מה ההבדל בין מחזור, הכנסה ורווחיות?

בעלי עסקים נתקלים לא פעם במונחים מחזור, הכנסה ורווחיות. אולם, לא תמיד ברור להם למה המונח מתייחס בדיוק. מאמר זה נועד בכדי להבהיר לבעלי עסקים את המושגים החשובים הללו, זה יעזור לשפר את העסק מבחינה פיננסית וכלכלית. מחזור הוא מונח המתייחס לכלל הכספים שנכנסו לחברה, הכנסה מתייחסת לתמורה שקיבל העסק ורווחיות זה מה נשאר בפועל לבעל העסק ביד, זה מה שהוא באמת הרוויח. כשאני שואל בעלי עסקים: מה המחזור? מה ההכנסה? מה הרווחיות? תמיד אני פוגש מולי בעל עסק שלא תמיד סגור על התשובה: "את זה תשאל את רואה החשבון שלי, הוא בטח יודע". כן, הוא יודע, אבל הוא לא העסק שלך אתה העסק! ולכן שם המשחק הוא להבין מה ההבדל בין מחזור, הכנסה ורווחיות, אז בוא נעשה סדר בדברים.

המדריך המלא למונחים פיננסיים לבעלי עסקים

במאמר היום אנחנו הולכים לדבר על מושגים חשובים מעולם התוכן הפיננסי. כפי שאתם יודעים, אני בא מעולם מהבנקאות והביטוח, אני עוסק בתחום משנות ה- 90' הקמתי את היחידה לייעוץ פנסיוני באחד הבנקים, בהשכלתי למדתי את התחומים הכלכליים.

בתור יועץ עסקי, בעלי עסקים תמיד שואלים אותי, איך זה יכול להיות שהעסק מרוויח, אבל בעל העסק מפסיד? זו באמת נקודה כואבת להרבה בעלי עסקים (אכתוב על כך מאמר נפרד). ישנה תחושה של חוסר וודאות לגבי התמחור, העלויות וגם לגבי הרווח האמיתי והנטייה לעתים היא לעשות חישוב מאד גס של הדברים. גם צריך לומר שכבעלי עסקים, אנחנו מאוהבים בעסק שלנו ולכן לפעמים מנסים לתאר תמונה מאד ורודה לגבי העסק, שהיא לא תמיד מחוברת למציאות.

על הרקע הזה אני כותב לכם את המאמר הזה, כדי לתת כלים לבעלי עסקים, בטח ובטח בתחום הפיננסי, כי ככל שבעל עסק יתחבר למספרים וידע את התחום הפיננסי של העסק שלו, כך יהיו לו כלים טובים יותר לשפר את ההתנהלות הפיננסית ואת הרווחים.

מה ההבדל בין מחזור הכנסה ורווחיות
מה ההבדל בין מחזור הכנסה ורווחיות

מה זה מחזור בעסקים?

מחזור של עסק מתייחס לכל הכספים ש”זרמו” לעסק בעקבות מכירות וביצוע עסקאות, אלו כל הכספים שצריך להוציא בגינם חשבונית מס קבלה. לא משנה אם אתם עוסק פטורעוסק מורשה או חברה בע”מ. מחזור זה סך כל הכספים שהגיעו לעסק, לא משנה אם זה הגיע מגיהוץ של אשראי של הלקוח, מהעברה בנקאית, מצ'קים או מזומן, אלו כל הכספים שנכנסו לעסק שלנו באותו יום, באותו שבוע, באותו חודש, באותה שנה. זהו המחזור, סך הכספים שנשפכו לתוך הקופה העסקית שלנו.

מהי הכנסה?

כדי לייצר הכנסה, אני צריך ליצר הוצאה. הכנסה מתייחסת לכל דבר שצריך לקנות, בשביל ליצר את אותה הכנסה וזה אחד הדברים שיורדים מהמחזור. זאת אומרת הכנסה זה ההכנסות שלי בניקוי ההוצאות. במילים אחרות, המחזור פחות ההוצאות העסקיות זו ההכנסה שלי כבעל עסק.

מהי רווחיות?  

עכשיו הטריקיות מתחילה להגיע, עכשיו אנחנו הולכים לדבר על רווחיות, רווחיות זו לא הכנסה. תחת סעיף זה אנחנו צריכים לרדת הרבה יותר לעומק ולהבין ממה נובעת הרווחיות: בדיקת רווחיות עסק. הרי בסוף יש הוצאות שהן מוכרות לעסק ויש הוצאות שהן לא מוכרות לעסק, מי שרוצה יכול לקרוא באתר הרשמי של רשות המיסים מהן ההוצאות המוכרות או לשאול את רואה החשבון או יועץ המס שלו.

