השגיאות שאתם עושים מול רואה חשבון

רוב בעלי העסקים מבינים שרואה חשבון הוא פונקציה חשובה מאד בעסק שלהם, אבל הם אינם מבינים במדויק מהם תפקידיו בעסק ובאיזו פרופורציה לקחת את מערכת היחסים בין רואה החשבון, למהלכים העסקיים ולניתוח המצב הפיננסי של העסק . תחילה, רואה החשבון צריך לדעת הכל על העסק שלכם ולהיות חשוף למידע על העסק שלכם, כך הוא יוכל לעזור לכם יותר מבחינה פיננסית. יחד עם זאת, ישנן שגיאות שאתם עלולים לעשות מולו בכך ש"תתרגמו" בצורה שגויה את הנתונים. על השגיאות מול רואה החשבון ואיך להימנע מהן באמצעות ליווי וייעוץ עסקי תוכלו לקרוא בהמשך המאמר, ויש בסוף העמוד גם סרטון מעניין בנושא 🙂

תוכן עניינים

מהן השגיאות שאתם עושים מול רואה החשבון?

מהו תפקידו של רואה חשבון או יועץ מס בעסק? בואו ניישר קו אחת ולתמיד, רואה חשבון או יועצי מס הם אנשים מאד מאד חשובים לעסק. התפקיד שלהם לקחת את כל ההוצאות שיש בעסק, לרשום את כל ההכנסות שיש בעסק ולהגיש למס הכנסה, לביטוח לאומי ולמע"מ דוחות שאומרים שאלו היו ההכנסות ואלו היו ההוצאות והדוחות הוגשו באופן תקין. זהו! זה התפקיד של רואה החשבון ויועץ המס.

מה רואה חשבון לא עושה בעסק? 

רואה חשבון לא עוסק בצד העסקי של העסק: אין לו תפקיד לנתח את הצד הטכני של העסק, את תזרים המזומנים של העסק, את הפיתוח העסקי בעסק. אני תמיד אומר, רואה חשבון חשוב מאד לעסק. אבל, תשימו לב מה עושה רואה חשבון: כשבעל עסק סיים תקופה של חודשיים, חצי שנה או שנה, הוא מגיש את הדוחות לרואה החשבון.

התקופה עליה עובר רואה החשבון שייכת לעברו של העסק, הרי התקופה הזו הסתיימה, אי אפשר לתקן אותה, אותם חודשיים כבר עברו אותו חודש כבר עבר, אותה חצי שנה או שנה עברה ואז רואה החשבון או יועץ המס לוקח את הנתונים האלה, מסתכל אחורה ומנתח האם הכל מבחינה חשבונאית תקין.  

רואה החשבון מנתח רק מבחינה חשבונאית, מבחינת הכללים של מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ ואם הכל בסדר אז הוא רושם את המספרים, כמה מס צריך לשלם כמה חיובים צריכים להיות ומגיש את זה, משדר את זה, לכל אותם שלושת הגורמים הפיננסיים.

למה בעלי עסקים נוטים לטעות מול רואה חשבון?

כאשר רואה החשבון מנתח את הנתונים הפיננסיים, הוא עושה זאת בדיעבד. על תקופה קודמת, על זמן שכבר עבר, אז לתקן את מה שהיה, כבר אי אפשר.

בנוסף, הוא לא מנתח האם הפעילות במשך התקופה הזו הייתה נכונה מבחינה עסקית, האם היא הייתה רווחית, האם היה כדאי לנסות למכור את המוצרים האלה או מוצרים אחרים, האם על שטח המדף היה צריך לשים את המוצרים האלה או את המוצרים האחרים, אם כדאי להעלות את המחירים או להוריד את המחירים, אם כדאי להקטין את ההוצאות או להגדיל את ההכנסות, הוא לא מנתח את זה. רואה חשבון זה לא התפקיד שלו לעשות את זה.

מה עושה יועץ עסקי שרואה חשבון לא עושה?

יועץ עסקי, לעומת רואה החשבון, הוא גורם שמתעסק בתחום של ייעוץ אסטרטגי, ניתוח הנתונים בזמן אמת, בהווה. יועץ עסקי מתעסק גם בכל התחום של פיתוח עסקי. בכך הוא עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה, מסתכל על העתיד, לעומת רואה החשבון שמסתכל על העבר. בעצם יועץ עסקי מקצועי, שזה המקצוע שלו, לוקח את הנתונים ובוחן מה המצב נכון להיום, איזה פעולות עסקיות ופיננסיות צריך לעשות בכדי לשפר את המצב לעתיד, לעשות אותו הרבה יותר טוב קדימה. ואז מה קורה? כל הזמן אפשר לשפר, כי אנחנו מסתכלים קדימה.

 

אני אתן דוגמה: נניח שבעל העסק יושב ברכב, לידו יושב היועץ העסקי ומאחורה יושב רואה החשבון. רואה החשבון מסתובב עם הפנים לאחור ומסתכל מה קורה מאחורה, מאחורי הרכב, מה היה.

לעומת זאת, היועץ העסקי מסתכל קדימה, מה הולך להיות ועוזר לבעל העסק לקבל החלטות. למשל: על איזה מוצרים כדאי לוותר, על איזה לקוחות כדאי לוותר, איזה מוצרים צריך להוסיף או איזה סוג לקוחות צריך להוסיף לעסק, איזו טכנולוגיה חסרה בעסק ויכולה להגדיל את הרווחיות, על איזו טכנולוגיה צריך לוותר, איך לטפל בהתמודדות מול רגולציה, איך להתמודד מול מתחרים, איך לבצע ניתוח תמחור נכון וטוב יותר של העסק ולשפר את מודל התמחור של העסק. זה בעצם ההבדל המרכזי בין רואה חשבון ליועץ עסקי.

נכון שלא הייתם מוותרים על רואה חשבון בעסק שלכם?

אז גם אי אפשר לוותר על יועץ עסקי וגם לא על יועץ פיננסי, מי שמסתכל קדימה לטובת העסק. מי יעשה את זה אם לא אתם? ולא תמיד בעל העסק שנמצא ועובד בעסק כל יום, יכול לראות את כל התמונה.

הרבה פעמים רק מי שיסתכל מחוץ לעסק, יוכל להגיד לבעל העסק איך זה נראה מבחוץ.

גם אם בעל העסק נראה מצוין, לעצמו, עדין אפשר הרבה פעמים, כשמסתכלים מבחוץ, רואים הרבה דברים טובים יותר.

ייעוץ עסקי עם אייל פז

חברת "אייל פז ייעוץ עסקי" מובילה בתחום הייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים. החברה מעניקה שירותי ייעוץ עסקי וליווי לעסקים. לקוחות החברה מצליחים להוביל שינויים בעסק, תהליכי צמיחה ופיתוח עסקי.

לסיכום, בעלי עסקים צריכים לקיים מערכת יחסים טובה עם רואה החשבון שלהם. יחד עם זאת, לדעת מה תפקידו המדויק ולהבין בדיוק היכן הוא יכול לעזור לכם. ככל שתבינו היכן עובר הגבול בין תפקידו של רואה החשבון ובין תפקידו של היועץ העסקי, כך תבינו בדיוק אילו בעלי מקצוע בתחום העסקי והפיננסי, אתם רוצים שילוו אתכם לצמיחה ולהתפתחות בריאה של העסק.

לקביעת פגישה בנושא ייעוץ עסקי ופיננסי, חייגו אלינו עכשיו ונשמח ללוות את העסק שלכם להצלחה.