מה עדיף להיות – שכיר או עצמאי?

השאלה האם עדיף להיות שכיר או עצמאי זו שאלה מורכבת. אנשים רבים מתחבטים בשאלה זו מדי יום ושואלים את עצמם האם עדיף לפתוח עסק עצמאי או להיות שכיר במקום עבודה מסודר שבו המשכורת נכנסת בתאריך קבוע כל חודש. כמו כן, ישנם אנשים שמרגישים שאינם באים לידי מימוש במקום עבודתם והיו רוצים לממש את היזם שבתוכם וחלק פשוט פוטרו ממקום העבודה ומחפשים את עתידם. המצב גם הפוך, ישנם עצמאים שלא כל כך הלך להם עם העסק והם רוצים להיות שכירים. יש לבחון כל מקרה לגופו, לכן אם אתם מתלבטים מה עדיף עבורכם, אנו בחברת אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי מעניקים גם ייעוץ והכוונה במקרים שבהם אתם רוצים לבחון מהי הדרך המתאימה יותר עבורכם. המאמר יתמקד בשאלה האם עדיף להיות שכיר או עצמאי ויציג את היתרונות והחסרונות שבלהיות עצמאי לעומת שכיר. המשיכו לקרוא.

תוכן עניינים

האם להיות עצמאי?

כפי שהמונח מרמז, עבודה עצמאית היא צורת העסקה שבה האדם הוא הבוס של עצמו וצריך לדאוג לכל היבטי העבודה ולייצר לעצמו את הפרנסה. זוהי דרך מצוינת עבור אנשים שפוטרו מחברה למצוא קריירה חדשה, כמובן שמבנה האישיות צריך לתמוך בהחלטה.

לדוגמה, אם אתה מטפל במספר משימות ומעדיף לעבוד במסגרת יציבה, אם אתה יודע להתמודד עם מרות, מערכת של עובדים ומשמעת ויש את היכולת והכישורים לעשות את העבודה היטב, אז אולי עדיף לך להיות שכיר. עם זאת, אם אתה יזם בנשמה שיש לו רעיון יצירתי או רעיון עסקי אבל לא יודע איך להפוך אותו למציאות, אז אולי אתה צריך להקים מיזם או לפתוח עסק.

**הערת אזהרה: אם אתם מעוניינים לפתוח עסק או להקים מיזם, אל תעשו זאת לבד, קחו ליווי מסודר של יועץ עסקי מומחה בעל ניסיון שטח. הוא וודאי ימליץ לכם איך לעשות זאת נכון במסגרת תהליך מסודר של ייעוץ עסקי.

לעומת עצמאים, שכירים הם אלה שעובדים עבור מישהו אחר ומקבלים שכר עם הטבות. יתרון נחמד שיש לעובדים הוא שהם יכולים ללכת הביתה בסוף יום העבודה ולעשות כמעט ככל העולה על רוחם, במסגרת התפקיד כמובן. בעל עסק לא יכול לעשות את זה, הוא חי ונושם את העסק 24/6, 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע (שבת מנוחה).

בכל מקרה, התשובה לשאלה זו מורכבת ותלויה בהרבה גורמים, כמו האישיות, הכישורים, יכולת השרידות ואורך הנשימה הכלכלי והפיננסי שברשותכם.

עצמאי או שכיר – יתרונות וחסרונות

לפניכם יתרונות וחסרונות מרכזיים של להיות עצמאי או שכיר, שעשויים לעזור לכם להחליט באיזו דרך לבחור.

מהם היתרונות בלהיות שכיר?

ישנם יתרונות רבים בלהיות שכיר, כולל ביטחון תעסוקתי, ביטוחים, תנאי פרישה, פנסיה והטבות אחרות. ולמרות שזה אולי נראה כאילו אתם מוותרים על החופש שלכם על ידי עבודה עבור מישהו אחר, יש גם כמה יתרונות להיות שכיר.

  1. ביטחון תעסוקתי: לרוב, לא צריך לדאוג שיפטרו אתכם, הביטחון התעסוקתי עוזר להפחית את רמות הלחץ, מכיוון שאינכם דואגים מתי תיכנס המשכורת ומתי.
  2. יציבות: יתרון נוסף הוא שיש יציבות מבחינת שעות העבודה ומקום העבודה.
  3. הכנסה קבועה: אחד היתרונות בלהיות שכיר הוא שיש הכנסה קבועה וודאית.
  4. שקט נפשי: היציבות מאפשרת רוגע ושקט נפשי.
  5. הטבות מעביד: לעובדים שכירים יש לרוב הטבות טובות יותר משל פרילנסרים, כגון: ביטוח קולקטיבי, הבראה ועוד.
  6. פרישה לגמלאות: ישנם תנאי פרישה והפרשות של המעסיק לחיסכון לקרן הפנסיה / ביטוח מנהלים.
  7. השתתפות בנסיעות, בגדי עבודה וציוד ייעודי: יתרון מעניין בלהיות שכיר הוא שרוב המעסיקים מספקים לעובדיהם בגדי עבודה וציוד, כך שהם לא צריכים לדאוג לקבל אותם בעצמם. כמו כן, תשלום נסיעות ועוד תשלומים המסייעים לעובד לממש את עבודתו.

