10השלבים לפתיחת עסק עצמאי

יזמים רבים מעוניינים לעשות את המעבר המשמעותי משכיר לעצמאי, לנסות לפתוח עסק אשר יגשים את חזונם העסקי שיביא אותם להגשמה עצמית ולשגשוג פיננסי. עם זאת, כאשר יזמים מתחילים מעוניינים בפתיחת עסק עצמאי עולות שאלות ותהיות אשר הם אינם בהכרח יודעים לענות עליהן בשל חוסר ניסיונם. כמו כן, לרוב נעשות שגיאות שניתן היה להימנע מהן במידה והיו מודעים לסוגיות רגישות ומורכבות מראש. המאמר מפרט את 10 השלבים לפתיחת עסק עצמאי על מנת לעזור לכם להבין בדיוק איך להיערך לפתיחת עסק ומהם השלבים שעליכם לבצע בדרך לשם.

מהם השלבים הכרוכים בפתיחת עסק חדש?

על מנת לעזור לאותם יזמים ולתת רקע ומידע חשוב, נפרט אודות 10 השלבים הבסיסיים שעל כל יזם לפעול לפיהם בדרכו לפתיחת עסק, אלו יתוארו כשלבים בפתיחת עסק עצמאי אשר תוכלו לבחון את עצמכם לאורם בעת המעבר לעצמאות מקצועית ועסקית, והם כדלקמן:

פתיחת עסק שלב 1: לבחון האם העסק משתלם

השלב הראשוני והמהותי ביותר טרם פתיחת עסק עצמאי, הוא לבחון בעין ביקורתית האם מדובר בעסק רווחי. נתקלתי במקרים של יזמים שפשוט היו "מאוהבים" ברעיון שלהם והם כל הזמן משכנעים את עצמם למה העסק הולך להצליח בענק. בפועל, ברוב הפעמים המציאות שונה. לכן מומלץ להיעזר ביועצים עסקיים ובניסיונם בתחום, שכן הם בוחנים את המצב בעין אובייקטיבית. מיותר לציין, שיש להיעזר ביועצים עסקיים, רצוי בעלי ידע פיננסי, וותיקים ומיומנים.

כך למשל אנשים רבים שרוצים להקים פיצרייה, מתעלמים מכך שמרבית המסעדות סוגרות את שעריהן בשנה הראשונה לפתיחתן. בהתאם לכך, חשוב לעשות בדיקה משמעותית אשר כוללת רווחים של עסקים דומים, קהל יעד פוטנציאלי, עלויות, השקעה ורווח צפוי ורק במידה והמספרים מראים על רווח וכדאיות כלכלית יש לבחון האם כדאי להיכנס להרפתקה כלכלית אשר יכולה להיות בעלת השלכות אישיות וכלכליות משמעותיות.

פתיחת עסק - מהם 10 השלבים לפתיחת עסק עצמאי
פתיחת עסק – מהם 10 השלבים לפתיחת עסק עצמאי

פתיחת עסק שלב 2: בניית תוכנית עסקית

באתר שלנו דיברנו רבות על חשיבות בניית תוכנית עסקית מפורטת אשר תאפשר לנו לזהות את המטרות של העסק שלנו, הזמנים בהם עלינו להגיע אל אותן מטרות, פוטנציאל עסקי ולחילופין דנו בסיכונים ובקשיים אשר אנו צריכים להתמודד איתם בשלבים השונים של העסק אותו אנו פותחים.

בהתאם לכך, בעת פתיחת עסק עצמאי ראשון וכאשר אנו חסרי ניסיון, ישנה חשיבות רבה אף יותר לבניית תוכנית עסקית, מקיפה ואף בסיוע של יועצים ואנשי מקצוע אשר יודעים לבנות תוכניות עסקיות מקצועיות, יסודיות, משכנעות וריאליות. בכל מקרה מומלץ להיעזר בניסיון השטח והמיומנות שיש ליועץ עסקי ופיננסי שיוביל את בניית התוכנית העסקית ולא לנסות לעשות זאת בעצמכם.

פתיחת עסק שלב 3: בדיקת התוכנית העסקית למול הביצוע בפועל

סעיף זה הינו סעיף משלים לבניית תוכנית העסקית, אך הינו סעיף עצמאי, מאחר ומדובר במיומנות שונה והכרחית. בניית התוכנית העסקית ובדיקתה למול הביצוע בפועל, מאפשרת לנו לכלכל את צעדינו בהתאם, אך היתרונות הטמונים בה מצטמצמים משמעותית כאשר אנו לא בודקים את המציאות העסקית למול התוכניות אשר הכנו מבעוד מועד.

