ייעוץ ופיתוח עסקי: איך בונים תכנית פיתוח עסקי?

במידה ואתם מרגישים שהעסק שלכם לא ממומש, שיש עוד כל כך הרבה שהוא יכול להניב – כדאי שתשקיעו בייעוץ ופיתוח עסקי. מה זה פיתוח עסקי? במה מתמקד הפיתוח העסקי? איך בונים תוכנית פיתוח עסקי? ומה הם השלבים של התוכנית?  

מה זה פיתוח עסקי?

פיתוח עסקי מוגדר כרעיונות, יוזמות ופעילויות המסייעות לפיתוח העסק, כגון: הגדלת ההכנסות,
צמיחה, התרחבות עסקית, הגדלת רווחיות באמצעות בניית שותפויות אסטרטגיות וקבלת החלטות אסטרטגיות.

פיתוח עסקי הוא מושג רחב שבשורה התחתונה המטרה שלו היא לקדם ולפתח את העסק כך שיממש את המטרה לשמה הוא הוקם ואפילו הרבה יותר. 

הפיתוח העסקי יכול להתמקד בחדירה לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים או שירותים חדשים, נקיטת פעולות שיווקיות וגיבוש אסטרטגיה עסקית שתוביל להגדלת הביקוש וכתוצאה מכך תוביל את העסק להגדלת הרווחיות.

ייעוץ ופיתוח עסקי
ייעוץ ופיתוח עסקי

קראו עוד על פיתוח עסקי:

כיצד ליצור תוכנית פיתוח עסקי עבור העסק שלך? 

ראשית יש להבין של שפיתוח עסקי יכול להיות תהליך ארוך שעשוי לארוך חודשים ואף שנים עד שיוביל לעליית מדרגה משמעותית בהכנסות.

ישנם ארבעה צעדים עיקריים שמבוצעים בייעוץ ופיתוח עסקי:

השלב הראשון בייעוץ ופיתוח העסקי עוסק בהגדרת המטרה

כמו בכל תוכנית אסטרטגית, השלב הראשון מתחיל בביצוע מיפוי ואפיון לכלל השירותים שהחברה מציעה ולהבין מהם היעדים, לאן רוצים להגיע בסוף התהליך.

השלב השני היועץ לפיתוח העסק מתמקד בזיהוי קהל היעד

יצירת תוכנית פיתוח עסקי מוצלחת, מתחילה בזיהוי קהל היעד המדויק. התמקדות באפיון קהל היעד ובהגדלת הקהלים, כך שיניעו את העסק קדימה. הקפידו על קהל איכותי ומדויק, הרבה פעמים הוא עדיף על קהל גדול.

השלב השלישי בייעוץ ופיתוח העסק מתמקד בביצוע מחקר שוק

לאחר שקהל היעד הוגדר, לומדים אותו ואוספים עליו כל פרט של מידע. כיום, בעידן הדיגיטלי ניתן לאסוף תכונות, התנהגויות, תחומי עניין ופעולות שמאפיינות את הקהל שמפגין ביקוש. חלק מהשאלות שצריך לענות עליהן במסגרת המחקר:

  • מה הבעיות העיקריות שלהם?
  • לאילו שירותים ספציפיים הם זקוקים?
  • איך הם פותרים את הבעיות שלהם כרגע?
  • כיצד המוצר או השירות שלך משפרים את מצבם הנוכחי?

בשלב הרביעי היועץ לפיתוח העסק מתמקד במחקר מתחרים

לאחר שענינו על כל השאלות וחקרנו את כל השלבים הקודמים. היועץ לפיתוח העסק יוביל אתכם לביצוע מחקר מתחרים וינתח יחד אתכם את מצב השוק. בתוך השלב הזה גם תוכלו להבין מה השונות של העסק או החברה שלכם על פני המתחרים. הבידול, הוא היתרון התחרותי שבו משתמשים כדי להעביר את הערך ללקוחות הפוטנציאליים.

בשלב החמישי היועץ יתמקד באסטרטגיה השיווקית

שלב הבא הוא להעריך את יעדי ההכנסות השנתיים הכוללים ולקבוע אילו ערוצי שיווק יעזרו לך להשיג יעדים אלו ביעילות המרבית. ערוצי הפיתוח העסקי הנפוצים ביותר הם שילוב של שיווק במדיה החברתית, ביצוע שיתופי פעולה, הפניות, פרסום ושיווק תוכן.

