מתכננים למכור את העסק או להכניס שותף?

לפני שאתם נכנסים לתהליך של מכירת העסק או הכנסת שותף כדאי שתקראו את המאמר, זה יספק לכם עצות ותובנות חשובות שכדאי שתדעו טרם המכירה. מכירת עסק יכולה להיות תהליך מורכב כשלעצמו, מכיוון שבתהליך זה מעורבים מספר גורמים, הצד של המוכר והצד של הקונה, הרצון למקסם את המכירה, מבחינת התהליך, המחיר ולוחות הזמנים משפיעים על שני הצדדים ולכן חשוב שאת התהליך ילווה גורם מוסמך ובכיר שיכיר את נקודות התורפה והאילוצים שחשוב לשים אליהם לב.

תוכן עניינים

מתכננים למכור את העסק או להכניס שותף? 

כהרגלי, אפתח בסיפור קצר: מספרים על זקן אחד שהיה לו משק באמריקה, משק?… יותר נכון אדמת טרשים שרצה להיפטר ממנה כמה שיותר מהר… כחלק מתהליך המכירה, החוואי הזקן שכר את שירותיו של פרסומאי בכדי שיפרסם לו את החווה למכירה.

הפרסומאי הכין את המודעה ואמר לחוואי הזקן: "ברשותך, רק אקריא לך לפני שאני מפרסם את המודעה."
החוואי הזקן הנהן בראשו ואמר: "קדימה, אני מקשיב."
הפרסומאי הקריא את שכתב: "למכירה חווה, במקום הכי יפה, עם נוף פסטורלי המשקיף להרים, עם קרבה למעיין טבעי הנובע בלב פנינת הטבע פסטורלית שעוטפת את החווה."
כשהפרסומאי סיים להקריא לחוואי הזקן את שכתב, הוא ביקש ממנו שיאשר לו כדי שיוכל לפרסם את המודעה. החוואי הזקן כל כך נדהם מהכתבה, עד כדי כך שאמר לו: "בוא'נה, כל החיים שלי חלמתי שיהיה לי מקום כזה לגור בו ועכשיו כשיש לי דבר כזה אני אמכור?"

חמשת כללי הזהב בהיערכות לרכישת עסק או הכנסת שותף

מהי הדרך הקצרה והבטוחה למכור עסק פעיל? ומהם חמשת כללי הזהב שכדאי לדעת אותם כחלק מתהליך ההיערכות של מכירת העסק?
בואו ניגש לעיקרי הסעיפים שעלינו לקחת בחשבון.

הכנת העסק למכירה

ראשית כל, כדאי להכין את העסק למכירה, מה זאת אומרת? לפני המכירה כדאי לבצע פעולות הקשורות להשבחת הנכס, עד כמה שהדבר נשמע פשוט, הוא מכיל בתוכו פעולות מסוימות המייצרות עליה בערכו ואז ניתן למכור אותו ברווח גבוה יותר. 

דיסקרטיות מלאה

כדי למנוע כל פגיעה בעסק, בתהליך המכירה או במהלך של הכנסת שותף, ישנה חובה של דיסקרטיות מלאה על התהליך כולו: כלפי פנים, כלפי העובדים וכלפי חוץ, הקונים והספקים. כל זה בכדי להימנע מלהציג חולשות, כדאי שבתהליך המכירה העסק יהיה איתן. אם תהיה דליפת מידע, זה עלול לפגוע באופן קיצוני בהצלחת העסק. לכן, בכל עסקה שכזו, בין אם מדובר במכירת העסק או בהכנסת שותף חשוב לחתום על הסכם סודיות.

הערכת שווי

כחלק מההיערכות למכירת העסק חשוב לבדוק היטב את השווי של העסק, ולכן יש לבצע הערכת שווי כדי לדעת מהו מחירו "האמיתי" של העסק. הערכת השווי צריכה להתבצע ע"י גורם מקצועי, ואובייקטיבי, זאת אומרת גורם חיצוני שהוא בבחינת "אורח לרגע, רואה כל פגע".
נתקלתי במקרים בהם דרשו את מחיר המכירה של העסק לפי החישוב של כמה כסף בני הזוג צריכים לפנסיה וכך תמחרו את שוויו של העסק או במקרה שבו בעל העסק ביקש את המחיר לפי השנה הכי טובה מבין ה-3 שנים האחרונות, כך שהתבסס על נתונים שאינם מייצגים.
בכל מקרה, כחלק מההיערכות למכירת העסק או הכנסת שותף יש לבצע הערכת שווי מקצועית שתכלול בתוכה גורמים רבים, כולל מתחרים שיש בענף, מצב השוק מבחינת הסיכון, מגמות עתידיות וזאת כמובן בנוסף לביצועים עד כה.

שיווק

לאחר שהוחלט כעל המכירה, בוצעו פעולות השבחה, חתמנו על הסכם הסודיות כעט מגיע השלב שבו צריך "להודיע לעולם" על הכוונה למכור את העסק. איך עושים זאת? באמצעות שיווק ופרסום. צריך לנסח מודעה באופן שיווקי ואטרקטיבי בנוגע לרצונכם למכור את העסק או להכניס שותף, המודעה צריכה להיות ממוקדת, קצרה וקולעת וכמובן שיווקית.

ניהול משא ומתן

מטרת המשא ומתן בתהליך המכירה: לדון בדברים שלגביהם רוצים להגיע להסכמה. באמצעות המשא ומתן ניתן לגשר על הפערים שבין הצד המוכר לצד הקונה, כאשר כל פגישה המיועדת למכירת עסקים או להכנסת שותף, כוללת מיקוד במה שרוצים להשיג ובאופן שבו רוצים להשיג את המבוקש. בכל מקרה, משא ומתן צריך לדעת לעשות, זו אומנות בפני עצמה שבאמצעותה ניתן לגשר על "הפער" שבין שני הצדדים ובאמצעותה ניתן לקבל את מחיר המכירה המקסימלי.

למה כדאי לקחת יועץ שילווה את התהליך?

כפי שכבר הבנתם, מכירת עסק עלולה להיות תהליך מורכב מכיוון שמעורבים בו גורמים ואילוצים לא מעטים, חייבים לשמור על ביצוע המהלך בסודיות מוחלטת בכדי למנוע פגיעה בעסק, בבעלים וברווחיותו. נוסיף לכך, את הרצון להשיג את המחיר המקסימלי שתוכלו לקבל בעבור העסקה ואת חשיבות ביצוע משא ומתן מוצלח ומקצועי, שמצד אחד ישמור על המוכר ומצד שני יְרַצֶּה את הקונה.
יועץ עסקי מקצועי מהווה מכפיל כוח משמעותי בתהליך מכירת העסק, מכיוון שהוא מהווה קטליזטור (זרז) בתהליך המכירה. אנו מספקים שירותי ייעוץ וליווי לקנייה ומכירת עסקים תחת מעטה החשאיות הנדרש לשם כך. כמו כן, אנו מפרסמים, משווקים, מבצעים שיחות "סינון" ונפגשים עבורכם עם קונים פוטנציאליים ומייצגים את המוכר באופן סמכותי, מקצועי ודיסקרטי.

לתיווך עסקים צרו קשר לייעוץ ראשוני בטל' המופיע בראש העמוד, ונשמח לעזור לכם למכור את העסק.