עסק במשבר: 3 צעדים להתמודד עם עסק במשבר

המשבר הפוקד אותנו בימים אלו הפתיע את כולנו בעצמתו. התחושה היא כאילו ש"כוח עליון" שמט את השטיח מתחת לרגלינו ואנחנו התרסקנו מטה.
בעלי העסקים שנשמעו לעצות מהמאמרים הקודמים, אכן צברו לעצמם חצי שנה של אוויר בדיוק לשם התמודדות עם מצב בדיוק כמו המשבר הנוכחי. הנטייה הרווחת של "לי זה לא יקרה" הוכיחה את עצמה כשגויה וכנראה שהתכנון הקפדני וראיית "צל הרים כהרים" הייתה במקום.   

תוכן עניינים

איך להתמודד עם עסק במשבר?

אנו בעיצומה של מציאות חדשה, מציאות של משבר. כבעלי עסקים, אנחנו בעצם יזמים בתהליכים שלנו. מה זה אומר? שהגיע הזמן לחשוב צעד קדימה. לא להסתכל רגע על השוטף: מאיפה נשלם? מה יהיה עם לקוחות חדשים?

הגיע הזמן להסתכל חצי שנה קדימה, שנה קדימה. הרי בסוף התקופה הזאת תעבור: שם המשחק זה איך נהיה אז? איך נהיה ממוצבים אז, בעיניים של הלקוחות שלנו? בעיני הקבוצה שממנה אנחנו רוצים להתפרנס.

אל תסתכלו על הרגע, אלא על חצי שנה – שנה קדימה

דבר ראשון: הביטו קדימה, אל עבר העתיד, כאשר כל התקופה הזו תהיה מאחורינו ואז נגזור את כל הפעולות שהיינו רוצים לעשות אז ונתחיל ברוורס להביא אותן לכאן ועכשיו, נבצע מעין "היוון" של הפעולות העסקיות. 

יש הרבה מאד אנשים והרבה מאד בעלי עסקים שזקוקים לשירות שלנו (חלקם אולי לא יכולים לשלם על זה ברגע זה), אבל בוודאות ירצו את השירות שלנו כאשר יוכלו לשלם: היום או בעתיד.

זה בדיוק הזמן שבו נוכל לעזור לכמה שיותר אנשים מבחינת הידע, הערך והשירות: קוראים לזה "פרו בונו" – שירות שנותן ערך לציבור. 

בנוסף, בוודאות שיש מוצרים או שירותים שלקוחות עדין חייבים אותם, צריכים אותם וזה בדיוק הזמן מבחינתנו לספר מה אנחנו יכולים להעניק במחיר מסוים, בשינוי, במוצר אולי רזה יותר, בשירות רחב יותר. זאת אומרת, עלינו לגלות גמישות ולהתאים את עצמנו למציאות המשתנה.

מתוך ההבנה שיש הרבה מאד לקוחות שעדין זקוקים לשירות שלנו – בואו נעזור להם, בואו ניתן להם את מה שאנחנו רוצים ויודעים לתת. אם אנחנו באמת כאלה מקצוענים, עכשיו זה הזמן להראות את זה.

וותרו על ההוצאות הלא ממש חשובות

דבר שני: נוכל לוותר על ההוצאות הלא ממש חשובות, הלא ממש הכרחיות. זהו אינו זמן למותרות והאמת שגם אין כל כך איפה לבזבז את הכסף ובכל זאת חשוב להישאר מאופקים בצד המנטלי וגם הכלכלי.
 
עדין זה אומר שאנחנו לא מפסיקים את כל ההוצאות, בוודאי יש דברים שנצטרך להוציא אותם, יחד עם זאת עלינו להקצות תשומת לב יתרה לנושא.
 

שימו זכוכית מגדלת על תזרים המזומנים

הדבר השלישי: חייבים להסתכל על תזרים המזומנים שלנו ולשלוט בו. כמו בכל עסק, זה הדבר שצריכים לעשות אותו כל יום, בטח ובטח במצב רגיש שכזה. ניהול של תזרים המזומנים כולל שליטה מלאה בכספים שעתידים לצאת, לעומת הכספים שעתידים להיכנס.

בתקופה רגישה זו מבחינה מנטלית, כספית ועסקית חשוב שכל אחד מאתנו יתעודד ויראה את פסגת ההר ולא את תחתית התהום. רק פוקוס ומיקוד בפעולות החשובות יביא לנו את הישועה.