בדיקת התוכנית בשלבים הראשונים של הקמת העסק אף חשובה יותר מאשר בהמשך הדרך של העסק, שכן בתחילתו התוכנית העסקית אינה בהכרח מדויקת בשל חוסר הניסיון והידע בנוגע לעסק החדש מכיוון שהכל מבוסס על תחזיות. לכן, חשוב לבדוק באופן עקבי את התוכנית למול הביצוע, על מנת לראות האם התוכנית הייתה מדויקת, האם אנחנו עומדים ביעדים ולאבחן מהם המשמעויות של הסטייה מן התוכנית ואיך ישפיע על רווחיות העסק שהקמתם והמשך דרככם כעצמאיים.

פתיחת עסק שלב 4: עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ

אחת השאלות הראשונות אותה עלינו לשאול, היא בנוגע לזהות החברה אותה אנו מקימים. האם מדובר בעוסק פטור, בשכיר שהוא גם עוסק פטור, עוסק מורשה או אולי אפילו חברה בע"מ במקרים חריגים בשל היקפי בית העסק אותו אנו מעוניינים להקים.

להחלטה זו יש השלכות כלכליות כבדות מבחינת מיסים ותמחור המוצרים. כך למשל, עוסק מורשה צריך לשלם מע"מ על השירותים אותם הוא מספק והדבר צריך לבוא לידי ביטוי במחיר המוצרים שלו, במקביל יש לו מרחב תמרון בעת קבלת החזרי המס.

על מנת לבחון את התשובה לשאלה זו יש לתת את הדעת הן להיבטים הבוחנים את סוג בית העסק כאשר ישנם עסקים המחייבים את בית העסק להיות עוסק מורשה ולא עוסק פטור והן להיבטים הבוחנים את רמת הרווחים הצפויה בשנה קלנדרית.

אנו ממליצים לבחון שאלה מורכבת זו, אשר לה משתנים רבים בסיוע של בעלי מקצוע המתמחים בנושא, דבר אשר יחסוך טעויות, בעיות למול הרשויות וגם כסף רב.

פתיחת עסק שלב 5: הפרדת הכספים שלכם מכספי העסק

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בעבור עצמאיים, היא שהכספים של העסק שלהם נמצאים באותו חשבון בנק יחד עם הכספים והניהול השוטף של משק הבית. בעת הקמת עסק עצמאי עליכם לייצר הפרדה מוחלטת בין ההכנסות וההוצאות של העסק וההכנסות שלכם.

זאת על מנת שתהיה לכם שליטה ובקרה יעילה על המחזור הכספי של משק הבית ושל העסק על מנת שתוכלו לזהות בעיות ולשלוט במצב של כל אחד מהם, וכמובן, שבעיות של האחד לא ישליכו באופן הרסני על האחר.

באופן כללי מומלץ להקים חשבון עסקי נפרד באיזה בנק שאתם בוחרים ולנהל בו את כל תקציב העסק, בהפרדה מוחלטת מניהול תקציב משק הבית.

פתיחת עסק שלב 6: קבלת החלטות משמעותיות בנוגע לעסק והקמתו

לאחר שבחנתם את רווחיות העסק אותו אתם מעוניינים להקים נדרש להחליט החלטות משמעותיות אשר ילוו אתכם בהמשך הדרך. במידה ומדובר בעסק פיזי יש להחליט מראש היכן תקימו אותו, מה ההיקף של העסק, האם אתם זקוקים לעובדים, מה המחיר של המוצר או השירות אותו אתם מתכוונים לספק ומהי אסטרטגיית השיווק והפצה שלכם.

החלטות אלו צריכות להתבצע בתחילת הדרך, כאשר בהמשך אתם תטייבו חלק מן הדברים בהתאם לאופן ההתפתחות שלכם ושל העסק, אך חשוב לחשוב על כך מראש ולהחליט בנושא.

