כיצד עסקים קטנים משווקים את עצמם?

עסקים קטנים נאלצים לעתים קרובות לשווק את העסק בתקציב מצומצם ובדרך כלל אין להם זמן או ידע להתמקד באסטרטגיה שיווקית שתביא לקוחות חדשים. כמה מהטקטיקות הנפוצות ביותר שבהן משתמשים עסקים קטנים כאשר הם משווקים את עצמם, הן שיווק דיגיטלי, פרסום סרטוני ווידאו, שיווק באמצעות רשימת דיוור, פרסום וניהול ‘גוגל לעסק שלי‘ (GOOGLE MY BUSINESS) ודרכי שיווק 'אוף ליין'. שיווק לרשימת דיוור או לקבוצת ווצאפ לדוגמה, אלו שיטות חסכוניות ומהירות לשיווק עסק קטן. בנוסף, המדיה החברתית מאפשרת לעסקים להגיע ליותר אנשים מאשר פלטפורמות אחרות. מה שחשוב הוא לייצר תוכן מועיל שמביא ערך, ולהפיץ אותו בכל הפלטפורמות על בסיס יומי. במאמר זה, אייל פז יועץ שיווקי ממליץ על דרכי שיווק לעסק הקטן ומסביר מהו שיווק ומי צריך את זה? וכיצד לפתח אסטרטגיה שיווקית מותאמת לצרכי העסק שלך?

מהו שיווק ומי צריך את זה?

שיווק חיוני לכל עסק כדי להצליח. עסק קטן או חברה גדולה, כל סוגי העסקים בכל הגדלים זקוקים לשיווק, כי הוא עוזר לעסקים לזהות את לקוח היעד וכיצד להגיע אליו בכדי לייצר מכירות ורווחים. שיווק גם עוזר לבעלי עסקים להבין את התחרות שלהם והיכן הם צריכים להשתפר בתחומי הפעילות של העסק. אולם, על מנת לבצע שיווק אפקטיבי, כל עסק צריך לייצר לעצמו תהליך שבאמצעותו יוכל ליצור, לתקשר ולהעניק ערך ללקוחותיו.

איך כל עסק קטן צריך לשווק את עצמו?

אני יכול לומר לכם מניסיון של מאות תהליכי ייעוץ עסקי, לרוב העסקים הקטנים יש מוצר מעולה ועסק טוב, אבל הלקוחות לא מכירים את העסק שלהם, לא יודעים שהוא קיים. זה ממש כמו ”חנות במדבר”. לכן המסר המרכזי שלי: כל העסקים והחברות זקוקים לשיווק, אך סוג השיווק הדרוש וטכניקות השיווק משתנות מעסק לעסק. זו גם הסיבה שבגללה כדאי לקבל ייעוץ שיווקי להכוונה ולביצוע שיווק אפקטיבי במגבלת התקציב הקיימת.

שיווק הוא תהליך מורכב

שיווק הוא תהליך מאתגר, הכולל איסוף מידע על צרכנים וניתוחו כדי לחזות מה הביקוש. כמו כן, שיווק מתמקד בקידום המוצר או השירות לקהל מסוים והוא הכרחי לכל עסק כדי לצמוח בגודל ובהכנסות. אסטרטגיות השיווק שבהן עסקים יכולים להשתמש הן מגוונות. אחת מאסטרטגיות השיווק הנפוצות ביותר היא פרסום, שניתן לעשות בדרכים רבות ושונות כמו: פודקאסט, שיווק שותפים, אונליין אופליין, שיווק אורגני, שיווק ממומן ועוד. סוג אחר של אסטרטגיית שיווק היא יחסי ציבור הכוללת פרסום כתבות בעיתונות ושיווק במדיה חברתית. ניתן להשתמש בשיווק מכל מני סיבות, כמו להגביר את המודעות לגבי מוצר או שירות וכדי להביא יותר לקוחות כך שלחברה יהיו יותר אנשים שיקנו את המוצרים או השירותים.

ניתן לחלק את השיווק לארבע קטגוריות

שיווק באמצעות יצירת תוכן

יצירת תוכן בעל ערך עבור הקהל שלכם, שיוביל אותו לנקוט בפעולה. העסקים הקטנים צריכים לייצר תוכן איכותי ולפרסם אותו ברשתות החברתיות ואף לייצר סרטוני וידאו ולהפיץ אותם ביוטיוב, טיקטוק, פייסבוק ולינקדאין לדוגמה. מומלץ לקרוא על כך עוד במאמר: איך כתיבה שיווקית ושיווק תוכן מגדילים את המכירות

שיווק באמצעות יחסי ציבור

זוהי טכניקה של משיכת לקוחות באמצעות פרסום ויחסי ציבור. בעל העסק יכול לשכור שירותי יחסי ציבור ולפרסם כתבות בעיתונות, להשתלב בכנסים בעלי זיקה מקצועית, להופיע בתקשורת באייטמים שמתאימים מקצועית לסוג ולאופי העסק. אין ספק שפרסום בתקשורת מאפשר חשיפה לקהל רחב בו זמנית, אך היא גם שיטה יקרה מאד.

שיווק באמצעות שיתופי פעולה

שיתופי פעולה הם דרך מצוינת להעמיד את המותג שלך בפני קהל חדש ולהגדיל את החשיפה של העסק שלך. לכן שיווק באמצעות שיתופי פעולה הוא מאד אפקטיבי והרבה פעמים מאד משתלם. שיתוף פעולה עסקי מאפשר לעסקים קטנים להפנות לקוחות אחד לשני וכך כולם מרוויחים: בעל העסק מרוויח לקוח, הלקוח מקבל את השירות שרצה, ובעל העסק שהפנה מתוגמל בהתאם.