מתוך ההכנסה מורידים הוצאות נוספות, כמו הוצאות מימון, אם צריך להחזיר הלוואה, אם יש הוצאות שכר עבודה, אם היו עובדים שעזרו ליצר את ההכנסה ועוד הוצאות נוספות: הוצאות שיווק, וכל דבר שהוא בשביל לגרום לעסק לייצר את ההכנסה. אחרי כל ההוצאות, נותרת הרווחיות. עבור הרווחיות העסק שלי אמור לשלם מס למס הכנסה ולגופים האחרים כמו ביטוח לאומי ומע"מ.

רווח גולמי – רווח גולמי מתייחס לסך המכירות פחות עלות הסחורה שנמכרה (בניכוי עלויות, כמו: חומרי גלם, עלות עבודה, משלוחים).

רווח תפעולי – זהו רווח גולמי פחות הוצאות התפעול (הוצאות כמו: שכר דירה, חשמל, ארנונה).

רווח נקי – זהו רווח תפעולי פחות מיסים והלוואות.

אם תרצו להרחיב בנושא תוכלו לקרוא את המאמר: מה ההבדל בין רווח תפעולי לרווח גולמי

מהי הוצאה מוכרת?

באופן כללי, כל הוצאה שיש לה קשר ישיר, ליצור ההכנסה, היא הוצאה מוכרת לעסק (כאן כדאי להגיד שלא כל הוצאה שמשרתת את ההכנסות של העסק היא הוצאה מוכרת וגם מה שמוכר, יכול להיות מוכר חלקית, כלומר באחוזים מסוימים ולא ב-100%). את ההוצאות הללו, אנו יכולים להגיש למע"מ ולמס הכנסה, כך שההוצאות יהיו מוכרות לעסק. אם אתם עוסק מורשה ומשלמים מע"מ, אז אפשר לקזז את ההוצאות המוכרות, את עלות המע"מ שלהן מההכנסות שלנו וככה לשלם פחות מע"מ.

ניהול תזרים מזומנים בעסק

תזרים מזומנים זה אחד הדברים הכי קשים לניהול, בטח כשמדובר בעסק חדש. כבעלי עסקים אתם מנסים להבין איך לנהל את תזרים המזומנים בצורה נכונה כדי לא להיכנס למינוס ולבעיות עם הבנק. הנושא של ניהול תזרים מזומנים הוא נקודה קריטית מאד לבעלי עסקים כי זה משקף את כל הכספים שנכנסים לעסק ויוצאים מהעסק. למעשה, זהו הדוח המרכזי שמאפשר לבעל העסק באמת לנהל את התקציב העסקי ולראות את התמונה הפיננסית במלואה.

מחזור, הכנסה ורווחיות בעסק – סיכום והמלצות

לסיכום, המחזור, זה סך כל הכספים שנכנסו לעסק. ההכנסה, אלו הכספים שקיבלתי פחות ההוצאות שהייתי צריך להוציא, כדי לייצר את ההכנסה הזו. הרווחיות זה מה שנשאר לי פחות כל ההוצאות ועל זה יש מיסים לשלם לרשויות המדינה. אחרי כל זה, מה שנשאר, זה באמת מה שהעסק שלי הרוויח. אם נצטרך לחשב לפי כלל אצבע, בערך שליש נשאר לעצמאי ביד אחרי כל ההורדות. לדוגמה: אם מוכרים מוצר ב-100 ש”ח ללקוח, בערך 30 ש”ח יישארו לבעל העסק לפרנסתו. מבלי להיכנס למונחים חשבונאיים, זה בגדול המשמעות של במילים שלי, בהסבר פשוט שיכול לעזור להרבה בעלי עסקים להבין שהכסף שהלקוח שילם כשרכש את המוצר או את השירות, זה לא מה שהעסק הרוויח. כספים רבים רק זורמים בעסק, נכנסים מכיוון אחד ויוצאים מהכיוון השני (כמו מע”מ).

ההמלצה שלי אליכם היא ראשית, תבינו את הנתונים האלו בעסק שלכם: מה המחזור, מה ההכנסה ומה הרווחיות. שבו עם רואה החשבון שלכם ותכירו את המצב הקיים. שנית, תבינו שמכל סכום כסף שהעסק שלכם מקבל, בערך שליש נשאר לכם ביד, בכלל אצבע. ודבר אחרון, תבדקו את מודל התמחור שלכם ובדקו האם כדאי לשנות את המחירים, כך שהרווח שיישאר לכם יהיה גבוה יותר.

לקביעת פגישה בנושא ייעוץ פיננסי, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.