה חברה תעשה, אלא גם איך היא תעשה זאת. הוא כולל מידע מרכזי על כמה כסף יידרש כדי להקים עסק ולתחזק אותו עד להצלחתו.

לפני פתיחת עסק, חשוב לבצע בדיקת כדאיות כלכלית. בדיקת ההיתכנות הכלכלית תעזור לך לדעת את הרווחים הצפויים ואת נקודת האיזון של העסק שלך. זה גם יעזור לך לחשב כמה כסף נדרש עבור הון חוזר והוצאות אחרות. כמו כן, בדיקת היתכנות כלכלית לפני פתיחת עסק עוזרת ליזמים לקבל החלטות מושכלות לגבי העסק שלהם והיא גם עוזרת להם להימנע מסיכונים מיותרים.

בחינת כדאיות כלכלית לפני קניית עסק

כדי לנהל עסק מצליח, יזמים צריכים לדעת כמה זה יעלה להם לפני שהם מתחילים. בדיקת היתכנות כלכלית לפני קניית עסק היא אחד הגורמים החשובים ביותר בקביעה אם כדאי לקנות את העסק או לא. מחקר היתכנות הוא ניתוח שעוזר לך לקבוע אם הרעיון העסקי שלך בר קיימא או לא. זה יכול לעזור לך להבין את רמת הסיכון שייגרם לעסק שלך.

ישנם שלושה חלקים לבדיקת היתכנות – ניתוח שוק, פיתוח מוצר, ניתוח פיננסי: ניתוח השוק כולל – הערכת גודל השוק עבור המוצר או השירות שלך, זיהוי מתחרים והערכת מגמות בביקוש. סעיף פיתוח המוצר כולל – הגדרת עלות הייצור וההפצה של המוצר או השירות שלך, החלטה על נקודות תמחור עבור כל שלב של ייצור והפצה, עלויות היכרות, תקציב שיווק וכו. הניתוח הפיננסי כולל – קביעת ההון הדרוש להפעלתך עסקים (בדרך כלל זה יכסה דברים כמו מתקני מסגרת אשראי), חבילות שכר לעובדים וכו.

למה כדאי לעשות בדיקת כדאיות כלכלית?

ביצוע בדיקה זו תאפשר לכם סיכויי הצלחה גבוהים בהרבה או שתסייע לכם לחסוך משאבים והשקעה בפיתוח וייצור המוצר. יהיה לכם יותר ביטחון מאלה שמדלגים על בדיקת כדאיות ומתעלמים מהצורך בה. הבדיקה תיתן לכם את הבסיס הדרוש לפיתוח תוכנית עסקית מצליחה, שתגדיל משמעותית את הסיכויים שלכם למשוך לקוחות או משקיעים.

מה לעשות אם הרעיון אינו כדאי כלכלית?

מה אם תבצעו את בדיקת הכדאיות הכלכלית שלכם, תאמינו שהרעיון שלכם יצליח ואז תיתקלו בבעיות במהלך הפיתוח שלו? סביר להניח שתעשו את מה שרוב היזמים עושים: תשנו אותו. תוכלו לשנות את הרעיון המקורי שלכם למשהו שיוכל להצליח בשוק.

אם תבצעו בדיקות כדאיות, סביר להניח שתאספו מספיק מידע על קהל היעד שלכם שייתן לכם מספיק מידע לגבי איך לשנות את הרעיון. תוכלו לדעת זאת מכיוון שדיברתם עם אנשים על הצרכים והפחדים שלהם, וקיבלתם תמונה מלאה של קהל היעד שלכם, כך שיהיה ניתן ליצור באופן טבעי רעיונות נוספים בתחום בו אתם עוסקים.

איך לעשות בדיקת כדאיות כלכלית לעסק?

ראשית, רשמו את השאלות שיש לענות עליהן כאשר אתם בוחנים את הרעיון שלכם. להלן כמה שאלות לדוגמה שכדאי שיהיו תשובות עליהן:

  1. לאילו צרכי לקוח יתייחס המוצר או השירות שלכם?
  2. מי הוא הלקוח שהמוצר או השירות מיועד עבורו?
  3. מה גודל קהל הלקוחות הפוטנציאליים?
  4. כיצד נענים כיום הצרכים, שעליהם עונה המוצר או השירות שלכם?
  5. בצעו סקר שוק ובדקו האם לקוחות אמרו שהם ירכשו את המוצר או השירות שלכם?
  6. העריכו כמה אתם יכול למכור מדי שנה?
  7. כמה לקוחות ישלמו על המוצר או השירות?

** כדאי להשתמש בנתונים מפרויקטים קודמים, במידת האפשר, כבסיס לאומדני העלות וההכנסה של הפרויקט החדש.

כאשר יודעים מה צריך לשאול, הגיע הזמן לקבל את התשובות. זה החלק הקשה במשימה. התשובות צריכות להיות מדידות, כמותיות וניתנות לאימות ככל האפשר. עקבו אחר המקורות שלכם. להלן מספר דרכים שימושיות לחקר הכדאיות הכלכלית שלכם:

מהם השלבים בביצוע בחינת התכנות כלכלית לעסק?

