איך לבנות תוכנית עסקית למשקיעים?

מדי תקופה אשר מוגדרת מראש על ידי המנהלים וכן כאשר העסק מצוי בנקודת מפתח או פרשת דרכים בה על מנהליו להכריע כיצד לפעול, מומלץ לכתוב תכנית עסקית אשר תגדיר ותמפה את העסק. אחד המקרים של אותן נקודות הכרעה בהן על מנהלים לכתוב תכנית עסקית, היא כאשר הם מעוניינים או צריכים להכניס משקיעים. בין אם הדבר מתרחש כאשר אנו מעוניינים להתרחב לשווקים חדשים ובין אם הדבר נובע מהצורך לגייס הון נוסף, יש צורך לשכנע את המשקיעים כי מדובר בעסק טוב, רווחי ויציב, לאורך זמן. איך עושים זאת? באמצעות תכנית עסקית מפורטת ומקצועית. יחד עם זאת בעלי עסקים רבים אינם יודעים כיצד לנסח תכנית עסקית מסוג זה אשר תהיה ברורה ומשכנעת למשקיעים ותבהיר להם את היתרונות, המקום אליו העסק שואף להגיע ומה הציפיות. כמענה לכך, במאמר זה נעמוד על הנקודות המרכזיות בנוגע לאופן בו עליכם לכתוב תכנית עסקית למשקיעים, על מנת לתת לכם כלים בסיסים שתוכלו להיעזר בהם בעת כתיבה תכנית המיועדת למשקיעים פוטנציאלים לעסק.

במה שונה תכנית עסקית למשקיעים מתוכניות עסקיות אחרות?

תכנית עסקית למשקיעים, בשונה מתוכניות עסקיות במקרים אחרים, נועדה לגורם חיצוני אשר עתיד להיות חלק אינטגרלי מן העסק. אנחנו אומנם נשמר את המבנה הבסיסי של אופן כתיבת התוכנית העסקית הרגילה שלנו, אך נעשה מספר התאמות. תוכלו לקרוא את המאמר: איזה סוג של תוכנית עסקית העסק שלך צריך

תכנית המיועדת למשקיעים צריכה להיות מפורטת יותר, שכן המשקיע צפוי, להיכנס לתוך השוק והחברה העומדת על הפרק. לכן הוא ירצה לדעת בפירוט על מצב השוק בתחום שאליו היא משתייכת ומצב החברה באופן מפורט יותר.

בניית תוכנית עסקית למשקיעים
בניית תוכנית עסקית למשקיעים

קראו עוד על תוכנית עסקית: 

נדבך נוסף אשר יש להתייחס אליו בעת בניית תכנית עסקית, הוא שהתוכנית תהיה ברורה לגורמים החיצוניים אשר קוראים אותה. אין הדבר ייחודי לתוכניות עסקיות המיועדות למשקיעים, אך ללא נדבך זה כל תכנית עסקית אשר אינה מיועדת לצרכים פנימיים בלבד, תהיה חסרת כל ערך. בהתאם לכך, מומלץ לבחון את התוכנית בעין חיצונית. מומלץ גם לקרוא על למה כדאי שתהיה לעסק תוכנית עסקית

מבנה התוכנית העסקית המיועדת למשקיעים

התוכנית העסקית למשקיעים תתחיל בסיכום מנהלים, בה עלינו לפרט אודות מצבה הכללי של החברה, המוצר אשר החברה מספקת, את הצרכנים של מוצר זה ומצבה הפיננסי של החברה. כלומר, סיכום המנהלים כשמו כן הוא מיועד להיות השורה התחתונה של כלל הנתונים אודותם נפרט בהמשך התוכנית העסקית. לקריאת המאמר המפורט אודות סעיפי התוכנית העסקית

לאחר מכן התוכנית העסקית תפרט בהרחבה אודות המוצר או השירות אותו החברה מספקת, כיצד הוא נותן מענה לקהל לקוחות מוגדר אשר מעוניין בשירות הנתון וכיצד החברה בנתה את שמה עד כה בתחומים אלו. אנו נפרט בחלק זה גם את עלויות הייצור והרווחים אשר נוצרים בעת מכירת המוצרים השונים המסופקים על ידי החברה.

