המדריך לניהול כספים בעסק

אחד ההיבטים החשובים של ניהול עסק הוא ניהול כספים. לא פשוט לעקוב אחר כל העסקאות שנכנסות ויוצאות, לכן במדריך זה, ריכזתי כמה טיפים שיעזרו לכם עם הניהול הפיננסי בעסק. בקרה פיננסית מאפשרת לדעת איפה החברה שלכם עומדת מבחינה כלכלית בכל נקודת זמן. לכן, בניית תוכנית פיננסית לעסק הכרחית על מנת להבין את היקף ההכנסות הצפויות למול ההוצאות. מכאן שכדאי לשלוט בהבדל בין מחזור, הכנסה ורווחיות כדי לקבל החלטות מושכלות, מבוססות נתונים. בדקו תמחור של מוצרים / שירותים שהעסק שלכם מספק, כדי להגדיל את הרווחיות. נהלו את תזרים המזומנים ותעבדו לפי דוחות כלכליים שיעזרו לכם להשיג את השליטה והבקרה על הכספים של העסק. אלו יאפשרו לכם להשיג יציבות כלכלית טובה ומאוזנת. מאמר זה נכתב לאור מעל 25 שנות ניסיון של ייעוץ פיננסי לעסקים וחברות, זה בדיוק המקום אשר בו יועץ עסקי בעל ניסיון שטח במאות תהליכי ליווי עסקי, יכול לעזור גם לעסק שלכם.

איך לנהל את הכספים בעסק שלך?

יש כלים שמסייעים לנהל את הכספים בעסק ולהשיג בקרה פיננסית, חלקם מבוססים על דוחות כלכליים, דוח תזרים מזומנים, דוח רווח והפסד, תוכנית פיננסית, איתור נקודת האיזון. אך לא די בכך, מומלץ גם לבצע מעקב אחר הביצוע בפועל למול התכנון. להלן פירוט סעיפי המדריך לניהול כספים בעסק

המדריך לניהול כספים בעסק
המדריך לניהול כספים בעסק

דוחות כלכליים

יועץ עסקי בעל ניסיון פיננסי וגם בנקאי, כפי שיש לאייל פז, יכול לסייע לכם לקבל הבנה כלכלית של המתרחש בתקציבי העסק. הוא יכול לבנות עבורכם דוחות כלכליים שיהוו את הבסיס לבקרה פיננסית, כמו דוח רווח והפסד, תזרים מזומנים ודוחות כלכליים מותאמים לסוג העסק. בעלי עסקי רבים מתבססים על דוח רווח והפסד שנותן להם רואה החשבון, אולם אלו אינם מספקים את תמונת המצב האמתית של העסק. חשוב להבין שרואה חשבון הוא לא יועץ עסקי וגם לא יועץ פיננסי. אלא מנקודת מבטו הוא חייב דין וחשבון לרשויות המס במדינה, כך הוא גם בונה ומתכנן את הדוחות שהוא מגיש. כמו כן, דוח רואה החשבון מציג את הנתונים של ביצועי העבר ואינו מתייחס לביצועים העתידיים. לדוגמה: אם הוצאתם תקציב גבוה על שיפוץ מבנה, רואה החשבון יכניס את זה בסעיף של פחת, הדוח אינו מגלם חובות, החזרי הלוואות, לקוחות שלא שילמו במסגרת גביית חובות מלקוחות, הוא אינו מתייחס למלאי ולסעיפים נוספים.

בניגוד לכך, דוח רווח והפסד של יועץ עסקי, שנבנה באופן מותאם לעסק שלכם, לאחר למידת האתגרים שעימם העסק מתמודד באופן יום-יומי, מתייחס לכל המצב הכלכלי. כך הוא מנתח ומראה את תמונת המצב הפיננסית בזמן אמת. יתר על כן, הדוח נבנה ברמה החודשית, שבועית ואפילו יומית. אייל פז יועץ עסקי מיומן מומחה לבניית דוחות כלכליים שיעזרו לכם לנווט את העסק למקום פיננסי עם שליטה הרבה יותר טובה. הוא ישב אתכם על הדוחות ויעבור סעיף סעיף ויסביר, כך שתדעו בדיוק איפה הכסף ומה מתרחש בעסק בכל זמן נתון. מה שטוב זה שהכלי לניהול הפיננסי יישאר אצלכם גם עם סיום הליווי העסקי ותוכלו לנהל בעזרתו את כספי העסק, מבלי להיות תלויים באיש.

בניית תוכנית פיננסית

ודאו שיש לכם תוכנית פיננסית טובה לעסק. תוכנית תקציבית תעזור לכם לתכנן את הכספים לדברים שחשובים לחברה שלכם ולוודא שאתם לא מבזבזים יותר מדי על דברים שאינם נחוצים. כמו כן, היא תשקף מתי עתיד להתפנות לכם כסף והאם הצפי הוא להשקיע אותו בשיווק ובפרסום העסק. תוכנית פיננסית היא המצפן הכלכלי של העסק. אם אין לכם אחת כזו, מומלץ להיפגש עם יועץ עסקי ולבנות אותה, לטובת הצלחת העסק.