להלן השלבים המרכזיים בבדיקת היתכנות כלכלית לעסק:

  1. חשבו את נקודת האיזון, כלומר כאשר הרווח הנקי שווה לאפס, על ידי הכפלת עלויות קבועות בנפח מכירות משוער.
  2. העריכו את נפח המכירות הכולל הנדרש להשגת נקודת איזון על ידי הערכת תרומות לעלויות קבועות.
  3. חשבו את שולי הרווח ליחידה שנמכרה.
  4. חשבו את שולי הרווח הכוללים עבור נפח מכירות משוער בנקודת איזון.
  5. השוו את שולי הרווח הכוללים עם שיעור היעד של החזר על ההשקעה.
חפשו באינטרנט

היכנסו לאינטרנט וחפשו כל מה שניתן למצוא לגבי המוצר, השירות או הטכנולוגיה בה אתם עוסקים. זהו את התחרות שלכם. כן, יש לכם מתחרים, גם אם אתם חושבים שאף אחד לא עשה את מה שאתם עושים עד כה. ייתכן שהרעיון שלכם הוא שיפור בהשוואה למה שאנשים אחרים עושים כרגע.

הפתרון הנוכחי הוא המתחרים שלכם. לאחר שתזהו מי הם המתחרים שלכם, השקיעו זמן רב בכל ערוצי המדיה החברתית שלהם. שימו לב למי שעוקב אחריהם, עושה להם לייק ומגיב לתוכן שלהם. האנשים העוסקים בתוכן שלהם הם שוק היעד שלכם. למדו כל מה שאתם יכולים על אותם אנשים. אם יש לכם את המשאבים, תוכלו להשקיע גם במחקר וניתוח של חברת ייעוץ עסקי שעושה בדיקות אלו באופן מקצועי.

מסמכים פיננסיים ציבוריים

אם עדיין לא עשיתם זאת, ברצונכם לבדוק אתרים שמציגים מידע פיננסי ציבורי של מתחרים ולקוחות אפשריים. במקום אחד, ייתכן שתגלו שמתחרה מתרברב על כך שכבש 17% מהשוק, ובמקומות אחרים אתם עשויים לגלות את ההכנסות שהוא צפוי להניב בשנה הקרובה. כמה חישובים פשוטים יספרו לכם מה ההערכה של המתחרה לגבי גודל השוק הכולל.

פגישות ותערוכות של התעשייה

אנשים אוהבים לדבר על עצמם ועל חברותיהם. תופתעו כמה אתם יכולים ללמוד על ידי השתתפות בכנסים ממוקדים של התעשייה אליה אתם מתכוונים להיכנס עם העסק שלכם. זכרו לתעד עם מי אתם מדברים ומה הם אומרים.

ראיון לקוחות ושותפים פוטנציאליים

לרוב זה הדבר שלוקח את הזמן הרב ביותר, והוא גם הקשה ביותר לביצוע. עם זאת, זה תמיד יהיה הצורה היעילה ביותר למחקר שוק. שוחחו עם לקוחות וגלו אם הם יקנו את מה שאתם מקווים למכור. אם כן, כמה הם יקנו, ומה הם מוכנים לשלם? אנחנו יודעים כמה זה קשה, אבל אנחנו גם יודעים כמה מידע זה חיוני להצלחה שלכם.

אל תשאלו את האנשים סביבכם, שהכי נוח לכם איתם, אלא אם הם שוק היעד שלכם למוצר. אם אתם מדברים עם אנשים שלעולם לא יקנו את המוצר שלכם, אתם למעשה מבקשים ממישהו לנחש או לשער. אם אתם מדברים עם מישהו שהוא קהל היעד שלכם, תקבלו את האמת לגבי עד כמה הרעיון שלכם משתלם, ותלמדו האם הוא בעל ערך. ה"למה" יעזור לכם לשווק בהצלחה את המוצר ולקבל החלטות טובות יותר תוך כדי פיתוחו.

בחינת התכנות כלכלית לעסק – סיכום והמלצות

בעוד שרבים עשויים לחשוב שפתיחת עסק היא קלה כמו לחיצת כפתור, חשוב לבצע בדיקת היתכנות כלכלית לפני שמחליטים אם לפתוח עסק חדש, לקנות עסק או לבצע שינוי בעסק. כיוון שלהיות יזם ולהשקיע בעסק, זה יכול להיות מרתיע אם פועלים לפי תחושות בטן. אך תוכלו להגדיל את הביטחון ואת סיכויי ההצלחה שלכם אם תערכו בדיקת כדאיות כלכלית. היא מהווה את רשת הביטחון האפשרית, באותה נקודת זמן, למימוש הפעילות העסקית והפיננסית המתוכננת.  

חשוב שבחינת כדאיות כלכלית תיעשה בליווי של יועץ עסקי מקצועי, היועץ שמבצע את בחינת ההיתכנות צריך להיות בקיא מספיק בתחום המקצועי שבו פועל העסק. אצלנו, בחברת "אייל פז ייעוץ עסקי" מבוצעת בחינת כדאיות כלכלית ברמה מקצועית גבוהה, תוך שמירה על סודיות.

לביצוע בדיקת כדאיות כלכלית לעסק, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.