פתיחת עסק שלב 7: קישור למקורות הון מהימנים

עסקים חדשים צריכים הון ראשוני והון נוסף בהמשך הדרך.  בהתאם לכך, אחד הדברים הראשונים שעל יזם שמעוניין לפתוח עסק לחשוב עליו אלו מקורות מימון לעסק. בהקשר זה חשוב כי המימון לא יהיה רק ההון האישי שלו, אלא גם גיוס ממשקיעים אשר מאמינים בהצלחה העתידית של העסק, הלוואה לפתיחת עסק, הלוואות בעלים, הלוואות בתנאים נוחים בערבות המדינה וכיוצא זה. מומלץ שלא להיכנס להרפתקה הזו לבד, אלא לקחת איתכם אנשי מקצוע שאתם סומכים עליהם.

פתיחת עסק שלב 8: שיתוף פעולה ועבודה עם אנשים וספקים מהימנים

הנדבך אשר משלים את הכסף ומקורות המימון הוא כח האדם, אשר בלעדיו יכולותיו של העסק מוגבלות למדי. בהתאם לכך במהלך חייכם העצמאיים תיצרו קשרים ושיתופי פעולה עם עסקים משלימים לאלו שלכם, ספקים, בעלי מקצוע ונותני שירותים. בכל מקרה, חשוב שהעסק אשר תקימו יבנה שיתופי פעולה שיסייעו להבניית הבסיס לשירותים שתספקו, כך שיהיו מהימנים ומקצועיים.

לנושא זה ישנה חשיבות מכרעת בשמכם המקצועי שכן ספקים לא איכותיים מספיק, יובילו למוצר פחות טוב וכן ביכולתכם לתת ללקוחות שלכם מוצר איכותי ברמה גבוהה.

פתיחת עסק שלב 9: העסקת עובדים טובים ומחויבים לחזון העסקי

היות ועסק לא מורכב מאדם בודד, אלא ממערכת שלמה. בשלב מסוים בהתפתחות העסק, תצטרכו להעסיק עובדים או פרילנסרים שתשכרו את שירותיהם. יתכן שהדבר יתרחש כבר בפתיחה של העסק וייתכן כי רק בשלבים מאוחרים יותר בו העסק יהיה בצמיחה.

עם זאת, אין הדבר משנה, מה שחשוב הוא שכאשר תעשו זאת אתם לא רק תעסיקו את האנשים עם קורות החיים המרשימים ביותר, אלא תבחרו בעובדים אשר מפגינים מוטיבציה גבוהה ורצון להצליח, אשר חולקים איתכם את התשוקה לעסק ואת הרצון להשקיע לשם מימושו.

פתיחת עסק שלב 10: ליווי וייעוץ להקמת עסק

מומלץ שתהיו מומחים בתחום בו אתם מקימים את העסק, אך אין זה אומר כי אתם מומחים להקמת עסקים ובמרבית המקרים אין לכם את הניסיון הנדרש להקים עסק. בהתאם לכך, חשוב לקחת בעלי מקצוע אשר יסייעו לכם במימוש החזון העסקי שלכם. יועץ פיננסי מקצועי בתחומו, יוכל ללוות אתכם ולתת לכם מענה לכל אותן שאלות ודילמות שהועלו בעמוד זה.

לסיכום, במאמר זה נתנו טיפים לפתיחת עסק, אשר חשוב כי תעבדו לפיהם על מנת שתוכלו לפעול באופן שקול ואחראי בעת פתיחת עסק חדש. התנהלות בצורה שקולה בהתאם לשלבים שסקרנו במאמר זה יוכלו לסייע לכם בפתיחת עסק עצמאי משלכם, לצמצם את הסיכונים הכרוכים בכך וכן להבין מראש את הפוטנציאל הריאלי הגלום בעסק שאתם מתכוונים לפתוח.

אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי עוסק בליווי פיננסי לפתיחת עסק קטן ובינוני. הוא יוכל לסייע לכם בכל עת בשלבי הקמת עסק עצמאי משלכם. כמו כן, יעניק לכם כלים להמשך הדרך העצמאית, בכדי שתוכלו להיות לא עצמאיים מבחינה טכנית אלא שתהיו עצמאיים ותעשו זאת נכון, שתדעו לנהל את העסק ולפעול בעולם העסקי בביטחון. להיעזר ביועץ עסקי כפרטנר להתייעץ איתו, בהחלט מאפשר להימנע משגיאות ולהתמודד בהצלחה עם האתגר של פתיחת עסק.

לקביעת פגישת ייעוץ עסקי לפתיחת עסק חדש, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info