ניהול פיננסי – עסקי, אישי ומשפחתי

ניהול פיננסי הוא היבט חשוב בעסק, אבל לא רק, גם בהיבט אישי ומשפחתי. ראייה לכך, היא שבעיות כלכליות הן הגורם השכיח ביותר למחלוקות בין זוגות. הניהול הפיננסי יכול להתבצע בשיטות שונות. אחת הדרכים היא לנהל את התקציב ולתכנן אותו. זה יעזור לכם להשקיע את כספכם בצורה נכונה, לשלוט בו וגם לחסוך חלק ממנו. בתור בעלי עסקים, אנשי עסקים ומשקיעים, הרבה יותר נוח לנו לראות את כל המספרים פרוסים לפנינו. כך אנו יודעים בוודאות מה מצבנו הכלכלי בעסק וגם במשפחה. מטרת המאמר: לדון בניהול הפיננסי העסקי, האישי והמשפחתי. ולדעת איך לנהל את שלושת הזרמים הפיננסיים הללו בנפרד וגם ביחד.

חמשת הבסיסים לניהול פיננסי נכון

ניהול פיננסי הוא תהליך של ניהול כספים עסקיים ואישיים. זוהי פעולה של תכנון עתיד כלכלי של אדם או משפחה. תהליך הניהול הפיננסי כולל חיסכון בכסף, השקעות ושמירה על מה שנחסך. ניהול פיננסי כולל גם תקציב, כלומר כאשר אנשים מתכננים את ההוצאות מראש, כדי שלא יוציאו יתר על המידה כשהם מקבלים את המשכורת או במקרה של עצמאי מדובר בהכנסות. ניהול פיננסי עוזר לחסוך כסף ולחיות במסגרת האמצעים הקיימים. אנשים מסוימים עשויים להוציא יותר ממה שהם מרוויחים, במיוחד אם השכר של האדם עולה בקצב נמוך מההוצאות.

הוזמנתי כאורח לפודקאסט נדל"ן בקלות עם צחי קווטינסקי. שוחחנו על התובנות המרכזיות של ניהול פיננסי עסקי, אישי ומשפחתי שיכולות לעזור לכל בעל עסק, איש משפחה, משקיע או איש עסקים שמעוניין למנף את העסקים שלו. שוחחנו על חמשת השלבים של ניהול פיננסי נכון.

ניהול פיננסי עסקי אישי ומשפחתי
ניהול פיננסי עסקי אישי ומשפחתי

שלב 1 של ניהול פיננסי – מיפוי המצב הקיים

שלב ראשון של ניהול פיננסי הוא לבדוק היכן אנחנו עומדים מבחינה פיננסית, בדיוק כמו בעסק, כאשר מתחילים תהליך של ייעוץ עסקי, בשלב הראשון בודקים היכן העסק נמצא על גבי ה"מפה העסקית. אותו הדבר בחיים, כאשר נדרשים לנהל תקציב, קודם כל חשוב להבין היכן אנחנו עומדים מבחינת ההכנסות וההוצאות. בשלב זה נתמקד בלמידת תמונת המצב הכלכלית הקיימת, נמפה ונבחן את המצב הקיים. נתמקד באיתור כל המקורות התקציביים, כל ההכנסות, כל הכספים שעומדים לרשותנו וגם בלמידת כל ההוצאות. *אם מדובר על בעל עסק, חשוב שיבצע זאת בנפרד לתקציב העסקי והמשפחתי.

שלב 2 של ניהול פיננסי – איתור מקורות גיוס אשראי

בחינת המקורות התקציביים מהם ניתן לגייס כספים, מומלץ לקרוא את המאמר: איך יועץ פיננסי עוזר להגדיל את ההכנסות. לא כולם יודעים שיש עוד מקורות מלבד בנקים שניתן לגייס מהם כסף, כמו קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים ועוד. אז לפני שפונים למקורות חיצוניים יש עוד כספים, למשל שהמעסיק חסך יחד איתנו עבורנו. אלו כספים שאפשר להשתמש בהם למינוף העסק והתקציב האישי שלנו. * אם מדובר בבעל עסק, חשוב שיאתר מקורות אשראי בנפרד לעסקיו ולמשפחתו. 

שלב 3 – לוודא למי חייבים כספים (הלוואות)

בשלב השלישי, יש לבדוק מיהם כלל הגורמים שחייבים להם כספים ומה היקף החוב המדויק בחלוקה של גופים, תקופות, ריביות וכו'. חייבים לדעת מה ההתחייבויות, מעבר לתזרים המזומנים השוטף. הערת אזהרה: חשוב לדעת לפני שמחזירים הלוואה האם יש עמלת פירעון מוקדם, עמלת סילוק וכו' ולבדוק האם זה בכלל משתלם להחזיר את ההלוואה או חלק ממנה לפני תום התקופה. *אם מדובר בבעל עסק, כדאי להפריד בין החשבון הפרטי והעסקי. כמו כן, חשוב למפות את ההכנסות וההוצאות גם כמשפחה וגם כעסק.  

שלושת השלבים הללו מהווים את מוקד השליטה שלנו כאשר מדובר בניהול פיננסי. אלו מייצרים עבורנו את תמונת המצב התקציבית. לדוגמה: כשטייס טס בגבהים שונים, באזורים שונים הוא לא תמיד יודע כמה מטוסים טסים סביבו, כמה דלק נשאר לו וכו' ולכן הוא נעזר במערכות בקרה ושליטה אווירית. הניהול הפיננסי הוא למעשה הקוקפיט (Cockpit) שלנו, טייס טוב משתמש בכל המכוונים שיש לו. היתרון – קל לו לקבל החלטות, כי יש לו את כל המידע שהוא צריך. בניהול עסק וגם בניהול תקציב משפחתי, הדרך הנכונה היא להתבסס על נתונים מדויקים ובדוקים ולא על תחושות בטן. ככל שיהיה לנו יותר מידע אמין יותר, מדויק יותר ועל בסיס קבוע, נוכל לקבל החלטות טובות יותר לעסק שלנו וגם למשפחה שלנו.

