למה צריך תוכנית עסקית

עסק הנדרש למימון, להקבלת הלוואה או לגיוס שותף או משקיע צריך להציג תוכנית עסקית. למה צריך תוכנית עסקית? כי היא מהווה תוכנית עבודה מפורטת שכוללת תחזית רווח והפסד לשנים הקרובות, תזרים מזומנים, הערכה לגבי גובה ההשקעה ותכנון ההחזר. גופים שיש ברשותם ממון, כמו בנקים, ידרשו הצגת תוכנית עסקית יסודית, מקצועית ומקיפה שתיתן חיווי ביחס ליכולותיו של העסק לעמוד בהחזרים, בטרם תשקיע בהם את ממונה.

בנוסף לפתיחת עסקים הנדרשים בבניית תוכנית עסקית, כך גם עסקים המבקשים לעשות שינוי או חברות במשבר, להם ישנו צורך בבניית תוכנית עסקית שתאפשר גיוס הון לשיפור המצב וליציאה מהמשבר.

  1. תוכנית עסקית מאפשרת בחינה מחדש של המצב העסקי והיערכות מחודשת במטרה להשיג מימון.
  2. תוכנית עסקית היא גלגל הצלה להיחלצות מהמשבר באמצעות גיוס הון.
  3. תוכנית עסקית מהווה תוכנית עבודה מפורטת בדרך למימוש הפוטנציאל העסקי.
  4. תוכנית עסקית חוזה מתי העסק יתחיל להיות רווחי.
  5. תוכנית עסקית היא כלי לשכנוע משקיעים שאכן העסק בעל פוטנציאל כלכלי רווחי.
  6. תוכנית עסקית ככלי לתכנון מקצועי החוזה את עתידו הצפוי של העסק, כולל לקיחה בחשבון של סיכונים מול סיכויים.
  7. תוכנית עסקית מפרטת את לוחות הזמנים לביצוע ואת אבני הדרך המשמעותיות בפיתוח העסקי.

יחד עם זאת, חשוב לומר שתוכנית עסקית מקצועית ככל שתהיה, עלולה להיות שונה במידה כזו או אחרת מהמציאות. למשל: אף אחד לא חזה את המגיפה העולמית שפוקדת אותנו בימים אלו. אולם, חייבים להציג צפי כלשהו, כל תוכנית חזויה טובה מאשר שלא תהיה תוכנית כלל.

מה זה תוכנית עסקית?

כאמור, תוכנית עסקית מהווה בסיס לתכנון ולחיזוי אופן התנהלות העסק מבחינה כלכלית ועסקית. מטרתה גיוס הלוואה / גיוס שותף / גיוס משקיע והיא כוללת סעיפים שיש להתייחס אליהם בכובד ראש.

לפני שנענה על השאלה למה צריך תוכנית עסקית, נזכיר במה עוסקת התוכנית העסקית. תוכנית עסקית מאפשרת לנו לחזות מה תהיינה ההכנסות וההוצאות של העסק באופן חודשי לתקופה של השנתיים הבאות. היא עוסקת בכלל היבטי העסק:

  1. עלויות פיתוח וייצור של מוצרים / תכנון היקף השירותים העסקיים שהעסק צפוי לעסוק בהם.
  2. היקף כוח אדם ומשאבים הנדרשים כדי שהעסק יעבוד בצורה תקינה.
  3. הוצאות קבועות והוצאות משתנות, למשל הוצאות חשמל, משכורות, אחסון, מרלו"ג על משמעויותיו, ספקים, הפצה, תקורות ועוד.
  4. תמחור המוצרים / השירותים לפי המקובל בענף (מחיר השוק).
  5. מיתוג, מוניטין, בידול, סימני מסחר ופטנטים.
  6. מיפוי המתחרים בענף, עוצמת התחרות. ניתוח מתחרים כולל חוזקות ותורפות שלהם ושל הענף.
  7. תחזית הביקוש הצפויה.
  8. תוכנית השיווק הצפויה במטרה לחדור לשוק, פיתוח אסטרטגייה שיווקית וצפי פרסום.
  9. העמקה במבנה הארגוני – מבנה העסק, הנהלה, מחלקות, עובדים שכירים או עצמאים, סניפים או חנויות ועוד.
למה צריך תוכנית עסקית
למה צריך תוכנית עסקית

קראו עוד על תוכנית עסקית: 

למה כדאי שתהיה תוכנית עסקית? 

עד כה הבהרנו מה חשיבותה לעסק ומדוע תוכנית עסקית היא כל כך הכרחית לכל בעל עסק שרוצה לקדם ולפתח את העסק שלו. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם בעלי עסקים נוטים "להתגלגל" ואינם מתנהלים מול תוכנית עסקית מסודרת. במקרים אלו, בהם אין תוכנית פעולה ברורה שנגזרת מאסטרטגיה עסקית מתוכננת מראש, בעל העסק בדרך כלל מתרוצץ כל היום במענה למצבים דחופים, הוא אינו מצליח להרים את הראש ולעבוד על העסק. במקרים אלו, כשעסוקים בכיבוי שריפות מפספסים תכנון איכותי המבוסס על בניית תוכנית עסקית. לכן, הטעויות וניהול העסק השגוי ימשיך לחזור על עצמו, הבעיות תמשכנה להגיע ולא יהיו להן פתרונות רציניים שמטפלים בבעיה מהשורש.

לכן, חשיבותה של התוכנית העסקית היא רבה וברורה. כל בעל עסק שמבקש לעצמו רווחיות טובה, שרוצה לדעת בדיוק היכן הוא נמצא ולאן עליו להתקדם ולצעוד בכיוון העסקי והכלכלי הנכון לו ולעסק שלו.

למי שרוצה להכיר היטב את הסכנות הצפויות לו בדרך וכיצד לחצות את החסמים, צריך לעבוד לפי תוכנית עסקית. זו מהווה תוכנית עבודה המפורקת למשימות קטנות וברות ביצוע הנוגעות לכלל היבטי העסק, כמפורט מעלה. כמו כן, תוכנית עסקית זו תוכנית העבודה הבסיסית החוזה את צפי ההכנסות החודשיות, יעדי המכירה והצפי בעתיד שאינו ידוע מראש.

אילו סוגי עסקים צריכים תוכנית עסקית?

בהתאם לאמור לעיל, באופן כללי כדאי לכל סוג של עסק לבנות תוכנית עסקית ולעבוד לפיה. אולם מניסיון של ייעוץ עסקי וכלכלי למאות עסקים נוכל לומר בוודאות שישנם מספר מצבים שבהם תוכנית עסקית היא מחייבת. חשוב שתדעו שיש גם סוגים של תוכניות עסקיות.

תוכנית עסקית לפתיחת עסק 

אם אתם מתכננים לפתוח עסק או שהעסק שלכם בהקמה, חשוב לעצור הכל ולגשת לבניית תוכנית עסקית. זו תסייע לכם לתכנן את כללי השלבים בהיבטים השונים של העסק. בהקמה של עסק חדש כדאי להתחיל עם בדיקת כדאיות כלכלית Go NoGo. בדיקה זו מהווה עבורנו אינדיקציה לשאלה: אם העסק בכלל יכול להיות רווחי ובאילו תנאים או שאולי כדאי בכלל לוותר על העסק.

תוכנית עסקית לגיוס הלוואה 

בעל עסק המעוניין לגייס הלוואה, נדרש להציג לבנק את התוכנית העסקית שברשותו. כיום הבנקים כבר לא מסתפקים בבטחונות או בהבטחות שאינן מגובות, אלא דורשים תוכנית עבודה מפורטת כולל תחזית רווח והפסד לשנים הבאות, צפי תזרים מזומנים חודשי, הערכה לגבי תקופת החזר ההשקעה וההתחייבויות. כאשר גורמי המימון יראו שישנו בסיס ריאלי לגיוס האשראי, הדבר ישפיע על היקף ההלוואה, הריביות ותנאי ההחזר שתוכלו לקבל. * כמובן בהנחה והתוכנית העסקית מבוססת על הוכחות ועל צפי פיננסי נכון ומדויק ולא על רצונות או על חלומות של בעל העסק. שוב למה כדאי לגשת לגורמים מקצועיים לבדיקה / בניית תוכנית עסקית. חשוב לומר שכאשר יועץ עסקי וותיק ומיומן בונה את התוכנית העסקית, ההלוואה מאושרת, בדרך כלל בתנאים טובים ברוב רובם של המקרים.

תוכנית עסקית ליציאה ממשבר 

במידה ויש לכם עסק שמקרטע, מדשדש, שהרווחים קטנים או שבכלל העסק נמצא רוב הזמן בהפסדים, כדאי לגשת במיידי לבניית תוכנית עסקית. התהליך מתחיל באבחון החסמים של העסק, לצורך איתור הבעיות ומקורות הדליפה. לאחר ביצוע אבחון זה יהיה לנו ברור היכן נקודות התורפה, משם נמשיך יחדיו לבניית תוכנית עסקית שמטרתה למפות את כלל האתגרים ולהעניק להם פתרון עסקי וגם פיננסי – כלכלי. הדבר נכון גם לגבי חברות שנקלעו למשבר כלכלי, נדרשות להצגת תוכנית עסקית ליציאה מהמשבר.

תוכנית עסקית – סיכום והמלצות 

לרבים מבעלי העסקים אין את הידע המספק לבנות תוכנית עסקית בעצמם, לכן חשוב שיקבלו סיוע של יועץ כלכלי שיסייע להם בבניית תוכנית עסקית מקצועית וכמה שיותר מציאותית. חשוב מאד גם לבדוק את התוכנית העסקית מול הביצוע בפועל. כמו כן, יועץ עסקי בעל ידע אקדמאי בתחום הכלכלי, אשר לו ניסיון שטח כיועץ לעסקים בתחום פיתוח עסקי, ניהול עסק והתנהלות פיננסית יכול לסייע רבות.

מעבר לבניית התוכנית העסקית, היועץ העסקי גם מתכנן, חוזה וצופה מצבים ומגלם את הפתרון כבר בשלבי בניית התוכנית העסקית. כמו כן, הוא מסייע בהגדרת המטרות והיעדים והשגתם. מומלץ לכל בעל העסק המעוניין לבסס את העסק שלו ולפעול לפי תכנון חזוי מראש לפנות אלינו לקבל ייעוץ בנושא.

לקביעת פגישת ייעוץ לבניית תוכנית עסקית, מוזמנים לחייג אלינו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info