בניית תוכנית עסקית כלכלית לעסק קטן

בעולם העסקים הדינמי, תוכנית עסקית כלכלית היא לא רק כלי, אלא התשתית הפיננסית של כל עסק. כאשר אני, אייל פז, מתייחס לתוכנית עסקית, אני רואה את מפת הדרך של העסק, את המסלול שעליו ואת היעדים שהוא מבקש להשיג. תוכנית עסקית כלכלית היא הבסיס של כל עסק קטן שרוצה להצליח ולממש את הפוטנציאל. במאמר נדבר על: החשיבות של בנית תוכנית עסקית כלכלית, שלבי בניית התוכנית העסקית, ניתן דוגמה ופתרון לדילמה פיננסית וכיצד התוכנית העסקית עזרה לאותו בעל עסק להתגבר על האתגר ונפרט את שלבי התוכנית העסקית.

מה החשיבות של תוכנית עסקית כלכלית?

לבניית תוכנית עסקית יש חשיבות עליונה, בוודאי לעסק קטן. אם אתם עוסקים מנהלים עסק קטן, אתם בוודאי יודעים שהוא מצריך משאבים רבים וההכנסות שלו לרוב, אינן גדולות. אם קראתם אודותיי, אתם יודעים שאני גדלתי לתוך עסק משפחתי: בית דפוס בתל אביב. וגם קראתם כיצד חברה גדולה וחזקה הצליחה להוריד את המחירים ולהביא לפגיעה אנושה בעסק שלנו. ובכן, זוהי דוגמה למה שקורה כאשר עסק אינו מכין את עצמו מבחינה פיננסית. הפתרון, טמון בהכנת תוכנית עסקית כלכלית טובה, שתהווה את רשת הביטחון של העסק שלכם, ותאבטח את העסק, על מנת שלא יגיע למצב כמו שאליו הגיע העסק המשפחתי שלנו.

בניית תוכנית עסקית כלכלית לעסק קטן
בניית תוכנית עסקית כלכלית לעסק קטן

קראו עוד על תוכנית עסקית: 

מהם מרכיבי התוכנית העסקית?

תזרים מזומנים

תזרים המזומנים זהו הדם של העסק. כיצד הכנסות והוצאות מתפלגות במהלך הזמן. לדעתי, זהו הרכיב החשוב ביותר בתוכנית. רוב העסקים נסגרים בגלל תזרים מזומנים שלילי, כי הם מתקשים בניהול תזרים המזומנים. אז הם לא יכולים לעמוד בהוצאות, כי ההכנסות שלהם נמוכות מדי. מצב שגורם להם לקחת הלוואות מהבנק ולהיכנס למינוס.

מודל כלכלי

המודל הכלכלי מאפשר לנו להבין את המקורות השונים של הכנסות וההוצאות, וכיצד עתידים להשפיע על התוצאה הכלכלית.

מימון

עסק שרוצה להצליח, חייב אשראי עסקי. לרוב העסקים שפגשתי אין מספיק הון עצמי על מנת לממן את ההוצאות של העסק. לכן צריך להשיג מימון. המימון יכול להגיע מבנק או מאשראי חוץ בנקאי, יש מגוון דרכים לגייס תקציב לעסק, תוכלו להרחיב על כך, כאן: מימון וגיוס אשראי.

נסכם ונאמר, שתזרים מזומנים, מודל כלכלי ומימון אלו המרכיבים החשובים ביותר בתוכנית העסקית ובאמצעותם ניתן למנף את העסק בצורה נכונה.

הכוח שבתוכנית עסקית כלכלית

לתוכנית עסקית יש הרבה כוח. כאשר אני מתייחס לתוכנית עסקית, אני מרגיש את התשוקה הבוערת לעזור לעסקים קטנים. אני מבין את הכאב של הפסד, התחושה של אי-יכולת להתמודד עם התחרות הגדולה. אבל אני גם מכיר את הכוח שבתוכנית עסקית כלכלית המסודרת. לדוגמה: ייעצתי לבעל עסק קטן שיש לו חנות בגדים. המכירות היו טובות, אך ההוצאות גבוהות מדי. הבעיה? בעל העסק הזמין יותר מדי מלאי והוא לא נמכר. הפתרון? אני וצוות הכלכלנים של החברה, בנינו לעסק תוכנית עסקית כלכלית. זה עזר לבעל העסק לתכנן את ההוצאות ולהבין כמה מלאי צריך, ומה העיתוי הנכון להזמנת מלאי. כתוצאה מהתוכנית הבנו בדיוק כמה מלאי להזמין ואיך לעדכן את התוכנית השיווקית, כך שהביקוש יהיה תואם למלאי.

שלב א': הבנת המצב הנוכחי

לפני שמתחילים לבנות את התוכנית, עלינו להבין איפה אנחנו נמצאים. אילו הכנסות יש לנו? אילו הוצאות? מהם החובות שלנו? כל אלה הן שאלות שעלינו לענות עליהן כאשר אנו רוצים להבין את תמונת המצב הנוכחית של העסק. לדוגמה: דני בעל חנות קמעונאית, הוא מרגיש שהעסק לא מרוויח מספיק, אבל בהחלט יש לו פוטנציאל. הוא מרגיש גם שהוא עובד שעות רבות בעסק, אבל העסק כל הזמן במינוס. והוא שואל את עצמו: איך יכול להיות שהעסק רווחי, אבל אני בחובות?

