המדריך המקיף לבניית מודל כלכלי בעסק

על מנת לקבל החלטות כלכליות טובות יותר ולמקסם את הרווחיות, מומלץ שיהיה מודל כלכלי בעסק. זה עוזר לזהות סיכונים והזדמנויות, ולתכנן את העתיד הפיננסי. המודל הכלכלי מהווה את הבסיס לרווחיות הגולמית שממנה משלמים את ההוצאות הקבועות וזה אומר: איך מרוויחים מהעסק. רוב העסקים שאני מייעץ להם מתנהלים ללא מודל כלכלי, הם “מתגלגלים” מחודש לחודש, אולם מומלץ לנתח ולהבין מה מקורות ההכנסה של העסק. זאת ועוד, קיימים מודלים כלכליים רבים שכל אחד מהם מושפע משיקולים עסקיים ופיננסיים שונים. כמו כן, מודל כלכלי שמתאים לעסק אחד, אינו בהכרח מתאים לעסק אחר. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם יועץ עסקי מנוסה בעל ידע בפיננסים. ולזכור תמיד ש: מודל כלכלי מדויק ונכון לעסק שלך = רווחיות גבוהה יותר. במאמר זה נדבר על: מהו מודל כלכלי? אילו סוגים של מודלים כלכליים קיימים? ומדוע בניית מודל כלכלי זו דרך מצוינת לעזור לעסק שלך?

מהו מודל כלכלי?

מבלי לסבך את העניינים, אסביר בצורה מובנת ופשוטה. המודל הכלכלי מפרט את הדרך שבה עסק מייצר הכנסות ורווחים באמצעות התנהלות פיננסית ועסקית, כך לדוגמה המודל העסקי מאד משפיע על הרווחיות. יתר על כן, כאשר מחליטים לבנות מודל כלכלי, חשוב לקחת בחשבון את המצב הנוכחי ואת היעדים. כך לדוגמה, אם המטרה היא להתרחב או לגדול במהירות, אז בניית מודל כלכלי זו דרך מצוינת להבטיח שכל ההחלטות תהיינה מבוססות על עקרונות פיננסיים נכונים לעסק.

המדריך המקיף לבניית מודל כלכלי בעסק
המדריך המקיף לבניית מודל כלכלי בעסק

סוגים של מודלים כלכליים

ישנם 3 סוגים עיקריים של מודלים כלכליים קלאסיים:

מודל היצרן

המודל של היצרן מתייחס לגישה והאסטרטגיה הספציפית שבה משתמש היצרן כדי לייצר ולהפיץ את מוצריו. מודל היצרן, מקיף היבטים שונים כמו עיצוב מוצר, תהליכי ייצור, ניהול שרשרת אספקה, שיווק ומכירות. מודל זה הוא בעצם התוכנית לאופן שבו יצרן מפעיל את העסק שלו, מהשלבים הראשונים של פיתוח המוצר ועד לשלבים האחרונים של ההפצה ושירות לקוחות. זה בדרך כלל לוקח בחשבון גורמים כמו ביקוש בשוק, עלויות ייצור ותחרות על מנת ליצור מודל עסקי שישרת את העסק לאורך זמן והיה רווחי.

דוגמאות למודל היצרן

מודל ייצור המוני: מודל זה כולל ייצור בקנה מידה גדול של מוצרים סטנדרטיים על מנת להשיג יתרונות בקנה מידה ועלויות ייצור נמוכות יותר.

מודל התאמה אישית: כולל ייצור של מוצרים מותאמים אישית כדי לענות על הצרכים וההעדפות הספציפיות של לקוחות בודדים, לפי בקשתם.

מודל ייצור רזה: מודל זה מתמקד במזעור פסולת ומקסום יעילות בתהליך הייצור על ידי הקטנת המלאי וייעול תהליכי הייצור.

מודל Just-in-Time (JIT): כולל ייצור סחורות בתגובה לדרישת הלקוחות, במקום שמירה על מלאי גדול של מוצרים מוגמרים.

לסיכום, מודל היצרן הוא היבט קריטי באסטרטגיה העסקית של היצרן, שכן הוא קובע כיצד מייצרים ומפיצים את המוצרים, על מנת למקסם את הרווחיות ולענות על צרכי הלקוח.

