מודל עסקי: המדריך לבניית מודל עסקי

מודל עסקי אינו נוגע רק להשלמת התוכנית העסקית או לאילו מוצרים או שירותים למכור. הליבה של בניית מודל עסקי, עוסק במיפוי מקיף של העסק שמטרתו להבין כיצד תייצרו ערך מתמשך עבור הלקוחות שלכם. מהו הרעיון העסקי? מהי האסטרטגיה שעליה יהיה מבוסס המודל העסקי? מה יהיה מודל התמחור? איך תייצרו ערך ללקוחות? אייל פז מסביר מהם השלבים לבניית מודל עסקי חזק ויציב.

בניית מודל עסקי

לפני שנדבר על השלבים ועל הטיפים לבניית מודל עסקי. נזכיר בקצרה מה זה מודל עסקי ואיך הוא יכול לעזור לנו לפתח את העסק שלנו. מודל עסקי הוא תוכנית שמטרתה לייצר לעסק רווחים באמצעות הצעת ערך. מודל עסקי מגדיר את המוצר או השירות, איך הוא יימכר, עלות הייצור ומודל התמחור. אז מה צריך לעשות כדי להתחיל לבנות מודל עסקי?

זהו את הקהל הספציפי

התמקדות בפנייה לקהל הרחב לא תאפשר לעסק שלכם לפנות ללקוחות שבאמת זקוקים ורוצים את המוצר או השירות שלכם. במקום זאת, בעת יצירת המודל העסקי, צמצמו את הקהל שלכם לשניים או שלושה קהלי יעד מפורטים.

תארו את הדמוגרפיה של כל קהל יעד, אתגרים נפוצים והפתרונות שהחברה שלכם תציע. לדוגמה, חנות לחומרי בניין עשויה לפנות לכולם או למכור מוצר שהאדם הממוצע זקוק לו, אך שוק היעד העיקרי של החברה הוא בעלי בתים שעומדים לפני שיפוץ וקבלנים.

מודל עסקי: המדריך לבניית מודל עסקי
מודל עסקי: המדריך לבניית מודל עסקי

קבעו תהליכים עסקיים

לפני שהעסק שלכם יכול להתחיל את פעולתו המלאה, עליכם להבין את הפעילויות הנדרשות בכדי לגרום למודל העסקי שלכם לעבוד. קבעו פעילויות עסקיות מרכזיות על ידי זיהוי תחילה של היבט הליבה של הבידול העסקי שלכם.  

נתחו צפי משאבים עסקיים מרכזיים

מה החברה שלכם צריכה לעשות על מנת לבצע תהליכים יומיומיים, למצוא לקוחות חדשים ולהגיע ליעדים עסקיים? נתחו מה הצפי של משאבים עסקיים חיוניים כדי להבטיח שהמודל העסקי שלכם מוכן כראוי כדי לקיים את צרכי העסק שלכם. דוגמאות נפוצות למשאבים עשויות לכלול אתר אינטרנט, הון, מחסנים, קניין רוחני ורשימת לקוחות.

נסחו הצעת ערך חזקה

איך החברה שלכם תבלוט בין המתחרים? האם אתם מספקים שירות חדשני, מוצר מהפכני או טוויסט חדש למוצר ישן ומועדף? לקבוע בדיוק מה העסק שלכם מציע ומדוע הוא טוב יותר מהמתחרים זו תחילתה של הצעת ערך חזקה.

מהי הצעת ערך?

ברמה הבסיסית ביותר, הצעת ערך היא הבטחה שאתה נותן כארגון לספק משהו לשחקן קריטי שיש לך בענף. מודל עסקי לדוגמא, אפשר לראות בחברה שכולנו מכירים: כשגוגל התחילה היא הראתה מיד שהיא מסוגלת להציע פי 10 תוצאות חיפוש, במהירות ורלוונטיות למשתמשים. עם זאת, אילו גוגל הייתה שומרת על מנוע החיפוש שלה בעיקר על מתן תוצאות בתשלום, היא לא הייתה ממריאה.

במקום זאת, גוגל התמקדה בהצגת תוצאות רלוונטיות בתשלום אך גם בתוצאות אורגניות. בקיצור, גוגל הצליחה לאנדקס ולדרג את דפי האינטרנט מבלוגים, כתבי עת, אתרי חדשות וכל אתר אחר שהביא את העמודים הללו לרשות גוגל על מנת לשלבם באינדקס שלה.

בתמורה לאותו תוכן, גוגל הציעה לספק תנועה (טראפיק) לאתרים אלו. ואכן, מנועי החיפוש אז (בסוף שנות התשעים) לא התמקדו בהצעת תעבורה איכותית. לפיכך, רוב הקהל שהגיע לאתרי האינטרנט שלכם, היה עשוי להיות לא רלוונטי עבור העסק שלכם. גוגל במקום זאת, עם מנוע החיפוש הדומיננטי שלה אפשרה לבעלי אתרים, עסקים (קטנים כגדולים) לדייק את קהל המשתמשים ולהשיג יותר לקוחות רלוונטיים.

בחרו שותפים עסקיים מרכזיים

אף עסק לא יכול לתפקד כראוי, שלא לדבר על להגיע ליעדים שנקבעו, ללא שותפים מרכזיים שתורמים ליכולת העסק לשרת לקוחות. בעת יצירת מודל עסקי בחרו שותפים מרכזיים, כמו ספקים, בריתות אסטרטגיות או שותפי פרסום. לפי הדוגמה הקודמת של חנות לחומרי בניין, שותפים עסקיים מרכזיים עשויים להיות ספקי ציוד, סיטונאים וחברות לוגיסטיקה.

צרו אסטרטגיה לייצור ביקוש

לצורך הגדלת הביקוש לעסק שלכם, תזדקקו לאסטרטגיה עסקית שמייצרת לידים ונועדה להוביל למכירות. איך הלקוחות ימצאו אתכם? חשוב מכך, מה עליהם לעשות לאחר שהם מודעים למותג שלכם? פיתוח אסטרטגיה לייצור ביקוש יוצרת תכנית של המסע של הלקוח, תוך הצעת ערך והנעה לפעולה.

תשאירו מקום לחדשנות

בעת השקת חברה ופיתוח מודל עסקי, התוכנית העסקית שלכם מבוססת על הנחות רבות. אחרי הכל, עד שתתחילו לקבל את פניהם של לקוחות משלמים, אתם לא באמת תדעו אם המודל העסקי שלכם יענה על הצרכים השוטפים שלהם. מסיבה זו, חשוב להשאיר מקום לחידושים עתידיים. אתם תעשו טעות קריטית אם תחשבו שהתוכנית הראשונית שלכם היא מסמך סטטי. במקום זאת, בדקו אותה לעיתים קרובות ועשו שינויים לפי הצורך.

התייעצו עם יועץ עסקי

לכל עסק שרוצה לבנות מודל עסקי, כדאי להיעזר בשירות של יועץ עסקי מומחה בניהול עסק. היועץ עסקי יוכל לסייע בתהליך של בניית המודל העסקי ולתת זווית יותר מקצועית על העבודה ולהפוך אותה ליותר קלה, נכונה ואפקטיבית. כמו כן, כדאי שהיועץ יבין בתחום הפיננסי והכלכלי, שכם חלק גדול מתוך המודל העסקי מבוסס על תמחור, ניתוח וחיזוי עלויות, גיוס אשראי, משקיעים ומימון.

המדריך לבניית מודל עסקי – סיכום והמלצות

הקפדה על הטיפים הללו תוביל אתכם ליצירת תוכנית עסקית איתנה המסוגלת להוביל להצלחת העסק שלכם. אייל פז ייעוץ עסקי ופיננסי מספק שירות של הכוונה והנחיה בבנייה וגיבוש של מודל עסקי שיבטיח את שגשוג והצלחת העסק. חשוב לקבל נקודת מבט של מומחה בניהול עסק בעת הכנת המודל על מנת שהעבודה הקשה שלכם אכן תצא לפועל ותצליח. הדרך לשיפור וייעול של העסק שלכם מתחילה בגיבוש מודל עסקי נכון בסיוע של יועץ עסקי מיומן.

לקביעת פגישה בנושא מודל עסקי, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

המודל העסקי הוא מכלול של פעילויות, תהליכים ומשאבים שנועדו ליצור ולהעניק ערך ללקוחות. מודל עסקי טוב הוא כזה ש: יוצר ערך עבור הלקוח, בר קיימא, ניתן להגנה (לא ניתן להעתיק), מושך הון (משקיעים).

כדאי לשנות את המודל העסקי אחת לתקופה. גם אם החלטתם להשאיר את המודל העסקי כפי שהוא, כדאי לתקף אותו אחת לתקופה ולראות שהוא עדין תואם לצורכי השוק ושהוא עדין ממקסם את הרווחים עבור העסק. אם אתם מרגישים שיש לעסק או לחברה שלכם פוטנציאל לא ממומש, בדקו את המודל העסקי שלכם, יתכן וצריך לשנות אותו.

חד משמעית כן. התמחור נגזר מהמודל העסקי ולכן משפיע עליו באופן ישיר.