דגשים חשובים לבניית שותפות עסקית

שותפות עסקית היא כמו חתונה, והעסק הוא כמו הילד המשותף של השותפים. אנשים נכנסים לשותפות עסקית, משתי סיבות עיקריות: פסיכולוגית וכלכלית. שותפות עסקית מאפשרת לחלוק את האחריות והסיכון הכלכלי, שבניהול עסק, עם אדם נוסף, בעל כישורים שונים, ובעל הבנה בתחומים אחרים. אדם נוסף כדי להתייעץ ולערוך אתו סיעור מוחות, אדם שיכול לתת מימון כלכלי להקמה, ובעת הצורך. בטרם בונים שותפות עסקית, חשוב להבין את המשמעות שלה ובעיקר לעמוד על היתרונות והחסרונות. במאמר שלפניכם נדבר על סוגי שותפויות, השלכות כלכליות ומשפטיות, דגשים לכלול בהסכם השותפות ועוד. מומלץ גם לקרוא את המאמר: כיצד ליצור שותפות עסקית מוצלחת?

סוגי שותפויות בעסקים

שותפות עסקית יכולה להתקיים בין שני אנשים, או בין חברות. שותפות שבה כל השותפים, בעלי כוח והשפעה שווים, ואחריותם שווה – היא שותפות כללית. כאשר חלוקת הכוח בשותפות אינה שווה, למשל כאשר אחד השותפים, השקיע סכום כסף קטן מהשני, השותפות היא שותפות מוגבלת.

שותפות עסקית בין חברים

יחסים עסקיים, מזמנים דילמות וקונפליקטים מורכבים, שאינם קיימים ביחסי חברות, לכן כדאי להבין, כי קיים סיכון רב להמשך החברות, בהקמת עסק עם חברים. שותף במיזם עסקי משותף, צריך לשקול גם שיקולים עסקיים, העומדים בסתירה לעקרונות החברות, דבר שיכול, בסופו של דבר, לסכן את החברות. לדוגמה: שותף המבקש לצרף קרוב משפחה כעובד לעסק, בעוד השותף השני אינו מעוניין בכך, כיוון שהוא יודע שקרוב משפחה זה, אינו בעל כישורים המתאימים לעסק. קונפליקט זה, יכול לגרום לריב של השותף הראשון עם משפחתו, ועלול גם לפגוע בחברות וביחסי השותפות, של השותפים.

דגשים חשובים לבניית שותפות עסקית
דגשים חשובים לבניית שותפות עסקית

יתרונות בשותפות עסקית

  1. חלוקת הנטל – שותפות עסקית, מאפשרת לחלוק את האתגרים הקשים ביותר, בניהול עסק: אחריות, זמינות והצורך לקבל החלטות מורכבות. שותף נוסף מקל על המעמסה, יש הפריה של רעיונות ודעות, ואף ניתן לצאת לחופשה, בידיעה שיש מי שישגיח על העסק בעת ההיעדרות.
  2. חלוקת התפקידים בעסק לפי חוזקות – קיים יתרון רב לעסק, בו השותפים טובים בתחומים שונים, אולם, לעיתים עדיף לקחת עובד בכיר או שירותי אאוטסורסינג ,לביצוע פונקציות בהן בעל העסק חלש, מאשר להכניס שותף נוסף.

חסרונות בשותפות עסקית

  1. רווחיות גבוהה פי 2 – בשותפות עסקית צריך להגיע לנקודה, בה הרווחיות גבוהה פי 2. בפועל, רוב השותפויות, אינן יודעות להכפיל את המחזור שלהן. אולם כאשר שותפות עסקית, מחברת בין בעלי עסק המביאים איתם לקוחות שונים, ומגדילים את סך השירותים הכולל שלהם – רווחיות העסק יכולה להגיע לפי 2. לדוגמה: שותפות של עו"ד מסחרי עם עו"ד נדל"ן.
  2. מתח וריבים – בשותפות עסקית, עולים לעיתים מתחים והתחשבנויות, עקב חלוקת תפקידים שונה בין השותפים, או אילוצים, המחייבים את השותפים, להקדיש את כל זמנם ומרצם לעסק. בעקבות המתחים, עלול חלק מניהול העסק, להיות לא מטופל, דבר הפוגע בתוצאות העסקיות ובפריון. שותפות עסקית, היא תערובת של לחץ וכסף, שני אלמנטים המשנים מערכות יחסים, גם במקרה והשותפים הם חברים וותיקים.