מודל החנות

מודל החנות מתייחס לגישה והאסטרטגיה הספציפית שבה משתמשת חנות קמעונאית לתפעול וניהול העסק. הוא מקיף היבטים שונים כמו עיצוב חנות, בחירת מוצרים, תמחור, פרסום, שירות לקוחות וניהול מלאי. מודל החנות הוא בעצם התוכנית לאופן שבו חנות קמעונאית פועלת, מהשלבים הראשוניים של בחירת המוצר ועיצוב החנות ועד לשלבים האחרונים של תשלום הלקוחות ותמיכה לאחר המכירה. זה בדרך כלל לוקח בחשבון גורמים כמו ביקוש בשוק, תחרות והעדפות לקוחות על מנת ליצור מודל עסקי מתאים.

דוגמאות למודל החנות

מודל פרימיום: הצעת מוצרי פרימיום בלעדיים במחירים גבוהים, תוך התמקדות ביצירת חווית קניה יוקרתית.

מודל הנחה: מודל זה כולל הצעת מוצרים במחירים נמוכים יותר מהמתחרים, לרוב באמצעות רכישות בכמות גדולה או שותפויות אסטרטגיות עם יצרנים.

מודל בוטיק: מודל זה כרוך בהצעת מבחר של מוצרים ייחודיים ומיוחדים, לרוב עם התמקדות בנישה ספציפית או דמוגרפית.

מודל נוחות: כולל הצעת מגוון רחב של מוצרים במיקום נוח, לרוב עם שעות פעילות ממושכות של החנות ואפשרויות הזמנה מקוונת.

בסך הכל, מודל החנות הוא היבט קריטי באסטרטגיה העסקית של חנות קמעונאית, שכן הוא קובע כיצד הן פועלות ומתחרות בשוק על מנת למקסם את הרווחיות ולענות על צרכי הלקוחות.

מודל הברוקר או מודל המתווך

מודל הברוקר הוא סוג של מודל עסקי שבו מתווך צד שלישי, המכונה ברוקר. מודל המתווך מקל על עסקאות בין שני צדדים או יותר. תיווך של צד שלישי, מחבר בין קונים למוכרים, ובדרך כלל מרוויח עמלה עבור השירות. מודל הברוקר נפוץ בתעשיות כמו נדל"ן, פיננסים וביטוח, שבהם עסקאות מורכבות הדורשות ידע ומומחיות מיוחדים. ברוקרים מספקים ערך על ידי סיוע בהתאמה בין קונים למוכרים, ניהול משא ומתן על עסקאות ומתן הכוונה ותמיכה לאורך תהליך העסקה.

דוגמאות למודל הברוקר

מתווך נדל"ן: מתווך נדל"ן מחבר בין קונים ומוכרים של נכסי נדל"ן ומרוויח עמלה על מחיר המכירה של הנכס.

ברוקר: מחבר בין קונים ומוכרים של מניות וניירות ערך אחרים, ומרוויח עמלה על העסקה.

סוכן ביטוח: מחבר בין לקוחות לספקי ביטוח, ועוזר להם למצוא את הכיסוי והתעריפים הטובים ביותר לצרכיהם.

בסך הכל, מודל הברוקר הוא מודל עסקי שימושי לתעשיות בהן העסקאות מורכבות ודורשות ידע ומומחיות מיוחדים. ברוקרים מספקים ערך על ידי הקלת עסקאות ועוזרים להבטיח ששני הצדדים יקבלו עסקה הוגנת.

בניית מודל כלכלי זו דרך מצוינת לעזור לעסק

בניית מודל כלכלי יכולה להיות דרך מצוינת לעזור לעסק, לקבל החלטות טובות יותר ולהבין את ההשפעות הפוטנציאליות של החלטות אלו. אבל מתי הזמן המתאים לבנות מודל כלכלי? תלוי בצרכים הספציפיים של העסק. אם אתם מחפשים דרכים לייעל עלויות, לחזות הכנסות עתידיות או לנתח השקעות פוטנציאליות, אז בניית מודל כלכלי יכולה להיות דרך מצוינת לעשות זאת. בנוסף, אם אתם רוצים להבין טוב יותר, כיצד שינויים בתנאי השוק או התנהגות צרכנים יכולים להשפיע על השורה התחתונה, אז יצירת מודל כלכלי יכולה לספק תובנות מהותיות לגבי עסק שלכם.

