האם לקחת הלוואה או לנכות צ'קים?

עסקים רבים הנתקלים בקשיים כלכליים, מחפשים את הדרך "המהירה" להכנסת מזומן לעסק כדי להקל על תזרים המזומנים. יש הבוחרים לעשות זאת בעזרת ניכיון צ'קים ויש הבוחרים לעשות זאת בעזרת הלוואות לעסקים. חשוב שתדעו שבכל אחת מהדרכים קיימים יתרונות וחסרונות, ולא תמיד אחת מהדרכים היא הנכונה. אם גם אתם מתלבטים איזו מהדרכים כדאית יותר, המאמר הזה בשבילכם.

תחילה, חשוב שנבין מה היא כל אחת מהדרכים וכיצד היא עובדת:

תוכן עניינים

ניכיון צ'קים – מה חשוב לדעת?

ניכיון צ'קים הוא אחד מהכלים הנפוצים והפופולריים ביותר בתחום העסקי בישראל. מטרת ניכיון הצ'קים היא לספק לעסק מזומן מידי. פעמים רבות עסקים מקבלים תשלום באמצעות צ'קים הפרוסים לתשלומים, צ'ק דחוי, כך שהתשלום המגיע לעסק יכנס לחשבונו רק לאחר תקופה מסוימת.

ניכוי צ'קים מאפשר פירעון מיידי של הצ'ק בתמורה לאחוזי ריבית הנקבעת לרוב לפי מועד פירעון הצ'ק. ככל שמועד פירעון הצ'ק רחוק יותר, כך הריבית גבוהה יותר, בשל הסיכון וזמן ההמתנה שנותן השירות צריך לקחת על עצמו.

רבים נוטים לחשוב שניכיון צ'קים הינה דרך לא – חוקית אך חשוב לציין ששיטת ניכיון הצ'קים הינה חוקית לחלוטין ובתנאי שנעשה על ידי אחד הבנקים או עסקים אחרים אשר עוסקים בכך באישור ממשלתי ונמצאים תחת פיקוח של משרד האוצר.

מה היתרונות של ניכיון צ'קים? 

יתרונותיה של שיטת ניכוי הצ'קים היא בכך שעוזרת לסדר טוב יותר בניהול פיננסי של העסק, ניתן לקבל את התשלומים המגיעים באותו הרגע, במזומן וכך למנוע תכנון זמן ארוך טווח של כמה חודשים שיכול לגרום לטעויות ושגיאות בעסק. כמו כן, כסף מזומן תורם רבות ליחסי העסק עם חברות האשראי והבנקים, ומגדיל את תזרים המזומנים של העסק.

מה החסרונות בניכיון צ'קים? 

חסרונותיה של השיטה עולים מכך שלא כל צ'ק זכאי לניכוי, ישנם כמה פרמטרים שקובעים אם הצ'ק זכאי לניכוי כמו: כתיבה רהוטה, תאריך פירעון וסכום הצ'ק. יש לציין שגם אם הצ'ק עומד בפרמטרים של נותן השירות אין בידו חובה לנכות את הצ'ק, ונותן השירות יכול לסרב מכל סיבה שהיא, לדוגמה הלקוח.

חסרון נוסף שהשיטה מביאה אתה פעמים רבות היא ניהול כושל של העסק, אנשים רבים נוטים "להשתולל" כאשר יש בידם כסף מזומן, תוך כדי שהם שוכחים שבחודשים הבאים לא יכנס עוד כסף מהקניה הזאת וכך הכסף יכול להיגמר עוד לפני שבכלל היה אמור להיכנס.

נקודה חשובה לציון, בחלק מהמקרים רשאי הבנק לבקש בטחונות על אותם צ'קים שעברו ניכוי.

הלוואות 

מטרת ההלוואה היא לאפשר לבעל העסק, אשר זקוק מידית לסיוע כספי לקבל את הסכום המבוקש מבנק או מגופים אחרים אשר רשאים לתת שירות זה, בתמורה לאחוז ריבית מסכום ההלוואה. שיטה זו ברוב המקרים לא קלה ביצוע, היא דורשת מבעל העסק רף הכנסה מינימלית, בטחונות ועוד פרמטרים נוספים שהבנק או נותן השירות רשאי להתחשב בהם.

מה היתרון בלקיחת הלוואה? 

יתרונותיה של לקיחת הלוואה, היא בעיקר היכולת לגייס סכום גדול של כסף, בחלוקה לתשלומים נוחים לתקופה הנבחרת. לעומת שיטת ניכיון הצ'קים, לפיה אין צורך בתשלום מלקוחות שאמור להיכנס בתוך זמן כלשהו.

מה החיסרון בלקיחת הלוואה לעסק?

חסרונותיה של שיטת ההלוואות הוא הנטל אליו היא הופכת, הלוואה בדרך כלל לוקחים לזמן ארוך מפרק זמן של שנה, אין בידיעת בעל העסק לדעת מה יקרה בעוד שנה וכיצד יהיה המצב הכלכלי בו יימצא. המחויבות החודשית של תשלום לקיחת ההלוואה, יכולה להפוך לנטל כלכלי על העסק ואף לגרום להתרסקות כלכלית.

לנכות צ'קים או לקחת הלוואה – מה עדיף? 

עד כאן הסברנו מה היא כל שיטה ומה יתרונותיה וחסרונותיה. התשובה לשאלה לגבי "מה עדיף?" היא אינה חד – משמעית, לכל עסק קיים סיפור אחר, מצב כלכלי שונה וצרכים אחרים, כך שלכל עסק עלולה להיות שיטה אחרת המתאימה לו.

אין ספק שניכוי צ'קים הינה שיטה מעולה היכולה לתת מענה מצוין לבית העסק לגיוס מזומנים ופתרון בעיות תזרים מזומנים בעת משבר שנקלע העסק, אך אסור לשכוח שלא לכל בכל עסק קיימים צ'קים דחויים שמחכים לפריעתם.

עסקים שאין בידם צ'קים דחויים, יצטרכו לפנות לקבלת הלוואה בלית ברירה. אך גם אנשים שיש ברשותם צ'קים דחויים המחכים לפריעתם, לא בטוח שרוצים לפתח את תלות הביטחון שלהם מול הלקוחות, לעומת הלוואה שההחזר שלה תלוי אך ורק בכם. כמו כן, הלוואות יכולות לשמש לפתרון לגיוס כספים גדול יותר מניכוי צ'קים.

קבלת ייעוץ עסקי לניכיון צ'קים

אצלנו ב – אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי מעניקים סיוע לעסקים בעזרת ייעוץ עסקי ופיננסי בכלל התחומים שיכולים לייעל ולשפר את ביצועי העסק שלכם וביניהם ייעוץ פיננסי, ייעוץ לפתיחת עסק, בניית תכנית עסקית, שיווק אפקטיבי, הגדלת המכירות, בניית מודל תמחור ועוד.

אנו יכולים לסייע לכם בשיפור וייעול תהליכים עסקיים ופיננסים והאיתור מהיר ומקצועי של הבעיות בעסק וכיצד להביא לפתרונם בצורה הנכונה והבריאה ביותר לעסק שלכם.

אם קיימת בך ההתלבטות האם לפנות לניכיון צ'קים או ללקיחת הלוואה, מומלץ להגיע אלינו לייעוץ, יחד ניבחן את המקרה הפרטי ונקבל את ההחלטה הנכונה לעסק שלך.

למידע נוסף על האם כדאי לנכות צ'קים או לקחת הלוואה, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.