שיווק דיגיטלי

ניתן לשווק את העסק באמצעות הקמת אתר אינטרנט ושיווק האתר באופן ממומן במדיה. אפשר גם לעשות קידום אורגני (SEO) לפי קידום מילות מפתח מסוימות שהלקוח שלנו מחפש כאשר הוא גולש ברשת. אפשר לעשות פרסום אורגני וממומן בפייסבוק ובאינסטגרם. ניהול קבוצות מקצועיות שנוגעות לתחום העיסוק שלכם. ניהול רשימות תפוצה ודיוור הקהילה שלכם. שימוש בכלי פרסום וטרגוט קהל היעד לפי תחומי עניין. שיווק דיגיטלי זה עולם רחב עם אפשרויות רבות ומגוונות. אבל בגלל שהתקציב שלנו מוגבל, יש לבחור את אפיקי השיווק שהם הכי אפקטיביים עבור העסק הקטן שלנו. אלו דרכי השיווק שיביאו לנו לידים טובים, בעלות הכי זולה האפשרית. כאן תוכלו לקרוא עוד על שיווק דיגיטלי ופרסום באינטרנט.

כיצד לפתח אסטרטגיה שיווקית מותאמת לעסק שלך?

אסטרטגיה שיווקית היא תוכנית המתארת כיצד עסק יצור, יספק וימדוד את מאמצי השיווק שלו. זה לא קשור רק לפעולות השיווקיות, אלא גם למסר השיווקי. אסטרטגיית שיווק צריכה להיות מותאמת לצרכי העסק שלך ולהבליט את הבידול. לכן, צריך לדעת מי שוק היעד ומה מניע אותו לבצע פעולת רכישה. בנוסף, צריך הבנה ברורה של הנוף התחרותי ומה נדרש כדי שהעסק שלך יצליח בשוק – מה הבידול של העסק שלך. כדאי גם שתהיה לך גם הבנה ברורה של היעדים הפיננסיים שלך לפני שתוכל לפתח אסטרטגיית שיווק יעילה. שיווק עולה לא מעט כסף, לכן צריך לתכנן אותו בתוכנית הפיננסית וגם בתוכנית העסקית שלך.

אסטרטגיות שימוש במדיה חברתית כדי להצמיח את העסק

ישנן אסטרטגיות רבות לשימוש במדיה חברתית להגדלת העסק הקטן. רוב הפלטפורמות נגישות ומשרתות מאד את המטרה השיווקית, הנה כמה מהם:

גוגל לעסק שלי: אחד הכלים המעולים שגוגל מציעה לעסקים הקטנים זה 'גוגל לעסק שלי' (GOOGLE MY BUSINESS). היתרון הוא שכל מי שמחפש את השירות שהעסק שלכם נותן באזור מסוים, אתם תופיעו בין הראשונים בתוצאות החיפוש. כמובן שיש להגדיר ביטויים נכונים, להעלות תמונות ולהגדיר אזורי פעילות. מומלץ בחום לכל עסק להשתמש בשירות הנפלא שגוגל מעניק לעסקים הקטנים.

דף פייסבוק עסקי: אחת האסטרטגיות הפשוטות ביותר היא ליצור דף פייסבוק לעסק. זה יאפשר לך ליצור אינטראקציה עם לקוחות ולעדכן אותם במוצרים ובשירותים שלך וגם לשמור איתם על קשר.

שיווק משפיענים: אסטרטגיה נוספת היא שימוש במשפיעני מדיה חברתית. לאנשים אלה יש קהל עוקבים גדול במדיה החברתית והם יכולים לעזור לקדם את המוצרים או השירותים של החברה שלך בתמורה לתגמול.

שיווק באמצעות סרטונים: אסטרטגיה נוספת היא להשתמש בסרטונים בסטוריז ביוטיוב או באינסטגרם וכן בפלטפורמות אחרות שהן חזותיות יותר מאשר מבוססות טקסט. לבסוף, אם אתם מנהלים עסק מקומי, אתם יכולים להשתמש בתכונות מבוססות מיקום בפייסבוק או באינסטגרם כדי לפרסם עדכונים על מה שקורה באזור שלך כדי שאנשים ידעו היכן הם יכולים למצוא את המוצרים או השירותים שהעסק שלכם נותן.

שיווק העסק – סיכום והמלצות

כל עסק קטן מתמודד עם פיתוח מוצר/שירות, הקמת ערוצי מכירה/הפצה, התמודדות עם אסטרטגיות תמחור וכמובן שיווק העסק. כחלק מהתובנות הצרכניות, הצעד הראשון בפיתוח אסטרטגיית שיווק מוצלחת עבור כל עסק הוא הבנת שוק היעד. זה כולל הגדרה של מי הם הלקוחות? אילו בעיות יש לאותם לקוחות? מה אותם לקוחות מחפשים? ומהו המסר השיווקי?

אסכם ואומר, אנחנו חיים בתקופה שיש הרבה אפשרויות לשיווק ופרסום העסק, רשת המדיה החברתית היא דרך יעילה לעסקים קטנים לשווק את עצמם. כמו כן, שיווק דיגיטלי במדיה החברתית באמת נחוץ, על מנת להצמיח את העסק, אבל יש להשתמש בו בחוכמה ובעיקר חשוב שהתוכן יהיה איכותי, מעניין ובעל ערך.

לקביעת פגישה בנושא ייעוץ שיווקי, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

תוכלו להאזין לפרקים העוסקים בשיווק העסק (ויש לא מעט), מתוך הפודקאסט שלי: "בואו נעשה עסק עם אייל פז".