מחזור, הכנסה ורווחיות

הרבה בעלי עסקים שאני פוגש, אינם יודעים מה ההבדל בין מחזור, הכנסה ורווחיות, לכן הם מקבלים החלטות על בסיס מצג שווא (שהם חושבים שהוא מדויק). לכן כדאי מאד להכיר את ההבדלים, מומלץ גם לקרוא את המאמר הנרחב בנושא ההבדל בין מחזור, הכנסה ורווחיות. בגדול: מחזור – אלו כל הכספים שנכנסים לעסק. הכנסה – המחזור בניקוי הוצאות מוכרות לעסק (על-ידי מס הכנסה). רווחיות – הכנסה בניקוי הוצאות, חובות, תקבולים, תקציב שיווק וכו'. על הרווחיות צריך לשלם מס כחוק, וגם כאן יש את הנושא של רווח גולמי מול רווח תפעולי.

איתור נקודת האיזון של העסק

אחד הדברים החשובים ביותר לניהול פיננסי, הוא למצוא את נקודת האיזון בין ההכנסות להוצאות. העסק תמיד מנסה למצוא את נקודת האיזון, שבה רמת ההכנסות שווה לרמת ההוצאות. מהי נקודת האיזון של העסק ואיך מוצאים אותה – מאמר מפורט שכתבתי ויעזור לכם למצוא את נקודת האיזון של העסק.

ניהול תזרים מזומנים

תזרים מזומנים עוזר להשיג שליטה על תקציבי העסק. הוא משקף את מצב החשבון וההתחייבויות, מול ההכנסות של העסק. כך אפשר להבין בכל נקודת זמן האם לעסק יש כסף פנוי. באמצעות דוח תזרים מזומנים אפשר לדעת מה מצב החשבון באותו יום, שבוע וחודש וגם אפשר לחזות על בסיסו מה יהיה צפי ההוצאות העתידי. דוח התזרים יכול לעזור לכם להתנהל באופן יסודי ולקבל החלטות מבוססות ונכונות לעסק.

ביצוע מול תכנון

חלק נוסף, הוא מדידה של הביצועים. לפיכך, תוכנית עסקית היא הבסיס של התכנון בפן העסקי, השיווקי והפיננסי. לחלקכם באמת יש תוכנית עסקית, למי שאין כדאי לפנות ליועץ עסקי שיכין עבורכם. למול התוכנית העסקית, כדאי למדוד בכל עת, מה הביצועים בפועל. כלומר, אם תכננתם שהעסק שלכם ירוויח סכום מסוים, אולם התקבלה תוצאה אחרת או אם יש חריגה מהתכנון או מהתקציב. כדאי לבצע שינויים בהתאם בתוך התוכנית העסקית.

ניהול כספים בעסק – סיכום והמלצות

ניהול פיננסי חשוב לא פחות מהיבטים אחרים של ניהול עסק, משמעו לבצע בקרה תקציבית באמצעות דוח רווח והפסד, דוח תזרים מזומנים, איתור נקודת האיזון של העסק ומעקב ביצוע מול תכנון. אם אתם כל הזמן יודעים איפה העסק שלכם עומד מבחינה פיננסית, אין ספק שתשיגו שליטה. זו תאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות ולהימנע משגיאות, שנובעות מחוסר ידע או אי הבנת מצבו הפיננסי והכלכלי של העסק.

יתר על כן, ישנן דרכים נוספות לשיפור וייעול רווחיות העסק. היועץ העסקי יעניק לכם את הכלים שיאפשרו לכם לבצע בקרה פיננסית באופן עצמאי ולדעת בכל זמן נתון, מהו המצב הכלכלי של העסק, לטווח הקצר והארוך. אם נסכם, תבינו כמה כסף אתם מרוויחים וכמה כסף אתם מוציאים ביום ממוצע, צרו לעצמכם תקציב ועמדו בו, תעקבו אחר כל ההוצאות, ההכנסות, החובות שלכם וחובות שיש ללקוחות לעסק שלכם (גבייה מלקוחות). נהלו את תזרים המזומנים, ודאו שיש לכם מספיק כספים לכיסוי הוצאות עתידיות. נהלו ותשיגו שליטה על החובות שלכם, וודאו שאתם עוסקים גם בגבייה מלקוחות שחייבים לכם כסף. בנוסף, ודאו שאתם לא מבזבזים כסף על דברים שאינם הכרחיים. כך תשמרו על יציבות פיננסית נכונה ורווחית לאורך זמן.

לפגישת ייעוץ, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info