לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו

חוות דעת כלכלית לבית משפט

חוות דעת כלכלית לבית משפט – כל מה שחשוב לדעת

במקרים בהם בית המשפט מתדיין בנושאים העוסקים באספקטים כלכליים נדרשת חוות דעתו של יועץ עסקי כלכלי מומחה לכתיבת חוות דעת כלכלית לבית משפט. דיונים כלכליים נחשבים למורכבים, הן מבחינת הידע המקצועי והן מבחינת ההשלכות על כל הצדדים. לכן, לעתים קרובות הצדדים המתדיינים או בית המשפט עצמו, פונים למומחים כלכליים, ומבקשים מהם לכתוב חוות דעת כלכלית לבית משפט, זו נוגעת לנזקים או/ו להפסדים כלכליים.

המומחה לכתיבת חוות דעת כלכלית לבית המשפט, כאדם מקצועי ואובייקטיבי, שמכיר את התחום על בוריו, מגיש חוות דעת, ובית המשפט מסתמך עליה בהחלטתו כיצד להכריע בסכסוך.

תוכן עניינים

מהי חוות דעת כלכלית? 

כתיבת חוות דעת כלכלית לבית משפט, היא אתגר גדול. מצופה ממנה להיות מעמיקה, מדויקת, הוגנת, מקצועית, בעלת יושרה פנימית ואובייקטיבית ככל האפשר, גם כאשר היא נכתבת מטעם אחד מהצדדים, הנתבע או התובע. המסקנות צריכות להיות מבוססות על ידע מקצועי, ועל פרטי המקרה. חשוב לזכור, שחוות הדעת נחשפת לגורמים רבים, משפטיים וכלכליים, לכל אורך הדרך, שבוחנים את פרטיה לעומק, ומחפשים בה "חורים" או בעיות. לא מדובר רק בשופט או הערכאה הרלוונטית, אלא גם עורך הדין של הצד השני, שינסה לגבש חוות דעת נגדית. 

כדי להגיע לחוות דעת כלכלית טובה מספיק, יש צורך להפגין בקיאות כלכלית, חשבונאית ועסקית באופן כללי, ובנושא הנדון של הלקוח הספציפי באופן פרטי. מעבר לכך, כיוון שמדובר בסופו של דבר בחוות דעת במסגרת משפטית, חייבים להתייחס גם להיבט החוקי, ולכן מתייעצים עם עורך דין  מטעם הלקוח.

מתי נדרשות חוות דעת כלכליות?

חוות דעת כלכליות נדרשות בכל הערכאות, ובהליכים מסוגים שונים, כמו תהליכי הוצאה לפועל, תהליכי גישור, הליכי גירושין וסכסוכים משפחתיים.

מי רשאי לכתוב חוות דעת כלכלית?

המומחיות הנדרשת לכתיבת חוות דעת כלכלית היא בתחומי הכלכלה והחשבונאות באופן כללי. לעתים קרובות, עדיף לפנות לגורם מומחה שנקרא יועץ כלכלי עסקי, שיכול להבין לא רק את האספקטים הכלכליים והנזקים הכרוכים בכך, אלא גם את ההשלכות העסקיות שלהם. כך, חוות הדעת הופכת ליסודית, מקיפה ועמוקה יותר.

סוגי חוות דעת כלכליות

ישנם שלושה סוגים של חוות דעת כלכליות, בהתאם לצד שהוא נכתב מטעמו: בית המשפט, התובע והנתבע. ראשית, חוות דעת מטעם בית המשפט. כדי לחסוך בזמן ובמשאבים, ומסיבות אחרות, בית המשפט עצמו פונה אל המומחה ומבקש ממנו לכתוב חוות דעת אובייקטיבית, שלא תהיה תלויה באחד מהצדדים המעורבים. יתכן כי התובע או הנתבע לא יקבלו את חוות הדעת הזו, ויבקשו להגיש חוות דעת מטעמם בנוסף.