מהן הדרכים שבהן מודל כלכלי יכול לעזור לתכנן את העתיד הפיננסי?

בסיס לחיזוי פיננסי

מתן בסיס לחיזוי פיננסי: מודל כלכלי יכול לסייע לעסק לחזות הכנסות, הוצאות ורווחים עתידיים בהתבסס על הנחות שונות לגבי התנאים הכלכליים, מבוסס על ניתוח דוחות כלכליים. החיזוי הפיננסי מסייע עם ניהול תקציב העסק וגם עוזר להתמודד בהצלחה עם תזרים מזומנים.

זיהוי סיכונים והזדמנויות

זיהוי סיכונים והזדמנויות פוטנציאליים: על ידי ניתוח ההשפעה של תרחישים כלכליים שונים על עסק, מודל כלכלי יכול לסייע עם ניהול סיכונים והזדמנויות פוטנציאליים שעשויים להתעורר בעתיד.

בחינת אסטרטגיות

בדיקת אסטרטגיות שונות: ניתן להשתמש במודל כלכלי כדי לבדוק את ההשפעה הפוטנציאלית של אסטרטגיות עסקיות שונות, כגון שינויי תמחור או השקות מוצרים חדשים. אסטרטגיה עסקית היא הבסיס להתוויית המודל הכלכלי של כל עסק כי תמחור העסק מושתת עליה.

אופטימיזציה של הקצאת משאבים

מודל כלכלי יכול לעזור לעסק לייעל את הקצאת המשאבים כגון: עבודה, הון ומלאי, כדי למקסם את הרווחיות.

להיעזר ביועץ עסקי

במאמר זה סקרתי בפניכם את המודלים הכלכליים הנפוצים, אולם יש עוד אפשרויות רבות. כך ניתן לראות שיועצים עסקיים מגיעים עם יכולות וניסיון שונה, הנוגע לבניית מודל מתאים לעסק. יש להם את הניסיון והידע לעזור לכם לזהות את האסטרטגיות הנכונות, ליצור את התהליכים הדרושים ולבנות מודל שיאפשר לעסק שלכם להגיע ליעדים שהצבתם. כמו כן, יש לוודא את בקיאותו של היועץ העסקי ולוודא שהוא מבין בשוק הספציפי של המיזם. עליו להיות בקיא בעלויות הכרוכות בפיתוח, ייצור ותפעול, לשלוט במה שהמתחרים עושים ולשלוט בשיתופי הפעולה האפשריים ברמה העסקית והכלכלית. חשוב מאד להיעזר ביועץ עסקי מיומן, אשר כחלק בדיקת היתכנות כלכלית יבחן גם את המודל הכלכלי המתאים.

מודל כלכלי – סיכום והמלצות

בניית מודל כלכלי הוא צעד חשוב עבור בעלי עסקים, כי זה עוזר להם להבין את ההשלכות הפיננסיות של החלטותיהם. המודל מסייע לזהות את הסיכונים והתגמולים הפוטנציאליים הקשורים באסטרטגיות שונות, כמו גם את ההשפעה של שינויים בתנאי השוק.

כאשר מחליטים אם לבנות מודל כלכלי בעסק, חשוב לקחת בחשבון מגוון גורמים, כגון: גודל החברה, הענף והמתחרים. כמו כן, מודל כלכלי יכול להיות כלי רב עוצמה עבור עסקים לקבל החלטות מושכלות במהירות ובדייקנות.

דיברנו מאמר גם על: איך מודל כלכלי יכול לספק תובנות חשובות לגבי הביצועים הפיננסיים של עסק ולסייע בקבלת החלטות אסטרטגיות. ההמלצה שלי היא להשתמש במודלים כלכליים כדי לקבל החלטות חכמות יותר ולנצל הזדמנויות שנקרות בדרך. אם אין לכם עדין בעסק מודל כלכלי, אני ממליץ להתחיל לבנות אותו היום, כדי לשפר את תהליך התכנון האסטרטגי של העסק בעתיד.

אז אל תוותרו על ייעוץ עסקי עם אייל פז, כיוון שיש לו תועלות רבות והעסק שלכם רק יכול להשתפר ולהיות רווחי יותר ממה שהוא היום. איך אומרים אצלנו? תנסו, מקסימום תצליחו יותר 🙂

לפגישת ייעוץ והכוונה, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info