השלכות משפטיות וכלכליות

שותפות עסקית היא ישות משפטית, בעלת השלכות משפטיות, וכל פעולה שאחד השותפים עושה, בשם השותפות ובמסגרתה, לדוגמה: צבירת חובות, תחול גם על השותפים האחרים. במקרה ואחד השותפים, מעוניין לפרוש מהשותפות, כל החובות שנצברו עד לפרישתו – יחולו גם עליו. בנוסף, שותפות עסקית אינה ישות משפטית נפרדת מבעליה, ולכן המיסוי חל על כל אחד מהשותפים באופן אישי, למעט במקרים של שותפות מוגבלת.

פגישה עם יועץ עסקי

בטרם נכנסים לשותפות עסקית, כדאי לקבוע פגישת ייעוץ עסקי, אצל "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי", ולבצע בדיקת כדאיות כלכלית לשותפות, כדי לוודא שיש לעסק פוטנציאל, והאם כדאי לצרף אליו שותף. במקרה וכדאי לצרף שותף לעסק, ממשיכים לבניית תוכנית עסקית. בשלב זה, יועץ פיננסי מנוסה, כמו אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי, יעביר לשותפים סימולציה, המדמה תרחישים הקורים במציאות, כדי לבחון את הצלחתה של השותפות. תרחישים כגון: כמה שעות עבודה נותן כל שותף לעסק, מה עושים עם הרווחים – משקיעים, משאירים בחשבון החברה, או מה עושים במקרה שהעסק מפסיד ועוד.

הסכם השותפות

ההסכמות שהגיעו אליהם השותפים בסימולציה, ישמשו כבסיס להסכם השותפות ביניהם. בהסכם צריכים להיכלל מספר נושאים:

  1. ההסכם יכלול את הבסיס לשעות העבודה, חלוקת האחריות, התנהלות במצבי קיצון, התנהלות עם רווחים והפסדים וכו.
  2. בהסכם צריכה להיות הבחנה, בין כוחם של השותפים בנושאים הפיננסיים, לבין כוחם בקבלת החלטות בעסק. במקרה ואחד השותפים השקיע יותר כסף בעסק, נכון יהיה להחליט, כי עליו גם לקבל יותר. בנוגע להחלטות העסקיות, אלו צריכות להתקבל פה אחד.
  3. הסכם שותפים, לא יכול לכלול את כל התרחישים האפשריים, לכן חשוב שיכלול מנגנוני בוררות, שיופעלו במקרה בו הצדדים לא מצליחים להגיע לידי הסכמה.
  4. בהסכם צריך להופיע, באיזה מקרה ניתן להכניס שותף נוסף לעסק.
  5. במקרה והשותפות מתפרקת, חשוב לציין באילו נסיבות מכריזים על פירוקה, מתי יכול שותף לרכוש את חלקו של האחר בשותפות, מי מקבל מה, וכן, במקרה ושותף עוזב, האם הוא יכול למקור את חלקו לצד שלישי.

חברת אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי

בחברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי", תקבלו ייעוץ יסודי ומקיף בכל התחומים, כדי לסייע לכם לייעל ולשפר את העסק שלכם. ייעוץ פיננסי, ייעוץ לפתיחת עסק, בניית תכנית עסקית, שיווק אפקטיבי, הגדלת המכירות, בניית מודל תמחור, פיתוח אסטרטגיה עסקית ושיפור יכולות ניהול. כל אלו יסייעו לכם, בהתמודדות עם האתגרים המורכבים, הקיימים בניהול עסק.

לקביעת פגישה חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info