כאשר מדובר בחוות דעת מטעם התובע, הוא יבקש להראות כי נגרם לו נזק על ידי הנתבע. למשל, מקרה בו מסעדן תכנן את המשך הפעילות של המסעדה שלו בחודשים הקרובים. לצורך כך, יצר קשר עם ספקית בתחום המזון, וחתם איתה על חוזה שבו פורטו המחירים השונים של חומרי הגלם טריותם ואיכותם. על בסיס זה, תוכנן המשך הפעילות של המסעדה, ונחתמו עסקאות חדשות עם ספקים אחרים.

בפועל, הספקית לא עמדה בהבטחותיה מבחינות שונות. למשל: איכות, כמות או זמן אספקת חומרי הגלם. במקרה זה, עלול להיווצר נזק כלכלי למסעדה. המסעדן צריך את חומרי הגלם כדי לקיים את המסעדה שלו, ומחויב לספקים אחרים על סמך ההתחייבות הזו. בלי חומר הגלם, לא יוכל בעצם לקיים את המסעדה ולשלם לספקים האחרים, או שלא יצטרך את השירות שלהם.

המסעדן יכול לתבוע את הספק, ולהראות לבית המשפט אילו סוגים של נזקים נעשו, ומה ההיקף המשוער שלהם, בהתאם למצב הרצוי, אם הספק היה עומד בהתחייבות שלו.

מול התובע, נמצא הנתבע, שיכול להגיש חוות דעת נגדית משל עצמו, בתגובה לחוות הדעת של התובע, או בלי קשר אליו. חוות הדעת קשורה להתנהלות המשפטית. אם עורך הדין של הנתבע טוען כי לא נעשה כלל נזק, או לא עברו על תנאי החוזה, חוות הדעת הכלכלית תראה זאת. ניתן להראות גם כי הנזקים לא חמורים, כמו שטוען התובע, או שלא היו נזקים בכלל. יתכן גם כי חוות הדעת תראה כי נעשו נזקים הפוכים, בעקבות התלונות של התובע. למשל, נזק כלכלי בעקבות פגיעה בשם הטוב. 

מה צריך להופיע בחוות דעת כלכלית?

חוות דעת כלכלית היא מסמך משפטי, שכפוף לתקנות והכללים שמקובלים בכלל בתי המשפט בישראל או בחו"ל, בהתאם למקום בו נערך המשפט.

חוות הדעת אמורה בראש ובראשונה להתייחס לנזקים שגרמו הנתבעים לפי ראשי נזק שונים. יש אמנם התייחסות מסוימת לנושאים משפטיים, באמצעות סיוע של עורך הדין של הלקוח, אבל זה לא עיקר הדברים. תפקידו של עורך הדין הוא להראות כי ההסכם בין התובע לנתבע בוטל או הופר, או לא קוים במלואו.

חשיבותה של חוות הדעת באה לידי ביטוי לאחר ההתדיינות המשפטית

לאחר הדיון המשפטי והחלטת בית המשפט בנושא קיום או אי קיום החוזה. רק אז, פונה השופט לחוות הדעת כדי להחליט מה חומרת הנזק הכלכלי ומה גובה הפיצויים בהתאם.

יחד עם זאת, המומחים שכותבים את חוות הדעת הכלכלית חייבים להכיר את פרטי הסכסוך המשפטי על בוריים, את הטענות של התובע וגם של הנתבע, ואת ההתנהלות והליכים המשפטיים השונים. באמצעות כל אלה, נקבע כיצד לאמוד את הנזקים שנגרמו לתובע, באמצעות שימוש בכלים כלכליים וחשבונאיים, המבוססים על נתונים אמיתיים, מדויקים וברורים.

זה חשוב במיוחד, כיוון שיתכן ויזמינו את כותב חוות הדעת בשלב כלשהו לשמש כעד כלכלי מומחה, שייאלץ להגן על מה שכתב, מול עורך הדין של הצד השני, וחוות הדעת הנגדית. 

איך מעריכים את ראשי הנזק?

כדי להעריך את ראשי הנזק, המומחה הכותב את חוות הדעת, צריך לבדוק את כל ההתנהלות בין שני הצדדים מכל בחינה. כמה נושאים חשובים בהם יש להתמקד: סוג ההתקשרות והפעולות הקשורות לכך; כמה כסף הושקע ואיך הושקע בהתאם להתקשרות; הרווחים הצפויים שלא התקבלו בסוף בגלל ההפרה לכאורה; וכיצד הושפעו בסופו של דבר הנכסים, המוניטין, נתח השוק והמחירים של כל אחד מהצדדים.

עוד לפני שמתחילים לכתוב, חשוב לבחור את הגישה המתאימה ביותר להערכת השווי, ולהסביר בפירוט ובבירור מדוע היא נבחרה על פני אחרות.

בשלב הזה, אסור להפריז ולקבוע נזקים גבוהים מדי, גם אם עובדים מטעם התובע. ההערכה צריכה להיות מבוססת על הנתונים העולים מהשטח, ועל הרווחים הקודמים של הלקוח, בהתאם למה שעולה מהדוחות של רואה החשבון שלו.

בעת הכתיבה, צריך לזכור כי חוות הדעת תעבור בחינה מעמיקה של אנשי מקצוע אחרים, רציניים ויסודיים לא פחות ממי שכתב אותה, שיוודאו כי היא הוגנת, נכונה ושקופה. לעתים קרובות, הם יסתייגו מחוות הדעת, כך שהמומחה יצטרך להגן עליה בפני בית המשפט.

חוות דעת כלכלית עושים רק אצל אייל פז

כמסמך משפטי, חוות דעת כלכלית היא לא עניין שיש להקל בו ראש. היא צריכה לעמוד בתנאים מחמירים מאוד של שקיפות, הוגנות, אובייקטיביות, ענייניות וגם מקצועיות. כל זאת, תוך שימוש בהיגיון ובשפה משפטית, ועל בסיס נתונים פיננסיים מובהקים.

מעבר לכך, לחוות דעת כלכלית יש השפעה רבה על ההחלטה האם ישולמו פיצויים לתובע, ומה יהיה גובה התשלום, אם יוחלט כי צריך לשלם. זאת גם אם מדובר על בית המשפט, על דיון פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, או בדיוני בוררות. אם חוות הדעת לא תעמוד בקריטריונים המחמירים האלה, עלול להיפגע הסיכוי של התובע או הנתבע לקבל את המקסימום המגיע להם. לכן, כדי לכתוב את חוות הדעת, כדאי מאוד לפנות לאייל פז – יועץ כלכלי עסקי מומחה, מנוסה ומקצועי.

לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לקבלת חוות דעת כלכלית לבית משפט, התקשרו עכשיו.

ייעוץ כלכלי – עוד מאמרים מעניינים

המדריך המקיף לבניית מודל כלכלי בעסק
Go No Go בדיקת היתכנות עסקית
איך לבצע בחינת היתכנות כלכלית לעסק
ניהול כלכלי לעסק
רווח גולמי רווח תפעולי מה ההבדל
טיפים כלכליים לפני שמסתיימת שנת המס
תחומי העיסוק שלנו

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
הדברים החמים באמת עולים קודם לרשתות החברתיות
ייעוץ עסקי לפי תחום

מהן 12 הפעולות שהמנהלים המצליחים בעולם עושים כדי להיות יעילים יותר? (סדרת סרטונים – בחינם לנרשמים עכשיו) 

תודה על הרשמתך, הסרטון הראשון בדרך לתיבת המייל שלך. ב-12 הימים הקרובים (למעט שבתות וחגים), אשלח אליך בכל יום סרטון.
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 246 ביקורות
js_loader
גלילה לראש העמוד