מהם היתרונות בלהיות עצמאי?

עד כה ראינו מה היתרונות בלהיות שכיר, אבל יש גם יתרונות בלהיות עצמאי. אומנם עצמאי, כשמו כן הוא, דואג לעצמו אבל יש לכך גם יתרונות.

  1. אתה אדון לעצמך: אתה יכול לבחור שעות משלך, אתה הבוס.
  2. אופק השתכרות: אין תקרה לסכום שאפשר להרוויח, יש אופק השתכרות רחב וללא גבול, לעומת שכיר שמרוויח פחות או יותר סכום דומה בכל חודש.
  3. לא צריכים להתעסק בפוליטיקה משרדית: לא צריך למצוא חן בעיני הבוס ולרצות אותו.
  4. מימוש עצמי: אתם יכולים לממש את עצמכם במה שאתם באמת טובים בו. **הערת אזהרה: מומלץ לקרוא על הקורס הדיגיטלי “מעיסוק לעסק רווחי ויציב” כדי להבין לאיזו חוויה אתם הולכים להיכנס.
  5. עבודה מהבית: עצמאי יכול לבחור מהיכן לעבוד ולתת את השירות (כמובן שזה תלוי בסוג העסק), אבל כיום ישנם עסקים דיגיטליים, חנויות דיגיטליות או שירות שניתן לתת מהבית או ממקום גמיש אחר שבוחרים.

מהם החסרונות בלהיות עצמאי?

  1. עצמאי צריך לדאוג לעצמו: מה שבעל העסק לא יעשה בעצמו, פשוט לא יהיה.
  2. צריכים “לרדוף” אחרי עבודה ולהשיג עוד לקוחות שייצרו לעסק הכנסה.
  3. עצמאי נדרש לתת דין וחשבון לרשויות המס: מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע”מ גובים כספים רבים. כך שבסוף הרווח, הכסף שנשאר לך ביד, הוא בערך שליש מהמחזור.
  4. צריך גב כלכלי איתן: צריך שתהיה יכולת כלכלית אישית ומשפחתית, צריכה להיות היכולת להשקיע בעסק, צריך הון עצמי כדי לפתוח עסק.
  5. חוסר יציבות: כל יום אינו דומה למשנהו, יכולים להיות “פיקים” מה שמקשה מאד על יציבות העסק ועל התקורות שלו והיכולת לתת מענה לאותם מצבים.
  6. לחצים נפשיים: צריך לעמוד בתשלומים, לשלם לספקים ולעובדים בזמן ובכלל יכול להיות שהכסף עבור העבודה עדין לא נכנס (בנוהל עבודה של שוטף +). חייבים לנהל תזרים מזומנים כדי לוודא שיהיה כיסוי כלכלי לכל החובות והתשלומים המחייבים.
  7. כל יום מחדש צריך להמציא את עצמך: פרילנסרים הם המחוללים של העסק, הם צריכים להיות יזמים בנשמה וצריכה להיות להם חדוות יצירה.
  8. ניהול דוחות וביצוע מעקב: ניהול תזרים מזומנים, דוח לקוחות ועוד דוחות רבים שעצמאי נדרש לנהל בכוחות עצמו כדי לבצע שליטה ובקרה על העסק.

במה כדאי לבחור?

ראינו שאין תשובה חד משמעית, התשובה לשאלה תלויה יותר במה מתאים עבורכם. אם אתם אוהבים לקבל מערך של משימות ויעדים יומיומיים, כנראה שעדיף לכם להיות שכירים. אבל אם אתם פורחים יותר בסביבה גמישה, אז להיות עצמאי יכול להיות הפתרון בשבילכם. בכל מקרה, נדרשת משמעת עצמית גבוהה, מידה רבה של נחישות ומוטיבציה גבוהה להצליח.

חשוב לי לשתף אתכם, אם נשאל בעלי עסקים מצליחים מה הביא אותם להיכן שהם נמצאים היום, נגלה שאחת מהתכונות המובילות היא היכולת לחטוף אגרוף ולקום ולהתמודד מחדש בכל פעם. עצמאי צריך להיות מאד מחושל וחדור מוטיבציה להתמודד בכל יום מחדש עם האתגרים שמציב בפני העסק.

אצלנו אפשר לקבל ייעוץ והכוונה בנושא, כך שאם אתם לא יודעים מה להחליט תוכלו לצפות בסרטון וגם להתייעץ עם אייל פז על המסלול שמתאים יותר עבורכם.

לקביעת פגישת ייעוץ בנושא האם עדיף להיות שכיר או עצמאי, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

להאזנה לפרק מספר 21 מתוך פודקאסט העסקים: "בואו נעשה עסק עם אייל פז": 

לצפייה בסרטון: מה עדיף להיות שכיר או עצמאי? מתוך פגישת ייעוץ שהייתה לי עם שכיר שמתלבט האם להקים עסק ולהיות עצמאי: