איך תקבל את ההחלטה הנכונה בעסק?​

בכל פעם שהיו לי דילמות בנושאים הקשורים למהלכים פיננסים משמעותיים, אבי שיחיה, היה מספר לי את הסיפור על הבדואי והגמלים וזו הייתה תשובתו לדילמות שהיו ניצבות בפני. 

הבדואי והגמלים: 

איש אחד הלך במדבר עם הבן שלו, היה להם חם, קשה, רוחות, חול בעיניים… 
לפתע ראו מוכר גמלים צועק: "גמל בדינר, גמל בדינר…"
אמר הבן לאביו: "אבא, בוא נקנה גמל, זה עולה רק דינר, כך יהיה לנו קל לחצות את המדבר".
ענה לו האב: "לא יא איבני, זה יקר". הקשיב הבן לאביו והמשיך לצעוד איתו תחת השמש הקופחת..
באופן טבעי, הבדואים היו נודדים בכל תקופת זמן.. ובאמת עברה תקופה ושוב פעם חצו האב ובנו את המדבר, היה להם חם, קשה, רוחות, חול בעיניים… לפתע ראו מוכר גמלים צועק: "גמל באלף דינר, גמל באלף דינר…"
אמר האב לבנו: "קח כסף! לך תביא לי שני גמלים!"
הופתע הבן ושאל: "אני לא מבין אבא, כשהגמל עלה רק דינר לא קנית ועכשיו, כשהוא עולה אלף דינר, אתה רוצה שניים???"
ענה לו האב: "יא איבני, כשאין לך כסף גם דינר אחד זה יקר אבל כשיש לך כסף גם אלף דינר זה זול".

ואיך זה קשור לעולם העסקים?

בעלי עסקים ניצבים לא פעם בפני אתגרים משמעותיים והמהלכים שייעשו הם אלו שיכריעו את עתידו של העסק, והאם הוא ינסוק או יתרסק, כגון: שיווק ופרסום, גיוס לקוחות, טיפול בגביה, גיוס אשראי, גיוס עובדים, טיפול בנושאים רגולטורים ועוד… ברוב רובם של המקרים בעל העסק אינו יכול להשקיע תקציב בלתי מוגבל כדי שהעסק יצליח – "מודל השמיכה הקצרה" אם נכסה את הראש יהיה לנו קר ברגליים.. ולכן יש לתכנן את השקעת הכספים, לנתב את התקציב וממש לברור את התחומים שבהם רוצים להשקיע. 

חשוב לציין את השגיאה שלעתים בעלי עסקים, מתפתים להוצאות שלדעתם חשובות, והם מונעים מכוח האינטואיציה ותחושות הבטן, כמו: לפרסם במקומות שאינם בהכרח נכונים או לקבל החלטות על בסיס הרגשה. הדבר שגוי, הן מבחינה תזרימית והן מבחינת היציבות העסקית. ולכן, בעל העסק, תמיד חייב להיות 'עם היד על הדופק', לבחון את עצמו בכל נקודת זמן, וממש לחשב את ההחזר על ההשקעה (ROI) כדי לבחון האם לאורך זמן ההשקעה משתלמת או שכדאי לשנות את טקטיקת הפעולה. 

מעבר לכך, נקודה קריטית נוספת היא חשיבות הניסיון. רוב בעלי העסקים הם בעלי מקצוע לפני שהם בעלי עסקים, צריך לשנות מימד כדי להיות גם בעל עסק בנוסף לבעל מקצוע. ישנה ישיבות יתרה לניהול העסק, לביצוע פעולות שיווקיות וכמובן, שלפני הכל ישנה חשיבות מכרעת לקביעת האסטרטגיה העסקית ומציאת נקודת הבידול. בכל מקרה, טרם ביצוע מהלך משמעותי, חשוב לשאול ולהתייעץ עם יועץ עסקי מקצועי ומנוסה שיכוון את בעל העסק ויסייע לו מתוך הידע שצבר.  

חברת “אייל פז ייעוץ עסקי” מעניקה ייעוץ לשיפור ניהול העסק, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.