בחלק הבא של התוכנית, נפרט בנוגע למבנה החברה, מספר העובדים, עלותם הכללית, כמות המנהלים וכיוצא בזה. מאחר ומדובר בתוכנית המיועדת למשקיעים חשוב להסביר בחלק זה, מדוע עלויות אלו מצדיקות את עצמן והחברה הינה יעילה וכדאי להיכנס בה להשקעה ולא ל"בור" של הוצאות אשר אינן מניבות דבר למשקיעים בה. יש לכלול בפרק זה או בפרק עצמאי גם סקירה של מיתוג ושיווק החברה והאופן בו היא מושכת לקוחות אליה. יודגש כי כאשר מתייחסים לשיווק, יש להתייחס הן לשיווק הקיים והן לשיווק אותו אתם מתכננים או שואפים אליו בהמשך הדרך לאחר כניסת המשקיע.

לאחר שסיימנו לתאר את החברה והמוצר שבה אנו נעבור לסקור את הענף בו אנו נמצאים באופן כללי. זאת על מנת שהמשקיע יבין את הענף ואת המקום של החברה בתוכו. חלק זה יכלול חברות מתחרות מרכזיות והיתרונות של בית העסק שלכם ביחס אליה ובמידה שהדבר קיים ברשותכם אז גם פירוט בנוגע לאופן בו אותן חברות פועלות בשוק.

לבסוף בחלקו האחרון של התוכנית העסקית יש לתת סקירה פיננסית הן של החברה והן של ההשקעה הצפויה של המשקיע. כלומר עלינו לסקור את הצד הכללי של החברה, בה אנו ננתח את ההכנסות למול ההוצאות של החברה בשנים האחרונות, הצפי שלנו לשנים הקרובות, הגידול של החברה, כמות ההון המצויה בתוך החברה, מספר המשקיעים בחברה וכן הלוואות וחובות ככל שקיימות. במקביל לכך עלינו לסקור גם את ההשקעה הצפויה של המשקיע, בה אנו נותנים התייחסות הן לסכומים הנדרשים להשקעה, הצפי להחזרת ההשקעה והן לתשואות אשר אנו צופים כי אותו משקיע יחווה בסיטואציות שונות.

בהקשר זה חשוב לציין כי דיווח נתונים בתוכנית העסקית אשר אינם נאמנים למציאות יכול לחשוף אתכם לתביעות משפטיות, דבר אשר אף נכון שבעתיים כאשר מדובר בתוכנית המיועדת למשקיעים. שכן משקיעים יכולים לטעון כי הוצג בפניהם מצג שווא אשר הוביל לכניסתם לבית העסק. לכן עליכם לדבוק בנתונים הפיננסים המדויקים.

האם צריך לפנות ליועץ עסקי או לכתוב באופן עצמאי תכנית עסקית?

ככלל לאחר למידת הכללים ניתן לכתוב תוכנית עסקית פנימית המיועדת לצרכים שונים של הארגון באופן עצמאי במידה שיש את הזמן והידע לכתוב תוכנית שכזו. אפשר גם לקרוא על בניית תוכנית עסקית לדוגמא. עם זאת תכנית עסקית המיועדת למשקיע היא הליכה על חבל דק של שיווק החברה בעבור המשקיע תוך היצמדות לנתונים המדויקים. לכן, במקרה ייחודי זה אנו ממליצים לפנות ליועץ עסקי מיומן אשר יודע לכתוב תוכניות עסקיות מפורטות, אמינות וחיוביות אשר יסייעו לצרכים שלכם.

החברה של אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי, בעלת ניסיון רב בבניית תוכניות עסקיות לצרכים שונים וכן במתן כלים ללימוד מנהלים ובעלי עסקים איך לכתוב נכון את התוכנית העסקית. בהתאם לכך, אתם מוזמנים לפנות אליי במידה שאתם מעוניינים לשדרג את העסק שלכם או את יכולותיכם העסקיות באמצעות למידת הכלי החשוב של בניית תכנית עסקית למשקיעים ולכל צורך אחר.

לפניה בנושא בניית תוכנית עסקית, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info