  • לעתים גם השימוש בנטוורקינג עוזרת לפיתוח עסקי. תלוי בענף, נטוורקינג פנים אל פנים עדיין יכול להיות דרך טובה ליצור קשרים של שיווק B2B ולהגדלת החיבור עם קהל היעד. כמו כן, זה עוזר לבנות מערכות יחסים חזקות.
  • הפניות יכולות להיות אסטרטגיה מצוינת לפיתוח עסקי, שכן מערכת יחסים חיובית עם לקוח מרוצה יכולה להוביל אותך לרשת חדשה של לקוחות פוטנציאליים.
  • פרסום ממומן, במיוחד באמצעות פלטפורמות דיגיטליות, הוא עוד טקטיקת פיתוח עסקי. המפתח לפרסום דיגיטלי הוא למצוא את קהל היעד שלך בפלטפורמה המועדפת עליו ולהתחיל שם.
  • שיווק באמצעות תוכן הפך לאחת הדרכים הטובות ביותר עבור חברות לתקשר עם הקהל שלהם ולהציג את המומחיות.

השלב השישי – בניית תוכנית עסקית

עד כה הגדרנו מה צריך והתמקדנו בהגדרת המטרה, קהל היעד, בביצוע מחקר שוק ומחקר מתחרים והגברת הפעולות השיווקיות. בשלב השישי מגיע השלב שבו מחשבים את צפי העלויות למול תחזית ההכנסות ומכינים את התוכנית העסקית שמטרתה לגייס תקציב.

הגדרת יעדים בשיטת S.M.A.R.T

כחלק בלתי נפרד מהתוכנית, על כל שלביה, יש להגדיר יעדים מדויקים ומדידים בשיטת S.M.A.R.T – ספציפיים, מדידים, ניתנים להשגה, רלוונטיים, הקשורים לזמן – כדי למדוד ולעקוב אחר התקדמות תוכנית הפיתוח העסקי.

יעדי הפיתוח העסקי אינם חייבים להיות קשורים ישירות ליצירת הכנסות, אך הם צריכים לכלול שיטות להכניס לקוחות פוטנציאליים למשפך השיווקי שלכם במטרה לייצר עוד מכירות.

ייעוץ ופיתוח עסקי לסיכום

שכירת שירותיו של יועץ עסקי מומחה לייעוץ ופיתוח עסקי יכולה להיות עדיפה פעמים רבות על פני העסקת מנהל פיתוח עסקי במשרה מלאה. הדבר משתנה בהתאם לגודל העסק או החברה ובהתאם לצרכים שהוגדרו.

כך או כך, בניית תוכנית פיתוח עסקי זה לא דבר פשוט ולפעמים כדאי להשאיר את זה למומחים.

חברת אייל פז ייעוץ עסקי עוסקת בתחום של ליווי יעוץ ופיתוח עסקי כבר עשרות שנים במסגרתן בוצעו מאות תהליכי מחקר ופיתוח.

באמצעות הניסיון הרב בעולם הפיתוח העסקי, נספק לכם תוכנית אסטרטגית ברת השגה להגדלת הרווחיות ולהגברת היעילות של העסק, כך שיתקדם בכיוון הנכון ובצורה הבטוחה ביותר.

לקביעת פגישה בנושא פיתוח עסקי, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

פיתוח עסקי – שאלות ותשובות

חד משמעית, לכל סוגי העסקים והחברות. עסק שלא ישקיע במחקר ופיתוח עסקי, כנראה שלא ישרוד לאורך זמן. למה? כי השווקים דינאמיים, הביקוש משתנה וישנם הרבה אילוצים שמשפיעים. בעל עסק שמעוניין להשקיע בפיתוח עסקי במטרה להרחיב את העסק, להגדיל את הפעילות השיווקית, להגיע לקהל גדול יותר, להגיע לשווקים חדשים, לגוון את סל המוצרים בארץ ובחו"ל, חד משמעית כדאי שישקיע בכך.

ביצוע תהליך של פיתוח וקידום העסק הינו מורכב ודורש הרבה ידע מקצועי, ניסיון שטח ומיומנות. יועץ המומחה בליווי עסקים בתהליכי פיתוח, מעניק "השגחה" צמודה, במסגרתה ניתנות שלל עצות, הכוונה מקצועית, טיפים ורעיונות שיועץ עסקי מן המניין, כנראה, לא היה חושב עליהם.

לא, ישנן אינספור אסטרטגיות לפיתוח עסקי. חשוב להתאים את תהליך הפיתוח העסקי לכל עסק לגופו. המהלכים שיבוצעו בתהליך הליווי העסקי לפיתוח העסק תלוי בגורמים ובאילוצים שונים, כמו: מגבלת תקציב ונכונות של בעל העסק.