שלב ב': הגדרת המטרות

לאחר שהבנו את המצב הנוכחי, עלינו להגדיר לאן אנחנו רוצים להגיע. האם אנו רוצים להגדיל את ההכנסות? להפחית הוצאות? להשיג מימון? כמה רווח אנחנו רוצים מהעסק? ועוד. לדוגמה: דני מחליט שהוא רוצה להגדיל את ההכנסות ב-20% בשנה הקרובה ולהפחית את ההוצאות ב-10%.

שלב ג': בניית התוכנית

כעת, כאשר יש לנו מטרה, עלינו לבנות את התוכנית הכלכלית. אילו שינויים עלינו לעשות? אילו השקעות נדרשות? לדוגמה: דני מחליט להפסיק את העבודה עם ספק מסוים שהיה יקר מדי ולחפש ספק חלופי. הוא גם מחליט להפחית את שעות העבודה של חלק מהעובדים. ואפילו מחפש מקום חלופי לשכירות, כיוון שעלות השכירות שהוא משלם היום גבוהה מדי.

שלב ד': מעקב והתאמה

לאחר שהתוכנית מוכנה, עלינו לעקוב אחריה ולוודא שאנו מגיעים למטרות שהגדרנו. אם לא, עלינו להתאים את התוכנית לביצוע בפועל. לדוגמה: דני מבצע בדיקות חודשיות ומגלה שההכנסות עלו ב-15%. הוא מבין שהוא על הדרך הנכונה, אך עדיין יש הרבה עבודה.

לסיום, תוכנית עסקית כלכלית היא לא רק מסמך – היא המפתח להצלחה. היא דרך החיים של העסק, המנוע שמניע אותו קדימה. ואני כאן לעזור לכם להגשים את החלומות שלכם.

מהם השלבים של התוכנית העסקית?

הטבלה המורחבת מספקת לבעלי העסקים הקטנים כלים נוספים להבנה וביצוע התוכנית העסקית שלהם. כל שלב מצריך תשומת לב ומעורבות מלאה, ובעזרת ההתמודדות הממוקדת עם כל אחד מהם, הם יכולים להבטיח את הצלחת העסק.

שלב משימות לבעל העסק הקטן

הבנת המצב הנוכחי

1. איסוף נתונים על ההכנסות וההוצאות הקיימות.
2. ניתוח המתחרים בשוק.
3. הבנת הקהל היעד והצרכים שלו.

הגדרת המטרות

1. הגדרת מטרות כלכליות לטווח הקצר והארוך.
2. הגדרת צפי הכנסות והוצאות לשנה הקרובה.
3. הגדרת מטרות להשגת לקוחות חדשים.

בניית התוכנית

1. פיתוח אסטרטגיות שיווק ומכירה.
2. הגדרת התקציב השנתי.
3. תכנון כוח אדם והכשרות.
4. פיתוח תוכנית פעולה להשגת המטרות.

מעקב והתאמה

1. בדיקה חודשית של ההכנסות וההוצאות ביחס לתוכנית.
2. התאמת התוכנית בהתאם למצב בפועל.
3. גיוס משאבים נוספים אם נדרש.

הערכה ושיפור

1. הערכה שנתית של ההצלחה וההישגים.
2. משוב מלקוחות ועובדים.
3. שיפור והתאמה של התוכנית לשנה הבאה.

ניתוח השוק

1. זיהוי המתחרים המובילים והבנת היתרונות והחסרונות שלהם.
2. קיום סקרים ומחקרים להבנת הצרכים של הלקוחות.
3. זיהוי הזדמנויות ואיומים בשוק.

אסטרטגיה ותפקידים

1. הגדרת האסטרטגיה העסקית והבידול.
2. קביעת תפקידים ואחריות לכל עובד.
3. פיתוח אסטרטגיות שיווק ומכירה ממוקדות.

מימון ותקציב

1. הבנת הצרכים הכלכליים של העסק.
2. חיפוש אחר מקורות מימון חיצוניים או השגת מימון.
3. קביעת תקציב לכל פרויקט או מחלקה בעסק.

שיווק וקידום מכירות

1. פיתוח או שיפור הנכסים הדיגיטליים של העסק.
2. יצירת תוכנית שיווקית במדיה החברתית.
3. קיום אירועים או מבצעים לקידום המכירות.

הערכה וביקורת

1. השוואה בין התוצאות בפועל, לבין התוכנית המקורית.
2. ביקורת על פעילות העסק והצעת שיפורים.
3. ביצוע התאמות ושינויים בהתאם למציאות השוק.

 

בניית תוכנית עסקית כלכלית – סיכום והמלצות

בניית תוכנית עסקית היא תהליך מרכזי וחיוני לכל בעל עסק וזה מה שעושים אצלנו בחברת אייל פז ייעוץ עסקי. התהליך כולל מספר שלבים: החל מהבנת המצב הנוכחי, דרך הגדרת מטרות, בניית האסטרטגיה, תכנון המימון ועד לשלב השיווק והקידום. כל שלב מצריך תשומת לב מיוחדת וביצוע מדויק. בעזרת התמודדות ממוקדת עם כל אחד מהשלבים וביצוע המשימות הרלוונטיות, בעלי העסקים הקטנים יכולים להבטיח את הצלחתם והתפתחותם של העסקים שלהם.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לייעוץ כלכלי ועסקי, ולהביא את העסק שלכם לשלב הבא.

לתיאום שיחת ייעוץ פיננסי, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info