למה יש הבדל בין הדוח הכספי לתזרים המזומנים?

בעלי עסקים פונים אליי לקבל ייעוץ פיננסי, כי הם לא מבינים למה יש הבדל עצום בין הדוחות הכספיים שרואה החשבון שלהם מציג, לבין המציאות בפועל. הדו”ח של רואה החשבון מציג עסק רווחי ויציב, בעוד תזרים המזומנים מראה עסק בחובות, עם חריגה ממסגרת האשראי, פער בכספים נזילים ודאגות לגבי המימון השוטף. בפגישות הייעוץ, לאחר שאני מסביר לבעלי עסקים את מצבם האמתי, הם תופסים את הראש ופתאום מבינים איפה העסק שלהם עומד.

הניתוח הפיננסי של המספרים מסביר בצורה פשוטה איך יכול להיות שהדוחות של רואה החשבון מציגים תמונה אחת ובפועל המצב הוא לגמרי אחר. ברוב המקרים, הבעיה איננה טעות בדוח של רואה החשבון, אלא באי הבנה שהדוחות שהוא מגיש משרתים את רשויות המס, אולם אינם משקפים את המצב הפיננסי של העסק. מה יש בדוח רווח והפסד? מדוע יש פערים בין הדוחות הכספיים של רואה החשבון לבין תזרים המזומנים בפועל? ואיך אפשר להבין את מצבו הפיננסי האמתי של העסק?

דוח רווח והפסד – מה הוא משקף?

כל עסק שמגיע אלי לייעוץ פיננסי נדרש להביא דוח רווח והפסד של ה-3 שנים האחרונות. כיוון שדוח רווח והפסד של רואה החשבון עוזר להבין את מצבו הכלכלי של העסק ולכן הוא חשוב. הדוח משקף מהם מקורות הרווח והיכן הם נמצאים, מהם מוקדי הרווח, מה גובה ההוצאות ועבור מה. יחד עם זאת, הדוח אינו מציג את התמונה המלאה, לכן ישנם פערים בין הדוח לבין המצב הפיננסי בפועל. בנוסף, לבעלי עסקים רבים חסר ידע כלכלי ולכן הם אינם מבינים את המונחים הבסיסיים ואת הכוונה המלאה של כל סעיף. לכן אני כאן – כדי לעשות לכם סדר במנוחים הכלכליים וגם כדי לייצר עבורכם דוח פיננסי מרכז, שמשקף באמת את תמונת המצב של העסק. בעלי עסקים שפנו אלי, קיבלו “תרגום” של כל דוחות רואה החשבון לדוח אקסל מרכז שמשקף בכל שנה, מה היה המחזור, מה הרווח, מה היו ההוצאות ועל מה. בדוח זה גם מגולם ריכוז הלוואות והחזרי מימון ובנוסף, פרטים נוספים שעוזרים לבעל העסק להבין בדיוק, היכן העסק שלו עומד מבחינה כלכלית ותזרימית.

למה יש הבדל בין הדוחות הכספיים לבין תזרים המזומנים של העסק
למה יש הבדל בין הדוחות הכספיים לבין תזרים המזומנים של העסק

מה משקף הרווח הגולמי?

בדוח הרווח והפסד ישנם 3 מונחים שכדאי להכיר, הראשון הוא רווח גולמי. הוא משקף את ההפרש בין סך עלויות המכר וסך ההכנסות ממכירות. כלומר, בין ההכנסות ממכירת מוצרים, לבין העלויות שהושקעו בייצור (ציוד, ייצור, חומרי גלם, הוצאות שכר, ארנונה, אחסון וכדומה). לפיכך, הרווח הגולמי מראה מהי רמת הרווחיות הבסיסית של העסק. ממנה אפשר להתחיל להבין אילו מהלכי התייעלות כדאי לעשות בנושא תמחור. יחד עם זאת, הרווח הגולמי אינו משקף בהכרח את מצב העסק ולא ניתן להבין ממנו מה הנזילות או מה ההשפעה על תזרים המזומנים של העסק.

רווח תפעולי מהו?

הרווח התפעולי הוא המונח השני שכדאי להכיר, כאשר מסתכלים על דוח הרווח והפסד. הרווח התפעולי הוא הרווח הגולמי, פחות ההוצאות להתנהלות השוטפת (פרסום, שיווק, חשמל, מים, שכירות, הוצאות משרדיות, אחזקת רכב, הנהלת חשבונות וכן הלאה). כמו הרווח הגולמי, גם מנתוני הרווח התפעולי ניתן להסיק מסקנות ותובנות, כאשר משווים בין השנים, אפשר לראות האם הרווח התפעולי גדל או קטן, האם הוא מתאים למקובל בענף ועוד. תובנות אלו יכולות ללמד על מוקדי השינויים בין השנים, האם השינוי היה לטובה או לרעה, מהם התהליכים שאותם כדאי לשפר וכדומה.

רווח נקי מהו?

המונח השלישי שכדאי להכיר, הוא הרווח הנקי. זהו הרווח שנשאר ביד לאחר תשלומי מיסים. אם מדובר בחברה לדוגמה, אז לוקחים את הרווח התפעולי ומפחיתים מס חברות, שנכון להיום עומד על 23%.

ממה נובעים הפערים בין הדוח הכספי למציאות בפועל?

הדוחות של רואה החשבון מתקבלים בכל תקופה של שנה, חצי שנה או רבעון. רוב העסקים פשוט מסתכלים על השורה התחתונה, קוראים את המספר שרשום תחת הכותרת של הרווח הגולמי, התפעולי והנקי. אבל הם לא מבינים את המשמעויות הכלכליות ואינם מבצעים השוואה וניתוח נתונים בין השנים. אלו מספקים תובנות משמעותיות לגבי התנהלות העסק או החברה שלכם. הנתונים הנגזרים מהדוחות הכלכליים בהחלט עוזרים לקבל אינדיקציה לגבי מצבו הכלכלי של העסק, אולם אינם מספקים תמונה נכונה ומלאה לגבי מצבו. לכן, נובעים הפערים בין הדוחות למצב תזרים המזומנים ומצב חשבון הבנק בפועל.

חשבוניות למול גבייה מלקוחות בפועל

אחד הדברים שמטעים בדוחות הכלכליים של רואה החשבון, שהם מבוססים על החשבוניות המדווחות. אולם, אם העברתם חשבונית מס, אבל לא ביצעתם את גביית התשלום מהלקוחות בפועל, אז תהיה תמונת מצב של הכנסה גבוהה שאינה משקפת באמת את הכספים שנכנסו לחשבון. מבחינת רואה החשבון, הוא חייב לדווח לרשויות על כל מסמך חשבונאי שהוצאתם. לכן יכולה להצטייר תמונה חיובית לכאורה, למול כספים שטרם התקבלו בפועל לחשבון הבנק העסקי. לפיכך, מומלץ להוציא חשבון עסקה על כספים שאתם אמורים לקבל וטרם נכנסו לחשבון בפועל. חשבונית מס קבלה צריך להפיק רק לאחר שהכספים נכנסו ונתקבלו בעסק, מאחר וחשבונית מס, היא מסמך חשבונאי מחייב, שעליו יש לשלם מיסים כחוק. לבעיות בגבייה יש עוד השלכות רציניות ברמה הפיננסית וחשוב לטפל בהם בצורה מקצועית, בעזרתו של יועץ עסקי מיומן בעל ניסיון שטח ומאות המלצות מלקוחות מרוצים.

הלוואות והתחייבויות

דוח הרווח והפסד אינו משקף את כל ההלוואות וההתחייבויות של העסק, אלא רק חלק מהן – רבים מהפערים נובעים מכך. מה שכן גלום בו, אלו הוצאות הייצור והתפעול. אולם, החזרי הלוואות לבנק, לגופי האשראי או מהקרן להלוואות מדינה אינן מופיעות בו. לכן, יש לקחת את החזרי ההלוואות ולהפחית את הסכום משורת הרווח, כך תתחילו לראות איך המספרים מתחילים להתקרב למציאות.

תקופת הדוח

פער נוסף יכול לנבוע מתקופת הדוח שאליה מתייחסים הדוחות הכלכליים. כבעלי עסקים שמקבלים את הדוח אחת לשנה, מסתכלים על דוח שאינו רלוונטי לתקופת הזמן הנוכחית, אלא לתקופה מזמן עבר. כך שאם בתחילת השנה היו כמה חודשים טובים, אבל החודשים שלאחר מכן לא היו משהו, לא רואים את זה מהסתכלות על הדוח ולכן זה מטעה. ולא משקף את תמונת המצב האמתית של העסק.

תשלום לספקים לעומת קבלת כספים מלקוחות

פער נוסף שאינו שייך לדוח רווח והפסד מתייחס לניהול התזרים של בעלי העסקים. תמונה שגויה יכולה להתקבל מכך שלעתים לא לוקחים בחשבון מצב שבו משלמים לספקים בשוטף + 60, אבל גובים מהלקוחות בשוטף + 30. כך יש תמונת מצב אופטימית, נראה שיש הרבה כסף בחשבון, אבל זה לא באמת נכון. מצב נוסף, שעלול ליצור “בור” בתזרים, הוא מצב שבו הלקוח משלם לנו בשוטף + 45, אבל הספק דורש לקבל מאתנו על התשלום עבור הציוד / חומרי הגלם שוטף + 30. אז נוצר פער תקציבי שבו אנו נדרשים לשלם לספק, לפני שקיבלנו את הכסף מהלקוח. אלו הן דוגמאות שמוכיחות את הצורך של כל עסק, לנהל דוח תזרים מזומנים יומי. ודוחות פיננסיים שעוזרים להבין בדיוק כל כניסה ויציאה של כספים.

איך ייעוץ פיננסי עוזר להבין את המצב האמתי של העסק?

כמעט בכל תהליכי הייעוץ העסקי שאני עושה עם לקוחותיי, עולה הפער בהבנת תמונת המצב הפיננסית האמתית של העסק. ראשית, יש להבין את ההסתייגויות שיש על הדוחות הכספיים שרואה החשבון מציג ולקרוא את הנתונים בערבון מוגבל. זכרו, תפקידו של רואה החשבון הוא לתת דין וחשבון לרשויות המס ואין הוא מנהל את מצבו הפיננסי של העסק – זה מוטל עליכם או על יועץ פיננסי שתוכלו לשכור למטרה זו.

שנית, אם ברצונכם להבין מאיפה נובעים הפערים, כדאי לפנות ליועץ עסקי בעל השכלה כלכלית מקצועית. היועץ העסקי ינתח את הדוחות ו”יתרגם” אותם עבורכם, כך שישקפו את המציאות. מומלץ גם להיעזר ביועץ עסקי שיבנה עבורכם דוח כלכלי ודוח לניהול תזרים מזומנים, כדי שישקפו כמה באמת העסק מרוויח ומהם מוקדי הרווח שלו. היועץ העסקי יכול לספק דוחות שתוכלו למלא אותם באופן יומי, שבועי וחודשי, כך שיהיו מובנים ומוסברים למי שאינו איש פיננסים, אלא בעל עסק שמומחה לתחום העיסוק שלו. כמו כן, היועץ העסקי יסייע לכם בנושא של בניית תקציב העסק, כך שתדעו איך לנהל את התקציב העסקי בעצמכם, באופן עצמאי וללא עזרה חיצונית.

בכל מקרה, בתהליך של ייעוץ לעסקים, התוצאה היא ברורה – הגדלת הרווחיות. לצורך כך, היועץ העסקי יבנה עבורכם דוחות כלכליים שתוכלו לקבל החלטות על בסיסם, יגלם המלצות ופתרונות, כמו: שיפור גבייה מלקוחות, איך להתמודד עם פערי תזרים באמצעות אשראי ספקים, הוזלת ריביות על הלוואות, התייעלות בהוצאות, שינוי מודל התמחור ועוד. היועץ העסקי לא רק עושה סדר בפיננסים, אלא גם מעניק המלצות לשיפור ולהתייעלות, אלו משפרות את ניהול העסק ומגדילים את הרווחיות תוך זמן קצר. כאן תוכלו לקרוא בהרחבה על החשיבות של ייעוץ פיננסי.

לקביעת פגישת ייעוץ עם אייל פז, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

אייל פז |

אייל פז, יועץ עסקי בכיר, יועץ פיננסי והבעלים של חברת "אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי".
בעל ניסיון שטח עשיר (25 שנה) בתחום העסקי. משתף מידע מקצועי בנושאים של ייעוץ עסקי, כלכלי ופיננסי.
ממקימי היחידה לייעוץ פנסיוני ומנהל מחוז באחד הבנקים המובילים במדינה.
בוגר תואר ראשון במדעי החברה, אונ’ בר-אילן. לימודי כלכלה וניהול לתואר B.A. האוניברסיטה הפתוחה.
יועץ פנסיוני, המכללה לביטוח. בוגר קורס דירקטורים.
קורסים מקצועיים: תקשורת הישגית .C.F.A, אימון לטרנספורמציה ארגונית COACHING, סופרוויזר – בהצטיינות יתרה, תקשורת אישית, ניהול והנעת אנשי מכירות.
אייל ליווה בהצלחה מאות בעלי עסקים בארץ ובחו"ל.

טלפון ליצירת קשר מהיר: 077-803-8417
מייל: office@epconsulting.info