מתכננים שינוי בעסק? כך עושים זאת נכון.

בעלי עסקים רבים, במיוחד בתקופה זו, נאלצים להתמודד עם אתגרים מורכבים. נתקלתי בבעלי עסקים רבים שחשבו על הקמת עסק או על ביצוע שינוי ארגוני  בעסק, רק התלבטו איך לעשות זאת נכון ואיך להפוך את הרעיון לעסק רווחי ומניב.

תוכן עניינים

מתכננים הקמת עסק או שינוי ארגוני בעסק?

מה צריך לעשות אדם שיש בבעלותו עסק ורוצה לקדם אותו, להתפתח, לעשות שינוי ארגוני כמו למשל להוסיף מחלקה, לעשות restart לעסק או לפתוח עסק חדש? לכל שינוי מהותי או תכנית חדשה נדרש תכנון קפדני המורכב ממספר שלבים שכל אחד מהם קריטי למימוש החלום. כל שינוי עסקי גורר אחריו משתנים ואילוצים לא מעטים.

מהם השלבים בהקמת עסק?

כאשר רוצים להוליד מוצר עסקי חדש וגם אם מדובר בשינוי, הדבר מורכב ממספר שלבים כאשר הראשון שבהם הוא הגיית הרעיון ובחינת ההיתכנות הכלכלית, האם Go No Go, לאחר מכן, כתיבת תכנית עסקית ומציאת מקורות מימון, הפקת אישורים ורישיונות רלוונטיים, בדיקת הפן הרגולטורי, הכנת התשתית הפיזית למיקום העסק וגיוס כוח אדם מתאים כל אחד מאלו חשוב מאד בכדי להוציא את הרעיון אל הפועל.

הגורם שמשמעותי שבדרך כלל בעלי עסקים רבים נוטים להתמודד אתו בקושי רב כרוך בשיבוץ בעלי תפקידים מתאימים בנקודות המפתח, מדובר באותם עובדים קריטיים שהמעסיק חייב, כדי לאייש את התפקידים שיהוו מנוף להצלחת העסק. 

מהו האתגר שמשפיע על הקמת עסקים?

למעשה, בעלי עסקים רבים, נתקלים לא פעם בקושי באיוש בעלי התפקידים הללו ובעצם זוהי החוליה החלשה בשרשרת.

כיועץ עסקי מנוסה בעל ניסיון שטח, נתקלתי במצבים לא מעטים של קושי באיוש התפקידים.

מה כדאי לעשות במצבים של קושי באיוש בעלי תפקידים בעסק?

בין אם העסק בהקמה או העסק משנה את צורתו ואופיו ובין אם מדובר בתפקידים שדורשים מאמץ, כגון: נהגים, בעלי תפקידים הנדרשים לעבודה מאומצת סביב השעון.

במצבים אלו אנשים רבים נוטים לאי-יציבות מעצם כך שהם נוטים לעזוב את מקום העבודה לאחר תקופה קצרה או שבכלל לא מעוניינים לעבוד.

לעתים ישנם מצבים שבהם יש להם תנאים טובים יותר אצל המתחרים (בדרך כלל חברות גדולות שמחזיקות בנתח שוק משמעותי).

ההשלכות שאותן צריך לספוג בעל העסק הן קשות ולעתים גם בלתי הפיכות.

דוגמה: לקוח שלי, בעל חברה להובלה, נתקל בבעיה שחזרה על עצמה לאורך השנים והוא לא הצליח להתמודד איתה. 

הבעיה הזו פגעה נואשות בעסק: הנהגים שהתייצבו אצלו לעבודה היו עוזבים אחרי תקופה קצרה (בעיה מוכרת בענף התובלה), למרות שהוא שילם להם שכר הוגן, כמקובל בשוק. 

הוא לא הצליח לייצב את העסק כי הנהגים היו מגיעים ועוזבים, מגיעים ועוזבים… וכתוצאה מכך, הוא נאלץ לעבוד בעצמו כנהג משאית בנוסף לניהול העסק.

בכל אופן, כשבדקנו מדוע המצב הזה קורה, גילינו שלאותם נהגים ישנה אלטרנטיבה, והיא – לעבוד במקומות דומים, לעתים עם תנאים טובים יותר. למשל, לנהוג במשאיות חדישות יותר ולכן העסק שלו נקלע לבעיה.

במהלך תהליך הייעוץ העסקי, בעיה זו עלתה כגורם משמעותי שאם נשפר אותו נביא לגידול משמעותי ברווחים וגם לשיפור באיכות החיים של בעל העסק. אכן בעיה קשה, מה אמור לעשות אותו בעל עסק שצריך להחליף נהגים כמו גרביים? זה בדיוק כמו לנסות לנסוע על רכב בלי צמיגים.. וכמה הוא כבר יכול להעמיס על הכתפיים הרחבות שלו? 

מהן הפעולות שכדאי לעשות כדי לייצב את העסק בתהליך ההקמה?

כאן הגיע הניסיון שלי לעזרתו, מאחר ונתקלתי בעבר בעסקים שנקלעו לאתגרים דומים, המצאתי מודל שיכול לסייע בדיוק במצבים אלו. הפתרון שלי לאותו מצב, נקרא "מסקלי האבנים", זהו שם קוד בדיוק לאותם העובדים הקריטיים שהמעסיק צריך בתחילת הדרך. תפקידם לעזור בייצוב העסק ובהעלאתו על המסלול הנכון שיקדם את העסק ויהפוך אותו לרווחי ויציב. לכן, לכל אותם עובדים המהווים את הגרעין, את הליבה, להם צריך לשלם יותר, אבל רק בשלב הראשוני, עד להתייצבות העסק. ברגע שהמערכת מתייצבת, את העובדים הנוספים שיגויסו לאותה העבודה בעסק, ניתן יהיה להעסיק במחיר השוק. זאת מכיוון שיש כבר עסק יציב שעובד והם ירצו להשתייך לעסק פעיל ורווחי שעובד חזק. 

למידע נוסף על ייעוץ עסקי ולקביעת פגישה חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

צפון בקטע מהדרכה שהעברתי בנושא: הקמת עסק או שינוי ארגוני בעסק