איך להפוך עסק לרווחי?

בעלי עסקים רבים מתחבטים כל יום בשאלת הגדלת הרווחים של העסק, בדרך כלל הנטייה היא לחשוב ב'קטן' כמו: "אני רוצה רק להכפיל את מה שיש לי היום ואגיד תודה". 25 שנות ניסיון בתחום הייעוץ העסקי לימדו אותי שכדי להצליח באמת, חייבים לחשוב בגדול, ב-ע-נ-ק!

תוכן עניינים

ייעוץ עסקי – איך להפוך עסק לרווחי?

כיועץ עסקי המתווה אסטרטגיה לפריצת החסמים של העסק ולהפיכת העסק לרווחי ויציב בזמן קצר, השלב הראשון בתהליך הוא לפתוח את הראש, הפיתוח של העסק תלוי הרבה מעבר לחשיבה הרגילה שהיא האוטומט, כמעט של כל בעלי העסקים.

כדי שהעסק יפרוץ, חשוב לקבל ייעוץ עסקי 'לא שגרתי', פונים אלי לא פעם לקוחות שכבר היו אצל יועצים עסקיים, עברו תהליך של ליווי עסקי, אבל לא באמת הפכו את העסק לרווחי ויציב כפי שחלמו.

ובכן, היציאה לדרך מאופיינת בהתלהבות, בהרבה רצון טוב ותקווה, אבל אם ננתק לרגע את החלומות ונתמקד במציאות, כל בעל עסק יודע שכדי שהעסק שלו יהיה רווחי עליו לעבוד לפי אסטרטגיה, לפי תוכנית עבודה מסודרת, לעבוד עם יועץ עסקי מקצועי שיוביל את העסק להגדלת הרווחים, להצלחה בזמן קצר והכי חשוב למצב יציב ואיתן שיחזיק לאורך זמן.

פריצת החסמים של העסק

כדי להמחיש את הנקודה, בוודאי יצא לכם לשמוע על המושג 'עיר מקלט'.
מהי עיר מקלט? אם יהודי הורג בשגגה יהודי אחר, אז הוא בסכנה מפני נקמת דם, אלא אם כן הוא בורח לעיר מקלט. כשהיהודי נמצא בעיר מקלט אי אפשר להרוג אותו, אם הורגים אותו שם זה נחשב לרצח ואז אפשר להוציא להורג את מי שהרג אותו. ולכן, הוא מוגן בעיר המקלט כל עוד הוא נמצא בה.

איך אתם מדמיינים שנראית עיר מקלט? רוב האנשים נתברכו בדמיון פורה ולכן יתארו אותה כעיר עם חומה גבוהה, שערים ושומרים שמונעים מהאיש שבא לבצע את נקמת הדם מלחדור אליה. אז זהו שלא, עיר מקלט היא עיר לכל דבר ועניין, אין בה לא חומה, לא שערים ולא שומרים, כל מה שמבדל אותה מעיר 'רגילה' זה פשוט הגדרתה כעיר מקלט.

אז מה מונע מאותו האיש, שנקמת הדם בוערת בעצמותיו, להיכנס לעיר ולהרוג את מי שהרג את קרובו? לרוצח בשגגה יש הגנה כל עוד הוא נמצא בעיר המקלט, אבל ברגע שהוא יוצא משם אין לו הגנה ואז אפשר כביכול לנקום בו ובכך ה'חוב' מתאפס. זאת אומרת שהמחסום והשער והחומה הם לא באמת פיזיים, אלא גאוגרפיים והם מבוססים על האזור, על המיקום.

נשאלת השאלה: מה עונשו של האדם שחי בעיר רגילה? העונש הוא שאותו אדם צריך לעזוב את משפחתו וחבריו ולעבור לחיות בגלות, עד מות הכהן הגדול. עם מותו של הכהן הגדול הוא יכול היה לצאת לחופשי ואסור לרצוח אותו ולא משנה איפה הוא נמצא (כל עוד הבנאדם מצא בעיר המקלט הוא יודע שמה שישחרר אותו יהיה מותו של הכהן הגדול ולכן הוא וכל מי שנמצא במצבו מתפלל למותו הקרוב של הכהן הגדול. היחידה שבאמת אכפת לה שזה לא יקרה זו אמא של הכהן הגדול ולכן היא מביאה דברי מתיקה ומנסה למלא את כל צורכיהם של הרוצחים/ההורגים בשגגה שנמצאים בעיר המקלט).

מהם החסמים שמונעים מבעל העסק להרוויח הרבה יותר?

ובעולם העסקים, מהי עיר המקלט שבה נמצא בעל העסק? עיר המקלט משולה לחסמים שאותם צריך לפרוץ בעל העסק. מהם החסמים שמונעים מבעל העסק להרוויח הרבה יותר ולהפוך את העיסוק שלו לעסק רווחי ויציב? כיועץ עסקי מנוסה, גיליתי שזהו אותו הפחד לעזוב את המוכר והבטוח, גם אם הוא לא רווחי וגם אם הוא דורש הרבה מאד שעות עבודה. בעלי עסקים רבים מעדיפים להמשיך ולהישאר במצבם הנוכחי. למה? מפני שזה מה שהם מכירים, הם מעדיפים להישאר צמודים למוכר, לידוע, למה שהם מכירים ואוהבים לעשות ולא מוכנים לשחרר ולנוע לכיוון פעולות שיגרמו להם באמת להרוויח הרבה יותר ולהפוך לעסק רווחי ויציב לאורך זמן.
 

ייעוץ עסקי ששווה להשקיע בו הוא ייעוץ עסקי שבאמת גורם לבעל העסק לייצר שינוי, אבל לא שינוי קל, אלא שינוי מהותי שמייצר מקפצה דרמטית ברווחים של העסק. ובשביל זה כדאי לעבור תהליך אימון עסקי שעוזר לסדר את החשיבה האסטרטגית ומעניק זריקת מוטיבציה שמדרבנת את בעל העסק לייצר את השינוי.

שיפור רווחיות העסק "סטאדי קייס" (case study)

רמי אוהב לעסוק בציור וללמד ציור, אולם ההכנסות שתחום עיסוק זה מייצר לו כיום, הן לא גבוהות, אבל זה מה שהוא מכיר וזה מה שהוא אוהב לעשות (מוכר?), במהלך תהליך ייעוץ עסקי גילינו שרמת הרווחיות יכולה לגדול בעשרות מונים אם רק היה עושה את הפעולות הבאות: 

שיפור רווחיות העסק – הפעולה הראשונה

(1) רמי עושה היום הכל בעצמו, יש לו עיסוק שהוא אוהב, אבל העיסוק גם מגביל אותו כי הכל מתחיל ונעצר ברמי ולכן העסק חסום ואינו יכול להתפתח ולצמוח, כפי שהיינו רוצים. לכן, הפעולה הראשונה שרמי היה צריך לעשות זה ללמוד לשחרר, להפסיק להיות "פריק קונטרול", להפסיק להיות ריכוזי.

עבדנו עם רמי על שינוי הגישה והחשיבה העסקית, הוא למד "לפתוח את הראש" ולגייס לעסק שלו בעלי מקצוע נוספים שסייעו לו בהשרשת השיטה שפיתח.

שיפור רווחיות העסק – הפעולה השנייה

(2) לאחר שינוי ה"מיינד" והרצון לגייס בעלי מקצוע נוספים, הצעתי לרמי לפתוח בית ספר. מעין "מפעל" שינחיל את השיטה שלו לתלמידים, כך פתחנו בית ספר שעובד בשיטה שפיתח ומורים אחרים מעבירים את השיעורים לפי שיטתו, דבר שגרם לו להתפשט ולהתפרש גם בשטחים גאוגרפיים שאליהם לא היה לו סיכוי להגיע. 

במסגרת הייעוץ העסקי רמי הבין שאם יעבוד בעצמו (עיסוק) הוא ימשיך לדשדש, כפי שקרה עד כה, אבל אם יעבוד לפי תוכנית עבודה מושכלת ומתוכננת היטב מראש, הוא עתיד לפתוח עוד סניפים ולהגדיל את ההכנסות לפחות פי 10. התוכנית יצאה אל הפועל, רמי מאושר והמוטיבציה שלו גדלה מיום ליום. 

שיפור רווחיות העסק – הפעולה השלישית

(3) שקדנו על השאלה: מהו מודל התמחור של העסק? כיצד נקבעו המחירים? לפי אילו פרמטרים? וגילינו שרמי עשה למעשה את השגיאה שעושים בעלי עסקים רבים ומתמחרים פשוט לפי המקובל בשוק והתוצאות היו בהתאם. 

במטרה לשפר את רווחיות העסק בנינו מודל תמחור מותאם לעסק, המגלם בתוכו את כל היתרונות והייחודיות של העסק של רמי. על אף השינוי במחירים, הלקוחות המשיכו לזרום וגם היו מוכנים לשלם את המחיר שדרש. כיום, לאחר תקופה של שלושה חודשי ליווי, הרווחים גדלו ב-25% בזכות השינויים שביצענו בעסק. 

שיפור רווחיות העסק – הפעולה הרביעית

במהלך שנותיי כיועץ עסקי נוכחתי לדעת שאצל בעלי עסקים רבים, מקנן הפחד מפני מה שיקרה אם יעזבו את המוכר והידוע, המקום שהם 'בטוחים', אבל חשוב להבין שכדי לייצר את המקפצה הבאה בעסק, צריך לחשוב מחוץ לקופסה, לחשוב בגדול והכי חשוב להבין שהעיסוק הוא לא העסק. 
עסק הוא כמו דירה שמשכירים, לא חייבים להיות בה 24/7, אלא לתחזק אותה ולהביא עובדים שיבצעו את העבודה הסיזיפית היומ-יומית. רק ככה ניתן לאפשר לעסק לגדול, לצמוח ולהגדיל את הרווחים.
 

דוגמה: בנאדם נכנס לאוטובוס, הוא מסתכל סביב ואין מקום לשבת.
אז הוא נוסע בעמידה תוך כדי שהוא מחזיק את העמוד.
האוטובוס עוצר בתחנה ואז עולים נוסעים נוספים 
נהג האוטובוס אומר: "להיכנס עוד אחורה, שיהיה מקום לכולם".
וכך גם בתחנה שלאחריה, הנהג שוב אומר: "להיכנס עוד אחורה, שיהיה מקום לכולם",
אבל אז מתחיל להיות לאותו בנאדם צפוף מקדימה והוא צריך להידחס פנימה,
אבל בינתיים האוטובוס התחיל לנסוע והוא מתנדנד מצד לצד והוא חושש,
חושש מלעזוב את העמוד כדי לא ליפול, אז הוא שולח יד לאחוז בעמוד הסמוך..
אבל בשביל לתפוס את העמוד הבא בתור, הוא חייב לשחרר את העמוד הקודם.

והנמשל: כבר הבנתם, מגיע שלב בעסק שכדי ליצר את המקפצה הבאה ולהפוך אותו לרווחי באמת חייבים לעזוב את המוכר, הידוע והבטוח ולאפשר לעצמכם לרחף, לחלום ולחשוב בגדול, רק אז תזכו ליישם את המהות שלשמה הקמתם את העסק.