שלב 4 – בחינת ההוצאות הקיימות

ההקבלה בין לנהל את המשפחה ואת התוכניות העסקיות של המשפחה, כמו עסק זה מה שיכול לעזור להשיג את היעדים. לכן חשוב לבדוק את ההוצאות שלנו:

לבדוק האם יש כפל ביטוחים  – כדאי לוודא שאין כפל ביטוחים בתחום הרפואי, בתחום הביטוחי, בתחום הכלכלי. *צריך להגיד שרוב הפעמים זה שיש כפל ביטוחים זה לא אומר שהביטוח ישולם לכם פעמיים.

לבדוק האם יש מחסור בצרכים ביטוחיים קריטיים – לפעמים יש מחסור בביטוחים, במקרה של סכנה כזו או אחרת, כמו: אובדן כושר עבודה, מקרה פטירה, אירוע רפואי וכו'.

בדיקת גובה הריבית – צריך לבדוק ריביות שונות עבור סוגים שונים של הלוואות ומשכנתאות על מנת לגלות איזו מהן מתאימה ביותר.

בדיקת המשכנתא – האם כדאי למחזר את המשכנתא, להוזיל את הריבית, לעשות פריסה אחרת, לעבור למסלולים שונים ולבדוק האם אפשר למנף אותה לטובתנו.

פריסת הלוואות – פריסת הלוואות יכולה להקל על התזרים בעסק וגם בבית. לכן צריך לבדוק האם אפשר להקל על תזרים המזומנים, גם זה על חשבון הארכת תשלומי ההלוואות.

שלב 5 – ניהול מעקב שוטף אחר תזרים המזומנים

אחרי שהבנו מה ההכנסות ומה ההוצאות שלנו ואחרי שבדקנו את כל ההוצאות לפרטי פרטים ובדקנו על מה אנחנו משלתים כפול ומה חסר לנו. אנחנו יודעים בדיוק היכן אנו נמצאים על המפה. בשלב החמישי והאחרון, נדאג להמשיך לבצע בקרה ומעקב אחר הכספים שלנו, נמשיך לנהל את הפיננסים. באמצעות השלבים הבאים:

ניהול תזרים מזומנים – חשוב לבצע מעקב ולנהל את התקציב השוטף (בדיוק כמו בעסק).

לבצע שימוש בכלי עזר לניהול התקציב, ניהול מעקב יומי, שבועי וחודשי. 

גיוס מימון ממקורות קיימים שלא תמיד אנחנו מודעים להם, כמו: פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות וכו'. כך נמשיך לייצר "דלק" לצורך פיתוח עסקי, הגדלת התקציב המשפחתי ושיפור איכות החיים.

ניהול פיננסי – סיכום והמלצות

ניהול פיננסי הוא לא רק כסף, אלא התחום עוסק בהבנת המצב הפיננסי הנוכחי, ביצוע תחזיות לגבי העתיד ותכנון מה כדאי לעשות הלאה. זהו כלי רב ערך עבור בעלי עסקים ומשפחות שרוצים לבנות לעצמם בסיס חזק. אם מדובר בעסקים, אז ניהול פיננסי הוא אחד מארבעת עמודי התווך העסקיים הכוללים שיווק, תפעול ומימון. ואם נלמד מעולם העסקים לחיים הפרטיים שלנו, שמירה על התנהלות פיננסית נכונה המסייעת בתחומים רבים כגון: זיהוי מגמות; חיזוי תוצאות אפשריות; וזיהוי ותיקון בעיות .

ניהול פיננסי זהו כלי חיוני בשביל להיות בשליטה כלכלית. כאשר מבינים היטב את התקציב, אז אפשר לזהות מה עובד ומה לא. תוכלו לראות כמה כסף נכנס לכם בכל חודש כדי שתוכל לתכנן טוב יותר. תהיה לכם גם הבנה טובה יותר של כמה כסף יוצא, מה שייתן לכם שקט נפשי.

ניהול פיננסי הוא תהליך של מעקב, בקרה ודיווח על הכספים של חברה או ארגון. זה כולל ניהול תזרים מזומנים, טיפול על מה הכסף שהושקע ווידוא שחשבונות משולמים בזמן.

צריכים ניהול פיננסי? רק עם אייל פז ייעוץ פיננסי  

מחפשים יועץ פיננסי אישי? הגעתם למקום הנכון. אצלנו בחברת אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי תוכלו לקבל עולם שלם של שירות בתחום הניהול הפיננסי ועל תהליכי ניתוח, בקרה ומעקב אחר הכספים שלכם. לאייל יש ניסיון של מעל 25 שנה בייעוץ לעסקים ולפרטיים. הוא מומחה בתחום הייעוץ הפיננסי, ייעוץ כלכלי, ייעוץ לכלכלת המשפחה, ייעוץ פנסיוני ועוד. בעבר ניהל אייל מחוז בבנק מוביל בארץ, כך שיש לו גם ניסיון בנקאי. כמו כן, אייל הוא יועץ פנסיוני מוסמך על ידי משרד האוצר. אל תוותרו על ניהול פיננסי, שכן הוא יכול לעזור לכם לנהל את העסק וגם את המשפחה ויאפשר לכם לקבל החלטות חשובות על סמך מידע מדויק.

להאזנה לפודקאסט: